Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windowsupdate efter SP3


Peddler

Rekommendera Poster

Är det fler som inte kan ladda ner från Windowsupdate efter SP3 installationen?

 

Jag får ett felmeddelande och möjlighet att maila felkoden till MS, men jag kan inte ladda ner uppdateringarna som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt - man minns ju vilka problem SP2:an ställde till med. Undra om det alltid varit så?

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får säkert samma meddelande...

Lite surt tycker jag, men men det löser väl sig med tiden

 

/2bbe

Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.

(Voltaire)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Hej!

 

Ja, jag kan bara sälla mig till skaran, som verkar vara ganska stor efter vad jag läst på internet, som fått problem med Windows Update efter SP3. Själva installationen av SP3 gick bra, men sedan fungerar övriga uppdateringar sämre och sämre.

 

Jag har precis ominstallerat Win XP, två gånger till och med. Det råkade sammanfalla med att SP3 kom, och det blev samma problem båda gångerna, så det är knappast något lokalt systemfel.

Just nu fungerar ingen uppdatering alls, inte ens uppdateringen till IE7. Jag använder normalt Firefox, men vill ändå ha IE7. Den kunde jag i alla fall installera genom att hämta setup-filen från MS Download center.

 

Uppdateringarna kan hämtas ned från Windows Update, men inte installeras. Det är väl bara att vänta ut problemet och stå ut med den tjatiga uppdateringsikonen i meddelandefältet.

 

Ledsen att jag inte kunde bidra med någon lösning. Har försökt med allt möjligt. Men jag kan i alla fall med ganska stor säkerhet påstå att en ominstallation av XP inte är någon lösning, om någon hade tänkt försöka med det.

 

Mvh.

Lasse C

 

[inlägget ändrat 2008-06-12 16:27:27 av Lasse C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Det är en sex år gammal tråd du hittat och hör troligen inte till XP utan Win2000, men jag har inte haft några problem med uppdateringarna efter SP3-installationen.

 

Först började jag fundera på om MS tagit semester, för att det var länge sedan sist uppdateringar fanns att hämta. Så igår tankade jag hem ett X antal sådana från WindowsUpdate. Utan några större problem.

 

Du råkar inte ha någon brandvägg som sätter stopp för installationen?

Min Comodo hugger direkt och stoppar installation och nedladdning. Jag får godkänna det som installation/uppdatering i brandväggen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots konstigt forum

Uppdateringarna kan hämtas ned från Windows Update, men inte installeras.
Får du någon felkod?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Stefan.

Där ser man! Jag brukar försöka kolla datum på saker jag hittar på internet, men här tog nog ivern och tröttheten över.

 

Jag har nu lyckats intallera de felande uppdateringarna genom att köra dem direkt från Microsoft Download Center. Därefter har Windows slutat att ideligen meddela att det finns nya uppdateringar.

 

 

Till Cecilia.

Jag fick inte något konkret felmeddelande, bara en lista med rubriken "Följande uppdateringar installerades inte". Jag får väl se hur det blir nästa gång det kommer uppdateringar, om de går att installera på vanligt sätt eller om jag måste köra dem från Microsofts sidor också. I så fall ställer jag nog om Windows Update från min nuvarande intällning, att hämta ned men inte installera, till att inte hämta ned utan bara meddela, tills Microsoft har löst problemet.

 

Mvh.

Lasse C

 

[inlägget ändrat 2008-06-15 19:22:58 av Lasse C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Din beskrivning stämmer bra med det fel som uppstår när man ominstallerat XP.Det är troligen inte löst i och med SP3 installation.

Det finns en Windowsinstruktion hur man åtgärdar .Tyvärr hittar jag den inte,men det gör säkert någon annan.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Har sparat länken ifall det skulle bli problem med kommande uppdateringar.

 

Mvh.

Lasse C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vaktmästaren

Jag installerade om Windows XP Prefessional för en tid sedan. I samband med det installerades också SP3 och sammanlagt närmare 100 olika uppdateringar om totalt drygt 750 MB.

Allt funkade perfekt utan några som helst poblem!

 

Det är heller inga problem med körning av Windows Update

 

Jag har kanske haft tur då?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är heller inga problem med körning av Windows Update

 

Jag har kanske haft tur då?

Normalt ska du inte ha något problem, din dator beter sig ganska normalt.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta för det långa svaret, men fick detta från en MS gubbe på deras support...

 

 

 

Klistra in all text nedan och spara som en bat fil, kör och allt fungerar som det ska.....

