Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa Linuxversionen?


php-ante

Rekommendera Poster

Tänkte installera Linux på min laptop, vilken version är bäst?

 

Jag har tidigare haft Mandrake men vet inte om jag tycker den var så bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Nu är inte jag någon värsting på Linuxdistar, men har ett humm och en liten uppfattning om dem.

 

I grund och botten skiljer de inte SÅ mycket mellan varandra, som jag har förstått det... Mandrake finns optimerat för nyare hårdvara i686, medan många andra kör i386 (har jag för mig). Mandrake och SuSE är långt fram i versionsnummrena i sina distar.

 

En Linuxdist jag har sneglat en del på är Lycoris Desktop/LX, som satsar på att göra det lättanvänt http://www.lycoris.com/.

 

Skulle jag installera Linux idag skulle jag köra RedHat 7.3 eller Mandrake 9 (när den nu kommer), alternativt SuSE Linux 8.0. Eller så klart Lycoris Desktop/LX... :)

 

Mina råd, hur mycket nu de är värda... :)

 

/Nisse

---

Frånsett att det inte fungerar, hur tycker ni att det verkar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar SuSE bäst, men som Nisse skrev, det skiljer inte så mycket mellan distarna... SuSE finns dock tyvärr inte att hämta som ISO's gratis på nätet :(

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har gjort det några gånger, tänkte inte på det när jag skrev inlägget :)

 

Det kräver dock en fast IP efterssom (iaf inte senast jag provade) startdisken inte innnehåller någon DHCP-klient.

 

 

Själv hade jag telia ADSL med inloggning och sånt tjafs senast installerade SuSE via FTP och blev tvungen att sätta burken jag skulle installera på bakom en brandvägg för att kunna ge den ett fast IP :/

 

.:def:.

 

[inlägget ändrat 2002-08-21 21:26:08 av def]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SuSe verkar ju bra..

 

Jag har laddat ned image för att installera via floppy + ftp

 

Men när jag försöker ladda mitt nätverkskort i installationsfasen så frågar den efter en parameter... vaddå för parameter?

 

Någon som vet någon bra instruktionssida där de d e t a l j e r a t går igenom hur man får SuSe att fungera?

 

Jag vill verkligen tycka som er alla andra, att Windows är skit och att Linux är det enda man behöver... men ni måste först visa mig hur man får igång det ;)

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ange någon parameter, det är till för special-fall. Tryck bara <enter> när frågan kommer om parametrar.

 

Och ett litet tips, kör mot Sunets spegling av SuSE.com så går installation mycket snabbare :) Kom ihåg att anteckan den absoluta sökvägen nogrannt innan du börjar installationen, och skilj på stora och små bokstäver.

 

 

...fast sunet's ftp verkar vara nere just nu... :/

 

.:def:.

[inlägget ändrat 2002-08-21 23:13:59 av def]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius
Jag vill verkligen tycka som er alla andra, att Windows är skit och att Linux är det enda man behöver... men ni måste först visa mig hur man får igång det ;)

Me too! Jag köpte en x86:a och lämnade Mac OS, för att köra Linux, men fick det inte att funka. Så nu sitter jag här med Windows istället. I väntan på engagemang att testa igen... :)

 

/Nisse

---

Frånsett att det inte fungerar, hur tycker ni att det verkar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Me too! Jag köpte en x86:a och lämnade Mac OS, för att köra Linux, men fick det inte att funka. Så nu sitter jag här med Windows istället. I väntan på engagemang att testa igen... :)

 

Vaffo inte OS X?

 

Anledningen till många misslyckade Linuxförsök är att allt tyvärr inte löser sig automatiskt som folk är vana vid från Win eller MacOS. Ibland (ganska ofta) blir det att läsa manuler, vilket kan kännas jobbigt. Dessutom är ju inte onlinemanulerna alltid så pedagogiskt skrivna.

 

Så mitt råd till nybörjare är att köpa en dist med tryckt manual. Vet att SuSE's var rätt bra en gång i tiden, så de är de säkert fortfarande. RH och MDK borde väl också hålla rätt god kvalisort. O så får man vara beredd på att kämpa lite. Men samtidigt blir det väldigt kul när man väl kommit över tröskeln och ser möjligheterna.

 

Windows är inte skit - det är bara inte bra nog :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius
Vaffo inte OS X?

