Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

64MB eller 32MB 3d kort i laptopen?


Asfalt

Rekommendera Poster

Hej.

Jag funderar på att köpa en dell inspiron 8200, men jag kan inte bestämma mig rörande grafik kort. alternativen jag funderar på är geforce4 kortet med 32 eller 64 MB RAM.

 

Om jag beställer 64MB så måste jag ha UXGA (1600*1200), vilket jag hade på min tidigare 8100 men texten var så liten och svårläst, och om man ändrade font storlek eller upplösning såg det ut som skit.

 

Däremot, om jag väljer den lägre upplösningen SXGA+ (1400*1050), så har jag ju bara 32MB DDR på kortet.

 

Frågan är hur stor skillnad det är i spel mellan 32MB eller 64MB på grafikortet...

 

Om skillnaden är riktigt stor så kan det vara värt att lida lite när man läser websidor...

 

Nån om har nån vettig synpunkt på det hela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är beroende på vilket spel som du ska köra.

Nya spel lägger upp mer i minnet.

Counter-strike går bra att köra på 16 mb. Fast det är ju ett gammalt spel.

Mängden minne som är standard på korten har legat före spelutvecklingen.

Vet inte exakt hur mycket nya spel tar.

32 räcker säkert till dagens spel, men kanske inte morgondagens.

 

Det största problemet med att spela på en bärbar är att TFT skärmar är slöa och ger en verklig uppdateringsfrekvens på ungefär 40 fps vilket är katastrofalt för first person shooter spel.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan !!

 

Prestandan på en dell inspiron 8200 med 32mb DDR räcker lätt till dagens spel. Själv tycker jag också att dell inspiron 8200 med UXGA 1600*1200 blir för smått. Jag hade helt klart valt dell inspiron 8200 med 32mb DDR.

 

Prestanda:

Test/pc Dell Inspiron 8200

Quake III Arena 1024x768 133,0 fps

Quake III Arena 1280x1024 91,6 fps

Quake III Arena 1600x1200 65,0 fps fps

 

3DMark2001 SE 1024x768 4.995 point

3DMark2001 SE 1280x1024 3.787 point

3DMark2001 SE 1600x1200 2.887 point

 

Prestandan skiljer inte så mycket mellan 32mb DDR och 64mb DDR, och vem vill sitta med förstoringsglad när man ska surfa på Internet med 1600*1200 på en 15.1" TFT skärm. TFT skärmarna på Dell klarar mycket höga FPS över 200fps lätt enligt Tomshardware. Annar maila dell support och fråga.

 

Adam Molin

________________________________________

Man-manager

Metropolitan Area Network - Manager

På svenska = Stadsnätsplanerare/Manager

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det blev en 8200 till slut, men Dell har tänkt till och levererar nu SXGA+ skärmar med 64MB DDR, så det blev kanon. skriver detta inlägg på den, och den funkar gryymt bra. ska prova lite spel senare ikväll, får se vad den går för... ;)

 

tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Ok, vet inte om nån bryr sig, men...

 

Har använt burken ett tag och är fortfarande nöjd. Kan spela de flesta spel i bra upplösning och schysst flyt, nice att köra C&C Generals i bra upplösning (medium/1024*768) när man sitter på tåget. ;)

 

ångrar lite att jag inte fick tag på ATI 9500 kortet i tid, tror att ATI kortet är bättre än mitt NVIDIA som sitter i. Datorn är lite tung, ja, men jag har den i en ryggsäck så det spelar inte så stor roll. Tyvärr räcker batteriet knappt 2 timmar när man spelar spel, men med extra batter går det att lösa. Som tur är har dessutom många tåg idag 220V uttag.

 

Bra dator, men se det som ett alternativ till en stationär dator. Om du är ute efter nått att bära på den hela tiden bör du kanske söka efter nått mer mobilt, där har IBM en fördel, fast de kostar mer också. Är överlag väldigt nöjd med datorn som är mer utav en trimmad volvo än en hottad japan. Att den har alla anslutningar man kan behöva är ett plus, dubbla usb, firewire, audio in/ut, mic, video ut (kanon för att spela spel på projektorn) etc, och det går att sitta i soffan och latja vilket är svårt med en desktop.

 

Har heller aldrig behövt kontakta dells support, så maskinen är av god kvalitet redan från leverans!

 

[inlägget ändrat 2003-04-07 17:55:34 av Asfalt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...