Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rimlig lön


LarsJohansson

Rekommendera Poster

LarsJohansson

Hej, jag undrar om någon har en uppfattning om vad en rimlig ersättning skulle kunna vara för hemsidearbete åt ett mindre företag. Tanken är att jag ska extraknäcka lite parallellt med studier. Hemsidan involverar bland annat lite databashantering, användarkonton och lösenordsskyddade "zoner".

Jag har ingen direkt uppfattning om vad det kostar att anlita professionella webprogrammerare och undrar om man få några fingervisningar om hur prisläget är idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

se för bövelen till att ni skriver ner på papper exakt vad det är du skall göra, annars är det lätt att de kommer på efter ett tag att de vill ha så istället för så, eller att du skall lägga till det, eller att de såg något coolt på någon annan sida o.s.v.

 

Har ni då bestämt ett fastpris så vill de oftast ha hur mycket som helst till, tar du betalt per timme brukar de inte vara lika "ha"-glada.

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar man fastpris är det vrålviktigt att skriva ned exakt vad som ingår. Tar man löpande timpris behöver man inte vara lika noggrann med det...

 

Man kan även göra ett mellanting, där allting utöver specifikationen (och dess fastpris) kostar si-eller-så mycket per timme. Med detta sätt kan leverantören med fördel "strunta i" att specificera exakt allting och istället få extratimmar....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsJohansson

 

Hej, och tack för alla tips!

 

Tanken är att jag antingen får ett temporärt anställningsbevis eller startar en enskild firma. Alternativ två blir troligtvis lite enklare (förrutom att min kära förenklade självdeklaration försvinner) eftersom jag antagligen kommer göra löpande uppdateringar av sidorna. Det kan nog bli trassligt att hålla på med anställningsbevisen efter ett tag.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars,

 

Lösningar på upplevda problem brukar vanligtvis ge upphov till nya problem :-)

 

För varje krona in går 50 - 58 % bort till skatt, avgifter och eventuella försäkringar.

 

Är du utanför storstadsregionerna och har några års erfarenhet bör priset ligga på 450 - 500 kr / timma.

 

Det bästa råden är tre:

- Skaffa dig en företagsförsäkring

- Gör upp om ett timpris med löpande fakturering och ekonomisk avstämning.

- Dokumentera den tid du lägger ned för varje arbetsinsats.

 

Lycka till,

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kräver mer av dig om du ha det som enskild firma (som i min smak är en värdelös företagsform om man inte har anställning parallellt).

 

Ca 50-60 % av vinsten är skatt och i en enskild firma är inte egna uttag ("lön") avdragsgillt, och detta knäcker många firmor.

 

Exempel:

 

Du har en omsättning på 150000 kr på ett år och kostnader på 60000 kr. Då har du en vinst på 90000 kr. Sedan har du gjort egna uttag på 6000 kr/månad (72000 på ett år). Då har du 18000 kr kvar i rena pengar.

 

Skatten blir 55% av 90000 = 49500 kr

 

Du kommer inte att ha råd att betala skatten, du fattas 31500 kr. Kronofogden kommer att jaga dig med blåslampa....

 

För att en enksild firma ska "gå runt" måste du hålla nere egna uttag eller ha så hög omsättning (mer än 500000 kr/år) att du inte behöver bry dig. En anställning parallellt med enskilld firma är att rekomendera i början.

 

Lycka till....

 

[inlägget ändrat 2002-08-28 08:49:52 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...