Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FireWire-kort strular


NoiseKiller

Rekommendera Poster

Nu blir jag galen på mitt dumma FireWire-kort. Det funkade klockrent i min gamla dator men när jag flyttar över det i min nya strejkar det.

Windows (XP) meddelar att det hittat ett IEEE 1394-kort samtidigt som det säger upp allt vad funktionallitet innebär. Kan inte ens flytta muspekaren. CTRL - ALT - DEL hjälper inte heller som ni säkert förstår.

 

Jag kan tänka mig att få 2 sorters svar. ;)

1. Ett bra sätt att få mitt kort att fungera så jag kan sampla filmen med min nya hitech ljuddämparlåda med fräcka fläktar.

 

2. Ett annat bra sätt att få igång FireWire-kortet i min gamla burk som numera körs med Linux. Är inte riktigt lika hemma i det OS:et.

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: som kastar in handduken å vilar hjärnsällen efter en hård dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för moderkort som du har i datorn?

Känns spontant som ett "IRQ-problem", dock inte helt säker...

Har du provat att byta plats på kortet (har du säkert - vad vet jag)?

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet är ett ASUS A7V266 (se pres.) och det verkar inte vilja sammarbeta med FireWire-kortet alls.

 

Har testat ett par olika kortplatser utan någon skillnad i resultatet. Funderar allvarligt på att slita ut samtliga kort för att testa med FW-kortet ensamt (jaja - med grafikkortet kvar ja). :)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en vettig idé att göra. Slog lite på nätet och hittade en person med snarlikt problem fast med Win2k

http://www.computing.net/windows2000/wwwboard/forum/33658.html

Skulle väl tro att du har den senaste BIOS'en.

Det är inte så att du har fler än ett OS installerat på burken? Skulle vara intressant att se om det blir samma problem i ngt annat OS.

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae - mitt problem är lite värre. Datorn strejkar alltså totalt så länge kortet sitter i.

Den bootar precis som vanligt - jag får logga in.. Den inser att det finns ny hårdvara och börjar installera å *POFF* så fryser den allt. Jag vågar inte plocka ut kortet för att se om den fortsätter boota. ;)

 

Det är enda OS:et och Bios är av färskaste modell. :thumbsup:

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hrrrmmmm......

 

Vilka VIA-drivare använder du? Eller du kanske inte använder några VIA-drivare?

 

Oavsett vilket så skulle det vara intressant att se vad som händer om du avinstallerar eller installerar VIA-4-in-1.

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VIA 4in1

Via Service Pack 4.40 - filversion 2.4.1.0 är installerad och även ominstallerad utan framgång.

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: som rycker kort direkt efter jobbet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat om det finns det några firmware uppgraderingar till kortet ?

 

 

---

stoffe-2k, Rated R for language, violence, drug use and some sexuality

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

firmware uppgraderingar till kortet

Frågan är bara hur jag ska lägga in den nya mjukvaran om jag inte får igång Windows med kortet i.

Men ikväll ska jag slita ur VIA-drivisarna å testa, funkar inte det kör jag en Format C: - systemet går så himla trögt i övrigt. :/

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar ju faktiskt flasha saker "the old way" med en stripad dos disket :P

 

---

stoffe-2k, Rated R for language, violence, drug use and some sexuality

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte kunde fastställa någon identitet på FW-kortet gav jag upp sökandet på firmware..

Plockade ur alla övriga kort ur burken och startade om med FW-kortet i. Denna gången startade den ordentligt. MEN jag hade glömt koppla in den externa strömmatning till kortet. Kan det ha gjort någon skillnad? Det fungerade alltså när den inte var i.

 

I vilket fall var mitt system så slött att jag inte klarade de 4444kb/s som krävs för Capturing så det blev en ominstallation av XP.

Bort med systempartitionen och in igen. I med alla kort och ingen extern ström till FW-kortet.

Det har ALDRIG gått så smidigt att sampla film förr som det gör nu. :)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: tackar alla för hjälpen även om det krävdes riktiga hårdhanskar.

----

Hjälpte inte att avinstallera VIA heller nä..

 

[inlägget ändrat 2002-09-17 23:14:08 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...