Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ID


Martyn

Rekommendera Poster

Har pysslat lite med en personal/kund sida och nu tänkte jag fixa så att användaren får ett ID som han/hon kan logga in med, tänkte att det var smart efter som det inte är dom som ska välja användarnamn!

 

Problemet är att id/räknaren i databasen uppenbarligen inte fungerar! Någon som har förslag på vad jag kan göra!

 

Hjälp/Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör accsees!

servern är win 2000

 

Testade att köra ID som användarnamn och det ville inte fungera! Det fungerar när jag byter till någon annan spalt som jag har i databasen!

 

funderar på om man kan slumpa fram ett användare ID men det får ju inte finas två lika ju!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.essential.se

Tjenare!

Jag har använt funktioner för att slumpa fram ID nummer med 6 tecken (tänkte att Access ändå inte klarar fler poster).

Det jag gör är slumpar fram ett sexsiffrigt tal, och sen kollar av mot databasen om det finns, finns det inte så lägger jag till det.

 

Detta har en brist, om två skulle registreras samtidigt, och båda får samma slumpade tal, så kan det bli en krock, eftersom båda försöker lägga in samma, men den sannolikheten är ganska liten, och det är en risk jag är beredd att ta i min applikation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...