Mycket kan man säga om mig, men inte att jag är rik! :) Jag skulle gärna köra OS X, men har inte råd med hårdvaran :/

 

Ibland (ganska ofta) blir det att läsa manuler, vilket kan kännas jobbigt. Dessutom är ju inte onlinemanulerna alltid så pedagogiskt skrivna.

 

Jag köpte Mandrake med tryckt manual, läste hur många man pages som helst och ställde frågor här på Eforum (inte undra på att Linux & Unix är mitt favoritforum :)) och på Mandrake Expert. Så nog la jag ner tid på det... men fick det inte att funka...

 

 

/Nisse

---

Frånsett att det inte fungerar, hur tycker ni att det verkar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör mot ftp.funet.fi istället. Fungerar i allmänhet MYCKET bättre än Sunet, även om det bär mig emot att säga detta som svensk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack.. synd att inte installationsanvisningarna var längre :(

 

Jag får fortfarande problem med mitt nätverkskort, den hittar det inte och det finns inte i listan. Får hela tiden upp rutan Load Module FAILED.

 

Jag har ett SureCom (SiS 635) men det finns inte i listan.. har även provat ladda några andra moduler (t.ex SiS 900) utan att lyckas.

 

Någon som vet hur jag skall göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ju lite knöligt, det är väl bara att prova alla, tex rtl8139, till det fungerar.

Jag hittar inte nätverkskortinfo för SureCom (SiS 635), moderkort ?

Man kan bli lite hjälpt av att veta vilken krets nätverkskortet är baserat på...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SIS 635 är ju en krets. Se:

 

http://www.sis.com/products/chipsets/oa/socket370/635.htm

 

Egentligen en moderkortskrets som tydligen har nätverksstöd inbyggt.Verkar lite skumt att använda den i ett nätverkskort... En del Surecom-kort verkar dock använda RealTek-kretsar, se:

http://www.surecom-net.com/adapter.htm

 

Finns ditt kort med där?

 

 

[inlägget ändrat 2002-08-22 13:44:00 av MD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Mandrake med tryckt manual, läste hur många man pages som helst och ställde frågor här på Eforum (inte undra på att Linux & Unix är mitt favoritforum :)) och på Mandrake Expert. Så nog la jag ner tid på det... men fick det inte att funka...

 

Ok, men mer exakt vad var det som inte funkade? Hårdvara, speciella program, eller var det bara rent allmänt joxigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius
Ok, men mer exakt vad var det som inte funkade? Hårdvara, speciella program, eller var det bara rent allmänt joxigt?

Nu var det ju februari senast, men jag tror att det här är de senaste frågorna jag inte fick svar på ;)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=260094

 

/Nisse

---

Frånsett att det inte fungerar, hur tycker ni att det verkar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och det var väl otroligt bra svar vad jag kan se ;)

 

Nu när jag läser dem igen, så verkar det som att du bl.a. ville att licq skulle hamna i KDE-menyerna. Det gör applikationerna vanligtvis inte om de inte är "native" KDE, eller har KDE-integrering. licq har det i viss mån (lägger sig i systrayen), men tror inte att den automatiskt ploppar in i menyerna.

O resten av frågorna var ju inte värre än att de lätt kan lösas. Prova igen! :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Ja, jag kommer inte ihåg till 100% vad som strulade. Men jag slet mitt hår mest hela tiden när jag fipplade med det. Till slut kom jag fram till att jag inte skulle använda Linux förrän KDE 3 kommit (vilket den har gjort) och så var det nåt annat jag ville ha i en nyare version... kommer inte ihåg vad... :)

 

Jag kanske provar igen med Mandrake 9 när den kommer i skarp version?

 

/Nisse

---

Frånsett att det inte fungerar, hur tycker ni att det verkar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det vill ändå inte fungera. The network module could not be loaded...

 

Mitt nätverkskort är ett Surecom EP-320X-S 100/10M och det finns inte med i listan över tänkbara moduler. Därför har jag istället försökt ladda Realtek RT18139 modulen (som jag läst mig till ska funka med Surecoms kort).

 

Men det vill sig inte...

 

Någon som vet hur jag kan installera SuSe? Jag vill prova det nu när jag läst så mkt positivt om det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag kör förresten två stycken nätverkskort i datorn... samma sort. Men då kanske jag måste skicka med en parameter? Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan se är det EP-320X-R som använder ett RealTek-chipset. Testa fealnx och tulip och sedan alla andra. Annars kan du ju fråga Surecom -- de hävdar att deras kort funkar i Linux.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...