Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Font storlekar


Kit

Rekommendera Poster

Hej

Jag har angett fontstorleken i css vilket blir för smått i Macintosh men snyggt i Pc. Hur gör man för att det ska bli läsbart i Macen men inte för stort i Pc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ange inte grad i fasta storlekar. Det kanske ser snyggt ut på din dator med dina typsnitt, ditt operativsystem, din webbläsare, skärm, upplösning, etc, men du vet ingenting om dina besökare förutsättningar.

 

Antagligen har du satt graden till att vara minsta möjliga läsbara på din dator, och det gör att människor som behöver större storlekar inte kan läsa texten. Många ser dåligt och har ställt in en bekväm teckenstorlek i sin webbläsare, men om du ändrar på den kanske de inte kan ändra tillbaka (IE har den begränsningen). Även folk som ser bra kanske får det svårt att läsa texten om de har andra typsnitt installerade, eller om typsnittsrenderingen fungerar på ett annat sätt i deras webbläsare/operativsystem. Folk med högre skärmupplösningar än din får sannolikt också svårt att läsa texten, om du har satt den med en fast grad.

 

Vad du bör göra är att i stället använda relativa storlekar. Om du sätter brödtexten till 100% eller 1em kommer den att få den storlek som användaren har bestämt. Utgå sedan från den för att göra t.ex. rubriker i 130% eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej..

 

Jag har sett den här diskussionen förut och tycker förstås att det vore önskvärt att jobba med procent eller em i stället.

 

Jag provade i min egen css-fil och fick reusltatet "jättetext" i såväl IE 6 som NN 4, trots att jag har inställningarna på mellanstor text.

 

Någon aning om vad det kan bero på?

 

mvh Jesper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att ha en aning eftersom du inte visar exakt vad du har skrivit. Men jag skulle gissa på att det har med inställningarna i dina webbläsare att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...