Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

100Mbit Problem


Darki

Rekommendera Poster

HAr ett problem som jag inte har kunnat lösa efter timmar av inställningar, modifieringar och omstarter. Har två datorer kopplade direkt till varandra via korsad nätverkskabel och på båda sitter det 100Mbits kort. Även kabeln har jag försäkrat mig att den klarar 100Mbit. Ena datorn, (PII 400Mhz, Windows Me 196RAM) skickar som det ser ut till den andra datorn i 100Mbit. Andra datorn (PIII 766Mhz Windows XP 256RAM)Skickar i "snigelfart" till PII. Det tar alltså flera minuter att tex skicka en fil på 20Mb. HAr även testat att installera Windows Me på PIII men det har inte hjälpt. Har kört med bara TCP/IP protokoll och ändrat till andra men inget hjälper. Skulle vara tacksam om det finns någon som haft eller vet om detta problem eftersom jag snart ger upp med nätverket!!! Tack på förhand, Fernando

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ena datorn är inställd på halv duplex. Sätt antingen till auto eller full duplex. Ibland kan det dock hända att nätverkskort av olika fabrikat inte kan komma överens om duplex i auto läget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ dom på full duplex. Om inte det går bättre, använd korttillverkarens drivrutiner och inte de som finns i windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Tycker du det är någon idé att vända kabeln?? Hur som helst fixar jag de inställningarna! Tack så jätte mycket!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Wallin

Ja vänder du kablen och problemet "växlar" burk så har du ju hittat en felkälla, händer inget så vet du att kabeln rockar.

 

Elementär felsökning tror jag det kallas :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växlar den burk om jag vänder på kabeln... beror det på att det är fel på kabeln då? VAd menar du med att kabeln "rockar"?? Är ganska ny inom detta så jag kan inte så mycket...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tips

 

gå in på nätverkskorten dvs på båda datorerna, sätt båda på full duplex och speed 100 Mb

pinga sedan från båda datorerna och kolla vad du får fös svarstid i ms

 

MVH/Matte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Wallin

Sorry om jag skrev kryptiskt.

 

Angående att vända kabeln:

Du skrev att ifrån den ena datorn så gick det långsamt till den andra men tvärtom gick det bra.

Om du då testar att vända på kabeln och märker att det helt plötsligt går snabbt åt motsatt håll så kan man ju misstänka att kabalen är en felkälla.

 

Rockar betyder typ.. "fungerar utmärkt"

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-12 21:34:02 av Crille, MVP (www.brainbench.com)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Prova även att sätta bägge korten i halv duplex. Kan hjälpa. Eventuellt.

 

Här är en annan tråd med liknande fråga.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=327063

Tyvärr ser det inte ut som att Weyland fick löst problemet.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...