Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Budgetredigering


ns

Rekommendera Poster

Jag har kollat lite på gamla inlägg om videoredigering där de flesta råden om redigeringskort handlar om kort i 20000kr klassen och uppåt. Nu ska min brorsa börja redigera lite filmer hemma (ren hobbynivå) och bad mig om hjälp med att uppgradera hans dator (Celeron 850 128MB RAM 6GB HDD).

 

Det jag kommit fram till är först och främst 512MB minne till och en större hårddisk. Dock har jag lite funderingar angående hårddisken och även redigeringskortet.

 

1. Kan (eller bör) han behålla 6GB-disken för systemet och installerade program? Ska han satsa på ett ATA100-kort för att ansluta videodisken på?

2. Själv kör jag bara Seagate och gillar tystheten, men ska jag ändå råda honom om en WD med 8MB cache för att den är snabbare? Till skillnad från mig så har han inte igång datorn dygnet runt.

3. Med en dator med den åldern han har finns det då risk att den inte klarar större diskar än 32GB? Jag vet inte vad det är för moderkort så jag kan inte kolla BIOS-versioner.

4. Om man köper ett budgetredigeringskort från t.ex Pinnacle och får med deras programvara, funkar då bara kortet tillsammans med det eller kan även t.ex Premiere utnyttja kortets inbyggda funktioner?

5. Någon som kan rekommendera ett hyfsat budgetkort mellan typ 1500 och 4000 pix.

 

Das war alles

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1a. Behåll disken för system och program

1b. ATA100 är bra, men inte nödvändigt

 

2. Jag kör själv Seagate utan problem.

 

3. Sätt in ett extra ATA-100 kort, dessa har eget BIOS så problemet finns inte här.

 

4. Vilka inbyggda funktioner menar du? Normalt finns det bara in/ut-gångar på de billigare korten och dessa fungerar även i Premiere.

 

5. Har ingen erfarenhet av de korten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. Även de billigare korten har väl vissa renderingsfunktioner och klarar ett begränsat antal transitions i "realtid"? Annars kan man ju lika gärna köpa ett vanligt Firewire-kort för 2-300?

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var precis inne och läste lite om Pinnacle Studio Deluxe som kostar runt 4000 kr. Det står inte ett ord om några hårdvarubaserade funktioner, allting görs (förmodligen) i programvaran (=tar tiiiid!).

 

Deras kort Pro-One har vissa hårdvarubaserade funktioner, men kostar också runt 12000 kr.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har även analoga in/ut-gångar, tex bra om du vill se vad du gör på en vanlig TV eller spela in på en vanlig video. Dessa portar är monterade i en liten box som du ställer på skrivbordet.

 

Dessutom ingår en del programvaror.

 

I övrigt ingen skillnad mot ett vanligt FW-kort.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...