Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

dela PHPmyAdmin - del 2


Esuk

Rekommendera Poster

Jag skrev tidigare denna tråden

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=331452

 

Det hela handlade om att jag ville dela PHPmyAdmin över flera användare och de tips jag fick från Bj0rn och Carriad fungerade fint fint, men jag har dock ett problem.

 

De användare som jag skapar enligt mysql manualen får tillgång till den databas som jag ger dem, t.ex.

 

GRANT ALL PRIVILEGES ON min_databas.* TO 'anvandare'@localhost IDENTIFIED BY 'losenord';

Då får användaren 'anvandare' upp databasen 'min_databas' och databasen 'test' när han loggar in på PHPmyAdmin.

 

Jag vill inte att han skall komma åt databasen 'test' för det är en gammal databas vi använt och där mycket av vår information fortfarande är känslig.

 

Jag använder 'cookie' mode i config filen för att logga in om det är till någon nytta att veta.

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Databaserna test och mysql skapas automatiskt av MySQL, och används för benchmarking resp. användarrättigheter. Därför bör du ej spara något i någon av dessa databaser.

 

Ta alltså bort allt du har i test-databasen, och ta bort den helt. Tänk då på att du inte komemr kunna köra några av MySQLs testprogram (för benchmarking).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort användaren ur databasen test så kommer han inte se den.

 

jag har inga användare definierade i databasen 'test'.

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta alltså bort allt du har i test-databasen, och ta bort den helt. Tänk då på att du inte komemr kunna köra några av MySQLs testprogram (för benchmarking).

 

Det är precis det som är problemet, det som ligger i test databasen är från när vår server inte ville fungera riktigt, därför så började vi använda test databasen för att komma igång.

 

Nu fungerar servern som den skall men test databasen ligger kvar eftersom vi började jobba i den.

 

Om vi skulle flytta test databasen så skulle det bli runt 1 veckas arbete bara för att ändra de program som använder databasen.

 

Helst skulle jag vilja lösa detta på något annat sätt om det går.

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Om det tar en vecka att ändra databasnamn på en applikation är det en dåligt programmerad sådan.

Nåväl, jag ska inte bli elak nu, utan försöka hjälpa dig.

 

Logga in i MySQL och kör denna fråga:

SELECT * FROM mysql.db WHERE Db LIKE 'test%';

Du borde då få några träffar.

 

Ta bort dessa genom

DELETE FROM mysql.db WHERE Db LIKE 'test%';

 

Lägg sedan till den användare som ni ansluter med genom applikationen:

GRANT ALL ON test.* TO 'användare'@'localhost' IDENTIFIED BY 'lösenord';

 

Nu borde det fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerade fin fint så nu är jag glad :)

 

Vi kommer att ändra våra program så att vi kan döpa om test databasen, jag vet juh hur dumt gjort det är :)

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...