Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux XP


Lallare1

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har gått igenom väldigt många trådar och inte fått svar på min fråga. Jag skulle vilja lägga in Linux på min burk (IntelP4 2000). Eftersom jag har två hdd (60gb Med WinXP på och en 40gb över för ev Linux) så får jag för mig att det inte borde vara ett så stort problem att få det att fungera...eller?

 

Hur går jag tillväga? Köpa eller Ladda ner via Sunet (Telia ADSL) rekomenderas det?

 

Sen vid start av datorn så är det ju bra om jag kan välja OS, sker det automatiskt eller krävs det något extra program för det?

 

Vad som är väldigt viktigt är att en ev installation av Linux inte sabbar XP installationen.

 

Någon speciell Linux dist som kan rekomenderas för detta ändamål? Vill bara leka och lära lite..

 

Tack Hej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner Redhat eller Mandrake iso, bränn, installera. Svårare änså är det inte. Installations programmet fixar dualboot åt dig. Det finns tusentals howto's på nätet. Använd google!

 

// Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde detta nyligen, följande procedur gick bra:

 

Drog ner Redhat 7.3 (jaja - närmsta väg till kdevelop handlade det om ;p) från sunet å brände de tre skivorna. Såg till att det fanns plats över på någon disk, bootade datorn ifrån skiva 1.

 

Under installationen såg jag till att manuellt välja storlek å plats för / och swap - typ 4GB / och i mitt fall 768MB för swap.

 

Vid valen för Lilo, se till att bootloadern för lilo INTE skrivs i MBR, utan i början på linuxpartitionen istället. Använd LBA32 oxå om linuxpartitionen ligger 'längre in' på en av de två första (?) diskarna än runt 8GB. Välj att skapa en startdiskett då detta kommer att bli enda sättet att starta linux till att börja med enligt ovan.

 

Starta linux via disketten å kopiera bootsektorn på linuxpartitionen till din windows c: enligt följande instruktioner: http://www.attenza.com/elinux/step/1,,35862+26143+25290+2183,00.html

 

Funkar med NT/Win2k/WinXP å gör att du kan boota linux via NTs bootmanager.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar inte att bränna några skivor. Det enda du behöver är en (eller två) bootdisketter! Tanka hem bootdisketterna och installera t ex RedHat via ftp från funet. (japp, jag rekommenderar ftp.funet.fi framför sunet)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör man telia ADSL (och datorn inte sitter bakom en router som fixar inloggningen) så är det döfött att installera från diskett eftersom du aldrig kommer att få möjlighet att göra inloggningen (och således inte kommer att få nån route till sunet eller funet om man föredrar det).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför NT's bootmanager och inte Lilo?

 

Bara undrar...

 

Jharowski...

 

Alcohol:

The cause and solution to all of our problems...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför NT's bootmanager och inte Lilo?

 

Elementärt, min käre Jharowski: därför att om man fortfarande använder Windows oftast, så slipper man vänta sig igenom TVÅ bootloaders när man bootar Windows; eftersom LILO bara skickar vidare till ntloader.

 

Skulle man använda Linux oftast är ovanstående inte lika nödvändigt, men det är ändå på något vis elegantare "in action" ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men man kan ändra väntetiden i nt:s bootloader.

 

Sant. Men jag tycker personligen inte att det är lika elegant...dessutom; varje gång man kör systemåterställning på Windows(det behövs, eller hur *asg*)raderas lilo och måste återställas, men har man moddat ntloader finns allt kvar :)

 

(personligen tror jag det här är en fråga där vi aldrig kan enas, säg så här; vissa älskar inte lilo, även om jag personligen har syndat och KÖR lilo på hda :P)

 

/PaleRider

Powered by Mandrake Linux 9.0 RC1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe ;)

 

Själv har jag provat de flesta varianter, jag har bootat linux och windows från lilo, jag har bootat windows 2k + freebsd från freebsd:s bootloader. Just nu trippelbootar jag Win2k + Debian + FreeBSD från Lilo på hda.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan måste man krångla varje gång man kompilerar om kärnan.

 

Förövrigt är Grub överlägsen alla andra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, alltid lär man sig nått..

 

Eller som dom säger i Hjärnkontoret:

"Frågar du inget får du inget veta"

 

Jharowski...

 

Alcohol:

The cause and solution to all of our problems...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...