Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virtuellt minne....


Moffa

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ett minst sagt irreterande problem...det är så att jag har en Dell dator...snabb...1.8 GHZ osv osv..Jag har Win XP installerat och varje gång när jag ska sätta igång program eller på på ett filmklipp så tar det otroligt långt tid innan det startar...den laddar och laddar hårddisken...sen till slut så kanske det funkar.

Men problemet är vet jag...att när jag ska starta program och sånt efter en stund när den har laddat så kommer den en skylt nere i höger hörnet i XP där det står: Det virtuella minnets lägsta/minsta nivå är för lågt!

 

Sen står det nått om att Windows försöker ändra på växlings filen osv...

Jag har ca 40 processer igång i dator, det är det som man ser om man trycker CTRL+ALT+DEL i XP och går in sen på processer...

 

Vad ska jag göra ? Har jag för många processer ?

Uppenbarliga blir det virtuella minnet för lågt efter några minuters användande....

 

Tacksam för Svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat datorn från grunden? De Dells jag beställt som varit förinstallerade har ofta varit rena mardrömmarna med minst ett tiotal Dellspecifika program igång i bakgrunden... visserligen många bra och praktiska funktioner, men man behöver juh inte gå till överdrift tyckte jag, och nukade skiten :)

 

Hur mkt minne har du? Kan du lista processnamnen här tror du, inklusive deras minnesanvändning när du får problem?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika 2 trådar av samma ämne, så flyttar jag mitt inlägg hit och tar samtidigt bort den andra tråden.

 

Maratonmannen

Moderator Windows XP

 

För att ändra det virtuella minnet; Systemegenskaper-->Avancerat-->Prestanda-->Inställningar-->Avancerat-->Virtuellt minne-->Ändra. Där kan du välja att storleken bestäms av Windows eller själv ange storlek, vilket jag gjort. Jag har 512MB RAM och har angett växlingsfilens storlek till 768-768. Alltså 1.5 ggr RAM.

Vad beträffar processer så har jag efter inaktiverande 24 processer igång då jag startar min dator. Har inaktiverat ett antal som XP default sätter till automatisk. Detta sparar systemresurser och snabbar på uppstarten. På denna sida kan du läsa om vad processerna innebär och vilka du kan inaktivera utifrån dina behov:

 

http://www.blkviper.com/WinXP/servicecfg.htm

 

//Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag ha 256MB minne...

 

Dessa processer är inlagda från start....

 

zonealar.exe

Explorer.exe

SVCHOST.exe

NAVAPW32.exe

defscangui.exe

Directcd.exe

TASKMGR.exe

CmAVA.exe

vsmon.exe

wuauclt.exe

DellMMKb.exe

wcmdmgr.exe

daemon.exe

NDectect.exe

tbctray.exe

CSRSS.exe

OSD.exe

EANTHO~1.exe

CTFMON.exe

SVCHOST.exe

SVCHOST.exe

SERVICES.exe

mdm.exe

LSASS.exe

SPOOLSV.exe

SVCHOST.exe

SVCHOST.exe

NAVAPSVC.exe

qttask.exe

WINLOGON.exe

ALG.exe

Nhksrv.exe

nvsvc32.exe

SMSS.exe

System

Systemets vänteprocess

 

Sådär...har skrivit av alla processer i storleks ordning med den största på

ca 25mb och minsta på 20kb...

 

Skulle vara bra om någon kunde skriva vad som kan tas bort ? och hur ?

 

Ska jag öka storleken på det virtuella minnet också ??

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Pettersson

Jag har ett likande problem. har för lite plats på partitionen där windows (i detta fallet winXP) är installerat.

I brist på bättre vetande (var trött och hungrig) kom jag på den idiotiska iden att flytta växlingsfilen från en NTFS partition till FAT32 partition, som hade mer utrymme. OS klagade inte direkt utan uppmärksammade mig på att man måste starta om datorn för att ändringen skall börja gälla. Sagt och gjort vid nästa omstart möttes man av den gamla välkända blåskärmen. Ominstallation var det enda som hjälpte.

En liten varning bara...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...