Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta trasiga referenser?


Jakob Nanneson

Rekommendera Poster

Jakob Nanneson

Hur gör jag enklast för att hitta döda/trasiga referenser. Låt oss säga att jag har en tabell med artister och id, samt en med skivor där jag skriver in artist id som referens.

 

Hur ska en sql-sats som hittar de artister i artisttabellen som inte längre nämns i skivtabellen se ut?

 

Hur ska den se ut om man istället vill se vilka referenser till artisttabellen som inte längre fungerar?

 

Hoppas ni hänger med på vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska en sql-sats som hittar de artister i artisttabellen som inte längre nämns i skivtabellen se ut?

 

Nåt sånt här borde funka:

SELECT * FROM artisttabellen WHERE artistid NOT IN (SELECT artistid FROM skivtabellen)

 

Vad menar du med detta:

Hur ska den se ut om man istället vill se vilka referenser till artisttabellen som inte längre fungerar?

 

Vill du få fram de skivor som hör till någon artist som inte längre finns i artisttabellen? I så fall borde det funka med:

SELECT * FROM skivtabellen WHERE artistid NOT IN (SELECT artistid FROM artisttabellen)

 

Var det detta du ville åstadkomma?

 

mvh,

query

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa detta då:

 

SELECT artisttabellen.* FROM artisttabellen LEFT JOIN skivtabellen ON artisttabellen.artistid=skivtabellen.artistid WHERE skivtabellen.artistid IS NULL

 

Om det funkar är det ju bara att ändra den andra sql-satsen på motsvarande sätt.

 

mvh,

query

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakob Nanneson

Trevligt att du gillar den, ge gärna feedback på den, i detta inlägg:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=333530

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...