Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spel i Windows XP Pro?


Starre

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fått ett erbjudande att köpa en dator med Windows XP Pro förinstallerat. Nu är det dock så att jag gillar att spela spel etc. Är det några problem med Pro-versionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga som helst problem, så länge du inte kör gamla DOS-spel, men alla dom senaste spelen funkar klockrent. Till och med bättre än 98 o ME (hos mig iaf)

 

 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------

Athlon TB 1.4Ghz, Abit KG7-lite, 256 PC2100 DDR + 512 PC2700 DDR, GF4MX440. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inha större problem kommer du få i alla fall. Se bara till att updatera druvrutiner och patchar flitigt så fungerar allt klockrent!

//HelgryM

[inlägget ändrat 2002-09-30 11:21:07 av HelgryM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går faktiskt köra en hel del gamla DOS-spel i XP också. Bara man ställer in allt rätt och kör någon form av SB16-emulering för ljudet, typ VDMSound eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu inte det hjälper och om man nu prompt vill spela DOS spel är det bara att behålla en liten FAT partition samt att ha en DOS-startdisk.

 

Alternativt kan man skapa en bootbar CD som starta upp DOS. På skivan lägger man även de DOS spela man av nostalgiska skäl vill ha kvar. Problemet är bara det att det ej går att spara ex.v. highscore eller ändrade inställningar.

 

För den helt oinvigde - anledningen till att man vill spara en FAT-partition är att vanlig DOS ej kan läsa NTFS. Finns program som tillåter DOS att läsa NTFS, men då är man tillbaka vid CD-problemet - det går inte att spara några nya data...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tvungen eftersom M$ är så hjärndöda att de inte släpper specarna för NTFS och jag kör en av mina Linux-distributioner på samma partition som Windows vilket innebär att jag måste ha tillförlitlig skrivaccess från Linux-sidan (att skriva till NTFS från Linux kan vara farligt). Då M$ ändrar på NTFS hela tiden så måste jag köra med nåt gammalt och beprövat såsom FAT32. Kasst men jag har inget val.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...