Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bli påkörd?!


Eminos

Rekommendera Poster

Jag vet inte om detta är det bästa forumet att posta denna undran i men jag provar...

 

Ok, rent hypotetiskt, en cyklist blir "påkörd" av en lastbil, det går långsamt, så ingen kommer till skada (jo, lite blåmärken, säger vi). Cykeln blir totalförstörd.

 

Ingen polis tillkallas, föraren av lasbilen lovar en ny cykel (eller 2-3000 kr) till cyklisten. Ett par dagar senare vill inte föraren betala 2000 kr, utan vill köpa en beg. cykel (500 kr) som kompensation.

 

Är det möjligt att stämma föraren av lastbilen...Helt enkelt för att få ut pengar till en ny cykel...Eller måste polis ha varit där, för att man rent juridiskt ska kunna stämma chaffisen...

 

Hoppas nån kan svaret...;)

 

/Eminos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hrm, är väl inte helt hundra men ska man inte anmäla det där till försäkringsbolaget för att få ersättning?

 

I alla fall var det så när jag fick min cykel stulen för några år sedan. Både polisanmälan och anmälan om försvinnandet till försäkringsbolaget. En cykel ingår i hemförsäkringen om jag inte är helt ute och reser.

 

Varför stämma chaffisen? Å det bara för att få ut ersättning. Han ersatte ju cyklisten med en begagnad cykel om än inte i den önskade prisklassen.

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En cykel ingår i hemförsäkringen om jag inte är helt ute och reser

..om du inte är helt ute och cyklar menar du? ;)

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Anp!

 

Oj, ja, det är ju så jag menar ;)

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen kommer väl bara till en olycksplats om personskador uppstått.

 

Personskador var det inte i detta fallet.

 

Och som Stefan Eklinder skrev, kan du få ut en ny cykel via hemförsäkringen om den blir stulen.

Men om nu lastbilen körde på DIG, så ska hans försäkringbolag ersätta dig med en ny cykel.

 

Det han försökte/gjorde var väl att "göra upp i godo"? Då slipper han ju att bli av med sin bonus hos sitt försäkringsbolag m.m.

 

Mvh Yeppe

Shortest Straw Has Been Pulled For You

/Metallica

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, Polisen kommer till olycksplatsen om ett brott har begåtts....Typ rattfylla, trafik förseelse, och det isig behöver ju inte innebära personskada..eller om nån av de inblandade vill det...men om ingen ringer till farbror haffa, så lär han inte dyka upp ur tomma intet. Men om det är du som är vållande, men den andra parten tar på sig det....ja ring inte då....:)

_____________________________________________

//Dreben

 

Om du inta kan dubbelklicka! Skit i det då....du kan göra annat.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

För det första ska hans försäkringsbolag fixa en ny cykel åt dig. Chaffisen kanske vill göra det för att slippa blanda in försäkringsbolag. Det är kanske billigare för honom att köpa en ny cykel än att betala självrisken.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, försäkringsbolag är nyckelordet alltså...men säg att Chaffisen börjar dra sig ur, och förneka allt, och några direkta vittnen finns inte...är det snack om stämmning då?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vet det, men en stämmning är nog inte billigt...och det finns ju alltid en chans att förlora det, så snacka med nån advokat (finns sånna som berättar sånt grais (Hmm 10 min) ) hurvida den ät rimligt i förhållande till din Ex cykel..

 

 

_____________________________________________

//Dreben

 

Om du inta kan dubbelklicka! Skit i det då....du kan göra annat.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det utgår ingen självrisk för skador som betalas av trafikförsäkringen. Men den vållande (i fall med cyklar och gående så är alltid bilen/bussen/lastbilen vållande i försäkringssammanhang, även om det är fotgängaren/cyklisten som gjort fel.)

får sin bonus nersatt. För en yrkeschaffis kan det röra sig om en hel del pengar..

 

Det du skall göra är att gå till ditt försäkringsbolag (exempelvis där du har hemförsäkringen) och anmäla olyckan. Försäkringsbolaget kan kolla bilens reg-nummer och därmed vilket bolag som har försäkrat lastbilen. Då får du kontakta detta bolag istället. (kanske är det samma..) Där gör du en anmälan om olyckan, vad som hände, och vad som skadades. Cykeln, eventuella kläder, och inte minst personskador. Om du fick ont efter olyckan skall du ha kompensation för sveda och värk. Denna kompensation kan röra sig om några hundralappar upp till några hundra tusen. Har du fått bestående skador av olyckan, kan du få invaliditetsersättning och liknande livet ut. Kan röra sig om miljonbelopp.

 

Så ersättningen för själva cykeln är i sammanhanget ganska ointressant i pengar räknat. (givetvis skall du ha cykeln ersatt också.) Skulle det visa sig att lastbilschaffisen saknade försäkring, behöver du inte oroa dig. Då ersätter Trafikförsäkringsföreningen dig, precis som om chaffisen/lastbilen skulle haft försäkring.

 

Du kan ju spana in deras hemsida ändå:

http://www.tff.se/

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...