Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux i Windows


-:Email:-

Rekommendera Poster

Jag har linux installerat på min dator samt windows XP. Jag skulle vilja köra Linux ifrån windows XP (då jag kör Dualhead). Går detta? eller måste jag köra Linux på en annan dator i mitt hemmanätverk och koppla upp mig på något annat sätt?

 

(Kan alltid hoppas)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

komersiellt = kostar pengar

Det stämmer inte. Om ett kommersiellt program är fritt går det ofta att få tag på utan kostnad, och påståendet ovan blir alltså falskt.

 

Programmet i fråga, VMware, är visserligen kommersiellt, men också ofritt, och därför kostar det sannolikt pengar. Huruvida ett program är kommersiellt eller inte har antagligen ringa betydelse för konsumenten.

 

Det viktiga är friheterna som ges av programmens upphovsmän. Om jag får välja mellan ett icke-kommersiellt, ofritt program och ett kommersiellt men fritt program väljer jag antagligen det fria programmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drbrno,

 

Det stämmer inte. Om ett kommersiellt program är fritt går det ofta att få tag på utan kostnad, och påståendet ovan blir alltså falskt

 

Nej, vmWare är inget fritt kommersiellt program således är påståendet sant.

 

...ett kommersiellt men fritt program väljer jag antagligen det fria programmet.

 

OK, vi tar StarOffice 6.0 som ett exempel på kommersiellt fritt program.

(Det går att köpa för ca 600 kr + moms men också hämtas fritt hem från OpenOffice.org.

 

Vad är det som motiverar dig att välja det fria alternativet via OpenOffice.Org än att köpa programmet?

 

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

[inlägget ändrat 2002-09-02 11:56:08 av Dennis Wallentin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OpenOffice är inte samma programsvit som StarOffice 6.0, det är de ganska noggranna att påpeka från tillverkarnas sida.

Vad som skiljer programmen åt, vet jag däremot inte så noga :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Downtime,

 

Jag har kört med båda sedan juni på windows-plattformen och hittar jag något större dramatisk skillnad ska jag meddela det ;-)

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påståendet kan aldrig bli sant eftersom kommersiellt inte betyder "kostar pengar". Det hade kanske räckt med detta som svar, men jag var tvungen att påpeka vikten av licensavtal för konsumenten också.

 

Personligen använder jag inte OOo, men visst skulle jag använda det framför StarOffice. På samma sätt som jag använder Mozilla i stället för Netscape. Dels är det en principsak, men det är självklart också en praktisk och ekonomisk fråga. Om du vill läsa om fördelarna hos fri programvara finns det en massa nyttigt på http://www.gnu.org/.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paddskalle,

 

Tack för länken :-)

 

Men dessa skillnader påverkar inte min uppfattning.

 

HelpDesk är en sanning med modifikation, dokumentationen är enkel och uppdateringar mm på CD tar längre tid än att hämta hem det från nätet.

 

De konkreta skillnaderna gäller ordbehandling (stavningskontroll - 3:e partlösningar brukar vanligtvis dyka upp så småningom) och utökad bild- och mallbibliotek. Databasen är en "light-version" av Adabas och ersätts givetvis med MySQL ;-)

 

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du nämna en annan sajt med lika mycket information om fri programvara (dvs inte "open source")?

 

Du vet väl att GPL inte är den enda licensformen för fri programvara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goddag yxskaft! Anledningen till att jag postade länken till ett usenet-inlägg var just för att poängtera att det finns fler licenser, och deras grader av frihet. GPL lanseras ofta som en "fri" licens. I någon mening stämmer det, men ser du på BSD-licensen så är den ännu mer "fri", då man kan inkludera BSD-kod i sluten programvara utan att publicera sin egen källkod. Så vill man maximera sin frihet bör man använda BSD-licensierad kod och inte GPL-licensierad.

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-03 15:55:32 av MD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...