Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Global.asa


Christobal

Rekommendera Poster

Jag har ett problem.

Där jag har min hemsida så får man använda ASP.

Jag använder mikrodatorns Forum, Gästbok och Nyhetstjänst.

Alla dem använder sig av global.asa

På Webhostme.com där jag har min hemsida så lägger man sina databaser i en underkatalog till sin rotkatalog som heter cgi-bin. Men global.asa ska ligga i roten på ditt webutrymme. Problemet är ju att jag använder mig av flera databaser som alla behöver global.asa.

Nu undrar jag hur jag gör kopplingar till alla dessa med global.asa

Jag måste nämligen använda mig av EN global.asa

och jag kan inget om denna fil.

 

Jag skulle behöva en krasch kurs i global.asa!

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Benni Svensson

Generalmiss av dig.

Du skall inte ha EN glabal.asa till varje databas.

Du kan skriva en global.asa till alla dina databaser.

Sen en annan sak, det innebär en prestations-sänkning om du öppnar databserna i global.asa.

Det bästa sättet du kan öppna en databas är, att du skapar en fil som du kan kalla dataconn.inc.

Lägg denna i samma katalog som dom filer du skall öppna med DENNA databasen(forum, gästbok mm).

Lägg till incl på toppen av alla sidorna som behöver databaskoplingen.

Ex:

<!--#include file="dataconn.inc"-->

Så här ser dataconn ut:

<%

Set Con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

Con.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=d:\en_katalog\en_annan_katalog\DataGast.mdb"

%>

JAg hoppas att du förstår

Benni

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är märkligt vilka svar man kan läsa här, naturligtvis skall databas kopplingen skapas som ETT OBJEKT i global.asa dock inte med Server.Create utan som ett rent object med ett objectId. Detta för att Asp.dll inte skall behöva skapa om objektet för varje sida du besöker som behöver tillgång till databasen. Detta görs innanför <object></object> taggar. Detta medför att ett objekt skapas första gången det behövs och sedan används en instans av detta hela applikationen igenom.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Benni Svensson

Föär att undvika krig, så vill jag säga.

Oavset vilken av dom "stora" asp-siterna som man besöker, och läser deras artiklar, så menar dom klart och tydligt att databaskopling via global.asa är inte bra. Det finns ett antal argument varför, men jag tänker inte ta dom här.

Det effektivaste sättet är då att via en INC-file knyta databaskoplingen, och döda den på slutet av sidan.

Om nu någon annan för äventyrs skull, använder global.asa, må så vara, men mitt råd: gör det inte.

Benni

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att .inc-filer, till skillnad från .ASP och .ASA, ofta är direkt läsbara av besökare.

Detta innebär att användare kan komma åt databasanvändarnamn och lösenord om man har de i .inc-filen bara de vet vad filen heter.

Vilket de antingen gör genom att gissa, eller genom att det uppstår ett runtime-fel ("fel på rad 108 i filen supersecret/passwords.inc: för många användare på databasservern").

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Benni Svensson

Jodå, det har du rätt i, därför är det ju bättre att ha inc filerna som ASP tilläg.

Då kan INGEN läsa dom.

Skall vi sätta stopp för denna diskusition?

Benni

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför? :-)

 

Jag skulle tycka det vore trevligt att få en diskussion om varför man ska definiera sina kopplingar till databasen på ett visst sätt. Jag jobbar själv just nu med ett allt mer omfattande system som bygger på olika dellösningar. Det har gjort att det på olika ställen används olika sätt att öppna de olika databaserna (via global.asa, dsn, inc-fil eller direkt i klartext) och jag skulle gärna få rekommendationer om vilket sätt som är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Benni Svensson

Jag vet att i många av dom applikationerna som microdatorn har, så vil dom ha koplingen via global.asa. Men läser man på nätet, bl a 4gaysfromrolla.com så avråder dom starkt ifrån denna metod. Det fanns ett antal orsaker, kommer inte ihåg alla, men deras rekommendation var att man skall lägga databaskoplingarna enbart när man behöver dom, och då gärna via inc-filer. I global.asa så startas ju databaskoplingen oavset om du behöver den eller inte.

För min del så hade jag till en början en massa krabb, när jag la mina koplinga via global.asa. Nu har jag dom enbart via inc-filer och det streikar ALDRIG.

Duger detta???????

Benni

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...