Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ADSL på längre avstånd än 4,5 km


AndersF

Rekommendera Poster

Hej

 

Finns det någon leverantör av ADSL på längre avstånd än 4,5 km (Telia) men då kanske med avkall på prestanda?

 

mvh,

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med ADSL är just att signalstyrkan avtar markant vid en linjelängd på runt 5km (beroende på utrustning i centralerna, hemma hos kund, kvaliteten på kablar etc. etc.)

 

Antagligen har Telia satt sin gräns vid 4,5 km för att kunna levereta en garanterat felfri tjänst. (notera att 'felfri' här endast innebär saker relaterade till de problem jag beskrev ovan)

 

Med 'normal' hårdvara är det oftast möjligt att få ca 1 Mb/s downstream med 6km linlelängd.

 

Hör med de leverantörer som finns på din ort om vilka alternativ som finns!

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

[inlägget ändrat 2002-10-01 12:14:34 av Coleburn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anders!

Jag fick ADSL från Telia.

Det hette tydligen förlängd räckvidd.

Är inge försämring just för det,(mer än vanligt*S*)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma tjänst från Telia. Prestandan ligger ofta över utlovade 500k när man mäter mot en referens server.

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur långt har du till stationen då?

 

Har frågat Telia om just detta (om leverans till ett avstånd längre än 4,5 km) men det kände det inte till.

 

Har själv ca 5 km till stationen som är utbyggd och det känns retfullt att bo så på gränsen.

 

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv ca 5 km till stationen

 

Rent tekniskt är 5 km inga problem alls. Jag skulle tro att din ADSL sign-on med den linjelängden ligger inom 3-6 Mb/s (downstream).

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia verkar vara rätt petiga på att inte avståndet får överskida 4500m. När jag beställde så hade jag 4470m:). Kanske man skall kalla tur.

Det telia sa till mig om färlängd räckvidd var att om det blir framtida prestanda höjningar på ADSL så skulle man inte få det med förlängd räckvidd.

//Robert

___________________________________

Det är inte lätt när det är svårt:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare påpekats i denna tråd - kontrollera om de andra operatörerena kan erbjuda dig ADSL. Vet att det i tidigare trådar, där detta har diskuterats, har personer rapporterar att de har ADSL på avstånd upp till omkring 6-7 km från närmsta telestationen.

 

Vill minnas att operatören i fråga var Bostream.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2002-10-01 14:18:19 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev kalla handen från Telia. Något "förlängt avstånd" hade det inte hört talas om och 4,5 km gällde för alla utan undantag hette det.

 

/Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har en kompis som fick leverans från Bostream på 5,6 km, dock så kunde de inte garantera honom hastigheten på 2.5 Mbit.

 

(han har inte haft några problem än)

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...