 

[log]net stop cryptsvc

net stop wuauserv

ren %windir%\system32\catroot2 catroot2.old

ren %windir%\SoftwareDistribution SoftwareDistribution.old

regsvr32 comcat.dll /s

Regsvr32 Msxml.dll /s

Regsvr32 Msxml2.dll /s

proxycfg -u

Regsvr32 Msxml3.dll /s

regsvr32 shdoc401.dll /s

regsvr32 cdm.dll /s

regsvr32 softpub.dll /s

regsvr32 wintrust.dll /s

regsvr32 initpki.dll /s

regsvr32 dssenh.dll /s

regsvr32 rsaenh.dll /s

regsvr32 gpkcsp.dll /s

regsvr32 sccbase.dll /s

regsvr32 slbcsp.dll /s

regsvr32 mssip32.dll /s

regsvr32 cryptdlg.dll /s

regsvr32 wucltui.dll /s

regsvr32 shdoc401.dll /i /s

regsvr32 dssenh.dll /s

regsvr32 rsaenh.dll /s

regsvr32 gpkcsp.dll /s

regsvr32 sccbase.dll /s

regsvr32 slbcsp.dll /s

regsvr32 asctrls.ocx /s

regsvr32 wintrust.dll /s

regsvr32 softpub.dll /s

regsvr32 oleaut32.dll /s

regsvr32 shdocvw.dll /I /s

regsvr32 shdocvw.dll /s

regsvr32 browseui.dll /s

regsvr32 browseui.dll /I /s

regsvr32 msrating.dll /s

regsvr32 mlang.dll /s

regsvr32 hlink.dll /s

regsvr32 mshtmled.dll /s

regsvr32 urlmon.dll /s

regsvr32 plugin.ocx /s

regsvr32 sendmail.dll /s

regsvr32 scrobj.dll /s

regsvr32 mmefxe.ocx /s

regsvr32 corpol.dll /s

regsvr32 jscript.dll /s

regsvr32 msxml.dll /s

regsvr32 imgutil.dll /s

regsvr32 thumbvw.dll /s

regsvr32 cryptext.dll /s

regsvr32 rsabase.dll /s

regsvr32 inseng.dll /s

regsvr32 iesetup.dll /i /s

regsvr32 cryptdlg.dll /s

regsvr32 actxprxy.dll /s

regsvr32 dispex.dll /s

regsvr32 occache.dll /s

regsvr32 occache.dll /i /s

regsvr32 iepeers.dll /s

regsvr32 urlmon.dll /i /s

regsvr32 cdfview.dll /s

regsvr32 webcheck.dll /s

regsvr32 mobsync.dll /s

regsvr32 pngfilt.dll /s

regsvr32 licmgr10.dll /s

regsvr32 icmfilter.dll /s

regsvr32 hhctrl.ocx /s

regsvr32 inetcfg.dll /s

regsvr32 tdc.ocx /s

regsvr32 MSR2C.DLL /s

regsvr32 msident.dll /s

regsvr32 msieftp.dll /s

regsvr32 xmsconf.ocx /s

regsvr32 ils.dll /s

regsvr32 msoeacct.dll /s

regsvr32 inetcomm.dll /s

regsvr32 msdxm.ocx /s

regsvr32 dxmasf.dll /s

regsvr32 l3codecx.ax /s

regsvr32 acelpdec.ax /s

regsvr32 mpg4ds32.ax /s

regsvr32 voxmsdec.ax /s

regsvr32 danim.dll /s

regsvr32 Daxctle.ocx /s

regsvr32 lmrt.dll /s

regsvr32 datime.dll /s

regsvr32 dxtrans.dll /s

regsvr32 dxtmsft.dll /s

regsvr32 WEBPOST.DLL /s

regsvr32 WPWIZDLL.DLL /s

regsvr32 POSTWPP.DLL /s

regsvr32 CRSWPP.DLL /s

regsvr32 FTPWPP.DLL /s

regsvr32 FPWPP.DLL /s

regsvr32 WUAPI.DLL /s

regsvr32 wups2.dll /S

regsvr32 WUAUENG.DLL /s

regsvr32 ATL.DLL /s

regsvr32 WUCLTUI.DLL /s

regsvr32 WUPS.DLL /s

regsvr32 WUWEB.DLL /s

regsvr32 wshom.ocx /s

regsvr32 wshext.dll /s

regsvr32 vbscript.dll /s

regsvr32 scrrun.dll mstinit.exe /setup /s

regsvr32 msnsspc.dll /SspcCreateSspiReg /s

regsvr32 msapsspc.dll /SspcCreateSspiReg /s

proxycfg –d

sc sdset wuauserv D:(A;;CCLCSWRPWPDTLOCRRC;;;SY)(A;;CCDCLCSWRPWPDTLOCRSDRCWDWO;;;BA)(A;;CCLCSWLOCRRC;;;AU)(A;;CCLCSWRPWPDTLOCRRC;;;PU)

regsvr32 mshtml.dll /s

net start cryptsvc

net start wuauserv[/log]

 

Moderator redigerade inlägget med LOG.

Var vänlig och använd LOG-knappen uppe till höger i inläggsfönstret.

