Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med hub


Perror

Rekommendera Poster

Hej!

För några dagar sen fick jag adsl. Eftersom vi har två datorer hemma bestämde jag mig för att köpa en hub så at båda datorerna får tillgång till internet. Nu har jag kopplat ihop allt och internet funkar på båda datorerna. Problemet är att det inte funkar på båda samtidigt. Om det ena datorn ligger på internet så funkar det inte på den andra.

Måste jag köpa en router för att det ska funka eller är det bara några inställningar som är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Funkar Inte med en hub bara. Du måste köpa en Router, men du kan faktiskt få det att fungera med en hub också. Det du måste göra är att köra dubbla nätverkskort i en dator och köra internet delning eller Proxy på den datorn. Ena nätverkskortet kopplat till hubben och det andra till ADSL modemet. Internetdelning finns i Windows 2000 och i XP. Kör du Win98 så kan du alltid ladda hem någon gratis proxy server. Finns säkert på Tucows.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Lindqvist

Vet inte... KOmmer inte ihåg ärligt talat. I ME kan jag tänka mig att det finns men i 98'an Har jag ingen aning. Ångrar så här i efterhand att jag uttalade mig om 98'an. :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag sätter i ett till nätverkskort i den ena datorn, visst måste man starta den då för att kunna använda internet på den andra datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen gammal P75a eller liknande som står och samlar dam i något hörn? Alternativt känner någon som har en sådan över.

En gammal Pentium-burk med två nätverkskort fungerar utmärkt som router och då kan du använda din hubb för att bygga nätverket.

 

Rekommenderad routerprogramvara:

http://www.bbiagent.com/en/index.html

 

BBI agent är en liten Linux-dist med routerfunktionalitet som ryms på en diskett. Det finns ett ganska brett stöd för nätverkskort och den kräver inga direkta linuxkunskaper för att sättas upp - jag klarade det... :)

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktiga män bygger själv... ;)

Jepp, håller med...:D

 

Jag har bara en fråga, hur fan fick du dit alla småprylar i din cpu, för jag har testat och sätta ihop en, men hittar ingen så litet verktyg...:D :D

Så därför har jag inte kommit längre än dit.....:)

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...