Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minne


sunk

Rekommendera Poster

Har sedan tidigare 1 st 256 mb PC133 i min dator och hittade ju 2 st 128:or PC100

 

Hur blir de om ja kör me dessa, kommer de snabbare minnet att gå ned i hastighet eller hur funkar de som?

 

Och finns de någon generell regel att PII som min gamla dator är bara kör PC100 osv..?

 

 

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnena går i den hastighet som ställs in på moderkortet, oftast är hastigheten densamma som FSB är inställd på och alltsom oftast är FSB också automatiskt inställd vilket avgörs av den CPU som används. Vad är det för CPU som du har?

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just på min är de AMD Duron 800 Mhz

men var mer en generell fråga ja tänkte på, vad tänkte du på med FSB vad är de då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då du har en Duron-CPU så är den i originalutförande gjord för att gå i FSB = 100MHz

 

CPU MHz = Multiplikator x FSB, i ditt fall blir det 8x100=800MHz.

 

Om du inte gjort någon "mem-ratio" inställning i BIOS så rullar dina minnen i 100MHz. Att du har PC133-minnen spelar ingen roll de går inte fortare än vad FSB (eller vad minnesbusshastigheten är inställd på, den utgår oftast från FSB'n som "grund"). Vissa moderkort stödjer en högre minneshastighet än vad FSB är inställd på, t.ex. så kan det finnas en inställning i BIOS som heter nåt i stil med "Memory-speed" eller "CPU:MEM-ratio". Om inställningen för "CPU:MEM-ratio" är 1:1 (ett till ett) så innebär det att minneshastigheten är densamma som FSB. Det kan gå att ställa in 3:4 (tre till fyra) vilket innebär att minnena går i 33% högre MHz än vad FSB, vid 100MHz blir det 133MHz för minnena. Det omvända förhållandet kan också finnas, alltså 4:3. Men det gäller endast om man använder FSB som är 133MHz eller högre.

 

Jag kanske snurrade till allt för dig nu - eller?

 

Men kontentan är att du med största sannolikhet kan använda dina PC100-minnen i din dator.

 

För övrigt står FSB för Front Side Bus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...