Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux med bra stöd för SMP


nop4e71

Rekommendera Poster

Som en del i en process där vi ser över vår produktionsmaskin, håller jag på an pensionera några gamla sparcar. En av dessa skall ersättas med en PC-server som jag tänkte köra linux på. Servern är bestyckad med 4 P3 Xenon och scsi-raid5 filsystem. Kan någon bistå med tips/råd om vilken dist som borde fungera bra med detta.

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag själv aldrig kört varken raid5 eller 4 processorer på en server med linux, men jag har kört ett två processorsystem sen ett och ett halvt år tillbaka på ett Debian GNU/Linux system vilket har fungerat väldigt bra.

 

Kerneln har bra SMP stöd, och jag tror inte att det ska vara några problem att köra 4 processorer heller, men som sagt är jag inte hundra säker på detta.

 

Vilken distro du väljer tror jag heller inte spelar någon roll eftersom det ändå är kerneln som hanterar SMP. Men om jag får rekommendera en distro jag själv gillar så blir det Debian.

 

På min 2 CPU server kör jag även två SCSI diskar, dock inte i någon form av raid, men om du har raid kort så tror jag inte heller detta ska vara något problem. Någon annan som har erfarenhet om detta som håller med eller emot? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv använt Debian slink. Att jag slutade berodde på att jag inte hade nått stöd för det nya grafikkort i en ny hembyggd Dual. Debian är konservativt, hellre stabilt än senaste (knappt testade) finesserna.

Så får du inte till det föreslår jag i första hand SuSE, i andra hand RedHat.

Det är viktigt att kerneln har stöd för chipsetet på moderkortet.

Både SuSE och RedHat arbetar med att lägga in drivrutiner och fixar i kärnan som inte kommit in eller aldrig kommer in, tex drivar utan öppen kod direkt från hårdvarutillverkaren.

Men får du till Debian, grattis, uppdateringstekniken (tex av säkerhetsfixar), pakethanteringen är bäst tycker jag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??

 

Det går alldeles utmärkt att köra mot "testing" och "unstable", och få hem de senaste versionerna av program och kärnor. Jag kör själv Debian med de senaste versionerna av Nvidias drivrutiner (som dock inte var triviala att installera, det skall erkännas).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all info.

Det visade sig att det endast fanns divisar för RAID-kortet och serverchipsen till RedHat 7.3 från leverantören, vilket liksom smalnade av antalet valmöjligheter.

Installationen fungerade perfekt, och wowsa - den blev *schnygg* med Linux. Snabbaste servern vi har nu :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...