Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Barnspel i XP


Andersson_

Rekommendera Poster

Hej!

 

Försökte hjälpa svägerskan med hennes nya HemPC.

De hade ett helt gäng gamla barnspel som funkat under 98 men inte lyckats installera dem under XP.

Jag har ju själv sorgligt lite erfarenhet av XP men jag har ju hört talas om kompabilitetslägena.

Jag försökte få i gång några av spelen i dessa.

Först var själva installationsprogramet tvunget att köras i kompabilitetsläge, sedan själva programmet, dessutom krävde programet en gammal 16 bitars version av Quicktime som också måste köras i kompabilitetsläge. Några av spelen gick överhuvudtaget inte att få i gång, andra, som faktiskt gick att starta, flöt som sirap.

Så nu sitter dom med en splitter ny maskin och en gråtande unge som vill spela Pippi och andra krävande spel ;)

Ska jag skylla på XP eller gammal sunkig 16 bitars kod? Har ni några tips?

 

MVH// Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

[inlägget ändrat 2002-10-02 11:16:45 av Andersson_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag skylla på XP eller gammal sunkig 16 bitars kod. Har ni några tips.

 

Vad tycker du själv ? Ska allt gammalt skit för evigt fungera på framtida system ?

 

Nä, det är upp till spel tillverkarna att släppa patchar och uppdateringar, har de inte gjort det så strunta i spelet och köp något nytt kul till ungen.

 

Själv är jag rätt glad att det inte ligger massa skit för bakåt kompabilitet i systemet, det lilla som finns är redan det för mycket tycker jag nog.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma erfarenhet med barnspel och Win2k/XP(Win2k ännu värre), så ungarnas dator har följdriktigt fått Windows Me installerat. Det funkar faktiskt superbt, har gått bus-stabilt sen jag installerade det och dom har MASSOR av spel installerade på det. Allt har funkat. Me är dessutom såpass nytt så att automatiska uppdateringar från Windows Update rullar på hela tiden...jag skulle mao rekommendera ett införskaffande av en Me-licens, om det går att få taq i nånstans ?

 

Använd XP-skivan för att partitionera disken i två delar; C med FAT32 och D med NTFS, installera Me på C och installera därefter XP på D, då skapas dessutom automatiskt en bootmeny. Vóila´! Det bästa av två världar !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker du själv ? Ska allt gammalt skit för evigt fungera på framtida system ?

Jag är nog av samma åsikt som du. Ska saker och ting utvecklas så måste man ibland släppa det gamla. Men försök förklara detta med 16 och 32 bitarssystem för en gråtande femåring ;)

Visst kan man köpa några nya XP-kompatibla program åt barnet. Problemet är att barn inte är som vi andra nördar. De älskar sina gamla saker och vill för allt i värden inte ha det utbytt.

Mc Ketchup skrev:

Använd XP-skivan för att partitionera disken i två delar; C med FAT32 och D med NTFS, installera Me på C och installera därefter XP på D, då skapas dessutom automatiskt en bootmeny. Vóila´! Det bästa av två världar !

Visst, jag ska bara övetyga svägerskan om att jag ska få fri tillgång till deras nya bärbara HemPC. ;)

Förresten, finns det fortfarande Me-licenser att köpa?

 

Andersson

 

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

[inlägget ändrat 2002-10-02 12:50:23 av Andersson_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dustin har i lager. Kostar 1725:- för svensk ME. Finns engelsk också och även för uppgradering:

1725 spänn är kanske lite för blodigt för att kunna spela Pippi Långstrump. Det blir nog billigare om jag försöker rota fram någon gammal PI:a med Win 95 eller 98 och skänka till svägerskan. En sådan duger oftast alldeles utmärkt för barnspel.

 

Andersson

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...