Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ndps och mac


nilofar

Rekommendera Poster

Försöker igen!

Är det nån som vet om man kan fixa så att man kan ansluta till en skrivare dynamiskt i ett novellträd från en mac, utan att behöva ange IP-nummret varje gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag erkänner rakt ut att jag inte har riktig pejl på Macar i Novell-nät..

Men för att kunna skriva ut till en NDPS-skrivare så behövs gissningsvis Novellklienten.

Sen har ju NDPS-objektet hand om alla IP-adresser osv så det behöver du inte bry dig om på klientsidan.

 

Eller kan man tolka din fråga som så att det finns ett Novellnät som du inte "loggar in" mot, utan du får helt enkelt bara en IP-adress?

Och sedan önskar du göra en utskrift direkt till skrivaren utan att gå "omvägen" via Novell?

 

Isåfall måste du ange IP-adressen (eller skrivarens namn men det kan man nog inte lita på att det fungerar alla gånger..) men det skall bara behövas EN gång såvida skrivaren har en fast IP-adress, vilket är normalfallet.

 

\\Anp

 

- Varför göra det idag, det du skulle gjort igår?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall det finns appleshare eller vad det heter för macar så kan du aktivera det på skrivaren och ansluta skrivaren via väljaren på macen. Det blir inte riktigt dynamiskt men den behåller iaf skrivaren. Så gjorde jag med en hp lj4000n och mac-klienter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...