Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nuka en hacker


belini

Rekommendera Poster

Hej!

Jag hade påhälsning av en hacker som körde subseven mot mig.

Är lite trött på alla försök så jag har tagit hem lite motmedel.

Dvs. jag har program som bombar hans portar tills hans pc sänks.

Eftersom han körde subseven så borde det vara hans ip som min brandvägg registerar men det kan man ju aldrig vara riktigt säker på.

Hur som helst det gick inte att pinga honom efter en stund iallafall. ;-) Mina frågor i detta forum är.

 

1 Är det lagligt att göra så ?

2 Moralisk att göra så ?

 

Ge lite Feedback tack

 

// Belini

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-23 09:16:17 av belini]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ge moteld på en attack är inget försvar, låter mer som ett sandlådekrig där man kastar sand på varandra för att den andre började....

 

Be din ISP kolla upp saken och gör sen en polisanmälan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är varken lagligt eller moraliskt.

 

Ej lagligt eftersom det är lika mycket "hacking" som försöken mot dig.

 

Ej moraliskt eftersom den som du bombar kanske är helt oskyldig i sammanhanget, hans dator kanske är smittad av någon trojan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Tänk på att det ipnummret som din brandvägg loggar inte behöver vara det ipnummret som den riktige "hackren" sitter på då han kanske går genom en/flera andra datorer.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själklart är jag medveten att han kan gå genom andra datorer men jag tror inte att subseven kan känka vidare från en smittad dator. När man attakerar sitter du med klientdelen och söker en server.

Skulle man anmäla så skulle det vara det enda man gjorde framför datorn.

Minst 10 försök per dag.

Dessutom så kanske den som har en smittad dator börjar att luska lite när datorn startar om helt plötslig.

// Belini

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej B.

 

Mina synpunkter:

 

1. Väldigt tveksamt - tror mig ha sett något i BrB om detta.

 

2. Ja (är ateist och vänder inte andra kinden till)

 

Problemet kommer NÄR du attakerar; hur vet du att motståndarens attack inte var spoofad ? (utan att ha tillräcklig kompetens för att avgöra detta)

 

Allt som krävs är ett enda litet SYN paket, och det är INTE svårt att spoofa för applikationer som inte despoofar (vild gissning som troligtvis är rätt; 99.999% av alla applikationer).

 

Kort sagt, om du inte kan någonting om nätverks säkerhet/protokoll så ska du inte röra en fena.

 

> det gick inte att pinga honom efter

> en stund iallafall.

 

Duuh?

 

Jag var nätverkstekniker för något år sedan, fick kontinuerliga scan's (bakdörrar, IAP, W3/CGI-Scanners) , smällde upp ett proaktivt "försvar" installerat (uppsjö av Jolt, Teardrop mm) som var scriptat ifrån ett IDS; när man börjar lära sig lite mera om nätverks protokoll så är detta endast en bra ide på papper...

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Akta så ISP inte ser dig och stänger ner dig.

 

Han kanske satt bakom en brandvägg som du i din tur attackerade. Om det var så kan den även shunnat dig när den fick nog så du inte fick några svar efter ett tag.

 

Komplicerat med nätverk...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, många är NATtade idag - isf attackerade du routern, vilket routerns ISP (om dom bryr sig) förmodligen inte alls ser med blida ögon på.

 

En annan sak att tänka på är att många har dynamiska ip-adresser å alltså byter adress efter ett tag. En tredje grej är förstås att ingen vettig människa försöker attackera dig ifrån en ip-adress som är enkel att spåra tillbaka till denne, utan en 'förfalskad' eller en proxy helt enkelt (ok, ok - det finns många dumma småbarn, men ändå - lite har dom väl lärt sig?)...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...