 

[inlägget ändrat 2008-06-20 19:43:18 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kollat med släkt och vänner har jag fått veta att de inte har några problem med Windows Update efter SP3. De använder alla XP Pro. Själv använder jag XP Home, och Windows Update har inte fungerat som det ska för mig sedan jag installerade SP3. Detta råkade sammanfalla med att jag ominstallerade hela Windows, så jag vet inte om mitt problem med Windows Update har med SP3 att göra överhuvudtaget.

Det vore därför intressant att höra om fler XP Home-användare också har problem med Windows Update efter SP3. I mina kretsar är det bara jag som använder XP Home, så jag har ingen att fråga. Svenskspråkigt dessutom, vilket gör det lite krångligare att leta upp patcherna separat och köra dem manuellt.

 

Jag har inte vågat använda tipset i länken http://support.microsoft.com/Default.aspx?kbid=943144 i ett av inläggen tidigare.

Den sidan handlar om reparerade XP-installationer. Jag har istället helt och hållet ominstallerat XP.

Jag har också sökt efter filen som nämns på sidan på min dator, och den finns både i Windowskatalogen, där den ska finnas, och hittas vid sökning i registret, så om jag tolkar informationen på Microsoftsidan rätt tror jag inte instruktionerna där skulle avhjälpa problemet.

I värsta fall skulle det kanske kunna leda till dubbla registernycklar eller annat stök i systemet. Jag kan inte mycket om Windows register, så jag är mycket försiktig med att göra manuella ändringar där.

 

Men jag är nyfiken på inlägget ovan, ändrat av Stefan Eklinder, om bat-filer. Eftersom inlägget är ändrat, och eftersom jag inte har någon vana alls av bat-filer, vill jag kolla. Ska det stå exakt:

 

net stop cryptsvc net stop wuauserv ren %windir%\system32\...

 

i bat-filen? De tre punkterna på slutet gör mig lite fundersam, men jag har som sagt ingen vana av bat-filer. Därför vill jag för säkerhets skull kolla innan jag kör den.

 

Mvh.

Lasse C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag gjorde för ett halvår sedan en installation av XPHome SP2 på en formaterad disk som det hade varit Windows 98 se på .Allt fungerade tills det var dags att installera 80 st uppdateringar.:De hämtades men installerades ej.

 

Jag fick lov att göra det manuellt genom att ange KB numret för uppdateringen i sökrutan på updatesidan och installera manuellt .Det tog tid!

 

Senare var det någon som skrev om saken här på forumet med tips om länken .Efter att ha följt Metod 1(registrera filen Wups2.dll ) i länken så har uppdatringarna installerats automatiskt utan problem.Och även efter det att SP3 installerats.

 

Jag föreslår att du kontaktar MS och frågar innan du gör något mer.Du sitter ju inte i sjön .Det är väl bara ett fåtal uppdateringar som du får installera manuellt.Zippys förslag har väl samma syfte:att ändra i registret!

 

Vi har två andra datorer med WIN98 home edition med SP3 installerat .På båda dessa fungerar också uppdateringar utan problem.

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-21 05:26:31 av LARSAS]

[inlägget ändrat 2008-06-21 05:41:58 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tre punkterna på slutet gör mig lite fundersam

I detta fall så hade det varit mer lämpligt med KOD-taggar istället för LOG taggar...

 

Klicka på plus-tecknet innan så klarnar det nog :)

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

[inlägget ändrat 2008-06-21 05:40:54 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vaktmästaren

Kan det inte vara så att XP Home helt enkelt är för gammalt så att supporten av det från MS har upphört? Det har helt enkelt passerat sitt bäst-föra-datum!

XP Pro fick ju för ett antal månader sedan supporten förlängd ytterligare eftersom det var så många, framförallt företag, som fortfarande använder det och inte vill gå över till Vista.

Men det finns en deadline även för XP Pro som jag tyvärr inte kommer ihåg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad jag kan förstå ,när jag läser i din länk ovan, så upphör supporten för XP home och proff enligt beslut för 1;5 år sedan!!! tidigast i Januari 2012.

Det kan ju också läsas som att extended service upphör januari 2014

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-21 08:18:40 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

Min son har för ett par dagar ominstallerat sitt XP home edition och då även installerat SP3.Vi kollade nu och alla uppdateringar sen dess har automatiskt installerats.

 

Första gången han besökte Windows update för att installera SP3 fick han ladda och installera ett program för Windowsuppdateringar.

 

Det är alltså inget generellt problem(längre?)

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2008-06-21 15:49:57 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Kristian Sandberg

Hej

 

Jag hade samma problem som dig. I länken som LARSAS hade som lösning så står det även "Du försöker uppdatera en dator med Windows XP" så det gäller även datorer som man inte har försökt att reparera.

Jag tror att det har att göra med att installations skivan är äldre och därmed ställer till det med nyare uppdateringar mm.

Jag har själv Pro så det är inget problem för just Home varianten.

Jag körde enligt metod 1 och då funkade det klockers direkt.

 

Lycka till :)

 

Tack LARSAS för länken :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...