Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RIS installation/konfiguration


Flygarn

Rekommendera Poster

Ok, RIS servern är installerad på en 2000 server maskin, DHCP och DNS är konfigurerade (tror jag, RIS lilla självtest säger att inga problem finns i varje fall) Klienten kör ett NIC med realtek 8139 som enligt information på webben ska stödja PXE. Netboot borde alltså fungera (diskett går inte, klienten saknar diskdrive) men när jag väljer mitt NIC som första bootdevice i bios och startar om så händer ingenting. Exakt sammma startsekvens som det alltid är, ingen extraskärm, ingen promt att trycka F12.

 

Antingen är det DHCP och DNS som inte är korrekta (för där har jag dålig koll på hur det ska vara inställt) eller så är det trots allt NIC som inte stöder PXE... eller?

 

Jag har lagt in en image på 2000pro i RIS direkt från en cd.

 

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att den dator du ska installera till, inte har nån disk? Hmm. eller fattar jag dig fel?

 

Nu vet jag inte hur gamalt ditt NIC är, men det jag vet är att PXE bör vara version 0.99C, och nyare....

 

Och du har RIS servern som Dhcp...?

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-09 11:32:10 av Dreben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klienten saknar diskettstation då, om jag säger så istället =)

 

Har beställt ett nytt NIC från 3com som har de funktioner jag behöver, men det borde funka med det jag har också tycker jag.

 

Jag har följt microsofts egen guide till punkt och pricka när jag konfigurerade RIS. Hela serverburken ligger på en och samma fasta IP, och det måste ju betyda att jag ska köra samma IP oavsett om jag vill kontakta den för webbserverns, RIS serverns eller vanliga fildelningens skull?

 

I DHCP så har jag denna IP registrerad och startad. Kan det vara så att det knixar för att jag har en DSL router med inbuggd dhcp funktion på nätverket också? Kan man köra 2 eller ska jag slå av routerns DHCP funktion och låta servern sköta den biten?

 

Sen har jag en DNS server uppe enligt instruktionen också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menade med att ha RIS servern som DHCP, är att risservern måste "authorize" som en dhcp i AD...

 

Men som du säger så har du följt anvisningarna till punkt och pricka, så då kan det inte vara det....

 

Men det kan ligga nått i att det är nått skumt med ditt NIC...

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att stänga av routerns DHCP-server. Det är aldrig bra med två servrar samtidigt, definitivt inte om de delar ut adresser på samma nät.

Då blir det heltokigt.

 

/Mn

Slartibartfast: Is that your robot? Marvin: No. I'm mine.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ujuj, nu har jag fipplat vidare...

 

DHCP kör jag numera enbart från servern, den lilla DSL-routern förmedlar bara uppkopplingen mot internet just nu. DHCP verkar funka fint, den är konfigurerad att lämna ut IP nummer, samt att den pekar ut DSL-routern som standardrouter, dvs internetåtkomsten fungerar som den ska.

 

Jag behöver inte skriva in någonting under TCP/IP i min klients nätverksinställningar, utan kan ha dynamisk tilldelning på både dns, router och ip. Nu har jag ändå valt att ange router manuellt så att den inte kontaktar DSL routern direkt, utan går via serverns DHCP istället.

 

Pust.. det jag vill peka på är att DHCP servern är kontaktbar och fungerar. Så, varför i hela h-vete kan inte nätverkskortet kontakta den när klienten startar?

 

Kör ett 3com kort numera som jag vet har stöd för PXE så kortet ska fungera. I bios (abit kr7a-raid moderkort) så har jag angivit "LAN" som första bootdevice men inget händer. W2k drar igån precis som det alltid har gjort utan den minsta funderare.

 

Sen är jag lite fundersam över min egen DNS, den som ska lotsa klienten till en registrerad RIP server i active directory alltså. Fattar inte exakt hur den kopplingen görs men jag tror att det är rätt nu.

 

Som det verkar så ska en prompt att trycka F12 dyka upp under start för att dra igån remote installation processen, men det gör det alltså inte.

 

Hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en liten uppdatering, nu har jag stoppat i en diskettstation i klienten och med hjälp av den så kan jag komma åt och installera från min RIS server, så det fungerar tydligen.

 

MEN. (finns alltid ett men, hehe....) Den ignorerar fullständigt min image av XP Pro, det enda som går att installera är w2k. Jag kör sp3 på servern så det borde gå att köra xp från den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...