Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rotera text


GronK

Rekommendera Poster

när man försöker rotera text så försvinner den :Jag är helt grön så jag kanske gör fel...

 

Använder mig av dena snutt för att rotera men det funkar ej.

 

setProperty ("mytext", _rotation, 180);

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste "embedda"(svensengelska :)) typsnittet.

Markera textfältet, tryck på knappen Character och gör ett lämpligt val. Nu syns texten när du roterar textfältet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte man kan rotera textfält ( kanske med nya MX kommandon iofs), men det normala är att man lägger textfältet i ett MC och roterar det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.. Jag vet inte om jag förstår :)

försökte med.

 
TextField.embedFonts

men hjälpen i MX manualen är lite vag.. Kanske någon kan förklara hur jag använder det så jag kan rotera texten.

 

Om jag förklararar vad jag ska göra kanske ni förstår mer.

 

1. Jag läser in Texter från en Databas. och beroende på hur många det är så dubliseras ett dynamiskt text fält. Texterna uppdaterars sedan i fälten.

(detta har jag gjort)

 

2. Sedna vill jag att text fälten skall roteras 90 grader och ändra storlek efter hur långa texterna är i databasen.

(Detta lyckas jag inte med)

[inlägget ändrat 2002-09-22 00:06:39 av GronK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Property Inspector för textfältet, där du ställer in textstorlek, typ av font m.m. där finns en knapp på höger sida som heter Character, tryck på den och välj t.ex All Character.

 

Om du vill att textfältet skall anpassa sig efter textstorleken så är autosize rätt bra att använda... :)

 

mittTextFält.autoSize = "left";

även rigth och center kan du använda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har man sett.. Tusen tack.

 

Bara en sista sak som får avsluta Rotera Text. Jag antar att efter som man måste slå på funktionen embedFonts. Att den har någon nackdel? tar det minne, CPU eller vad?

 

Tack!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...