Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstighet efter ominstallation


Bean

Rekommendera Poster

Hej!

 

En lite märklig och irriterande (om än harmlös..) grej har hänt efter det att jag omformaterat min hårddisk och ominstallerat WIN98 SE.

 

Varje gång jag startar datorn öppnas PROGRAM-mappen automatiskt. Hur fasen skall man göra för att detta inte skall ske? Jag har ominstallerat många gånger förut, men har aldrig råkat ut för detta tidigare.

 

Är väl ovidkommande, men jag har precis uppgraderat datorn med nytt moderkort och ny processor (P4 2,40Ghz).

 

Tacksam för tips!

 

Mvh

Bean

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Det kan bero på vissa inställningar i registret.

 

1.) Tryck på 'Start' och sedan på 'Kör'.

2.) Skriv 'regedit' och tryck på OK eller tryck på Enter.

3.) Leta nu upp [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run]

genom att bläddra i 'mapparna'.

4.) Nu skall du se om det finns någon nyckel har värde med 'C:\Program Files' i sig. Om det finns, ta bort den.

5.) Kolla även i de andra mapparna som heter RunOnce och RunService.

6.) Leta upp [HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run] och gör om seteg 4+5 ovan.

 

Till sist kan du kolla att i[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion]

och sedan hitta nyckeln:'CommFilesDir'.

Om värdet innehåller 'Program Files' tar du bort Files så att sökv'gen går till din 'vanliga' programmapp.

 

Avsluta och starta om datorn.

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack! Det var verkligen ett snabbt svar!

 

Jag hittade bara en nyckel som innehöll det du beskriver och den är knuten till något som heter IMONTRAY. Det är Active Monitor Programmet som följde med mitt nya moderkort (Intel D845GBV).

 

Det är ju ett övervakningsprogram för nätdelen, fläktar mm. Kan jag avinstallera det eller är det dumt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Hmm, det skulle jag nog inte göra.

Fanns det något annt misstänkt?

Annars kan du testa och se vad detta program kan fixa:

http://www.ssw.nu/laddaner.asp?prgid=1674&link=http://www.pekspro.com/cgi-bin/countdown.pl?files/pmfix.zip

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej inget annat "misstänkt" vad jag kan se...

 

Det här Active Monitor programmet är i och för sig inget som installeras automatiskt när man kör moderkorts CD:n utan man väljer själv om man vill installera det. Jag tyckte det verkade en bra grej, men...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har tydligen råkat ut för det s.k Programmapsfelet.

Normalt så uppstår det efter att man

har installerat ett program i en mapp som heter program files.

Eftersom det blir ett mellanslag mellan orden Program och Files så stannar inläsningen efter ordet

Program (för att det existerar en mapp med det namnet i samma rotkatalog) detta gör så att mappen Program öppnar sig istället för att öppna önskat program i Program Files mappen.

I första hand så kan du försöka att avinstallera dom program du har i denna extra mapp,

och installera dom i den vanliga programmappen istället,under förutsättning att du

verkligen har denna extra mapp?

Sen ska du undvika att ha någon " mapp"som heter program files utan bara använda

mappen program.

Du får hålla koll när du installerar, så att det är du som bestämmer och inte installationsprogr.

 

Annars så finns det en program-snutt som kan fixa det här.

 

http://www.pekspro.com

eller denna

http://www.wintrix.net/Prog...

 

 

Om du inte vill gå in i Registret och ändra sökvägarna själv. Som Patrik J Johansson beskriver.

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...