Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon stal mitt UIN och ICQ gör inget åt det!!


Corven

Rekommendera Poster

Den 4 juli skickade jag ett mess på ICQ, till vad jag trodde var en polare, men fick ett mycket kryptiskt svar, från vad som visade sig vara en turkisk kille. Jag hade ingen lust att snacka med honom, så jag satte honom på ignorelist.

 

En liten stund senare fick jag upp ett meddelande om att min ICQ användes på en annan dator, och min stängdes ner.

Jag lyckades öppna den igen, men blev återigen utkastad. Samtidigt blev jag utkastad från MSN.

I mina details i ICQ stod min hotmailadress.

Jag kunde inte logga in på MSN igen, och när jag gick in på hotmail för att kolla, var mitt lösen ändrat, och den hemliga frågan ändrad till HAHAHAHA.

 

Jag mailade hotmail om det, och till slut så bytte dom lösen på mitt hotmail, så jag kunde återfå den. Det senaste mailet där, var ett passwordmail från ICQ, som tjuven hade fått.

 

Sen dess har jag försökt få ICQ att hjälpa mig, men de återkommer hela tiden till att jag ska använda password retrieval. Problemet är att den emailadress jag angav 1997, när jag fick mitt ICQ är en swipnetadress, och jag har inte haft tele2 som ISP på tre år.

Alltså, jag kan inte få fram lösenordet.

 

Då har jag snällt och vänligt bett ICQ att helt enkelt radera detta konto, men får fortfarande bara svaret att det enda sätt man kan bevisa att man äger ett UIN, är genom emailadressen.

 

Fint att man kan bevisa att man äger något man har stulit, eller hur? Bara för att man ändrar på en emailadress i programmet.

 

Är det någon annan som har råkat ut för samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Wahlgren

Ledsen, men man får det man betalar för.

Om det skulle finnas en messenger-tjänst som tog betalt skulle de inte ha några kunder, men de skulle kunna tillhandahålla riktig kontoservice. Eftersom du inte behöver bevisa att du är du när du skapar kontot, så spelar det ingen roll hur mycket du kan det nu.

 

Finns ju faktiskt inget ICQ kan göra åt saken utan att bygga om hela systemet med ordentliga kundregister, krypterad trafik etc... det går, men är dyrt och användarna, dvs du, är inte beredda att betala för det.

**********

Om spelvåld påverkar unga, hur skulle pakmangenerationen se ut idag?

 

[Edit]

Usch vilka stavfel

[/Edit]

[inlägget ändrat 2002-08-13 00:24:49 av Daniel Wahlgren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. så.. om jag förstår detta rätt.. så.. han kom åt ditt Hotmail-konto, och med hjälp av det så fick han ditt ICQ-lösenord? Varför gick då ICQ-lösenordet till hotmail, och nu ska det till Tele2?

 

Jag vet iofs ingenting om hur ICQ gör med sin password retrieval, men :)

 

Så.. hade du dålig password hint på hotmail, eller dåligt lösenord? Jag hoppas du har bättre nu, och ser till att du byter lösenord på andra ställen som är "kopplade" till hotmail-kontot.

 

Se även till att försöka ha olika lösenord till olika ställen.

 

Du kan inte skaffa ett Tele2-konto igen? :P

 

Ciao,

Anders

- Det är skrämmande hur dåliga lösenord många har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retrieval funkar så att man anger en mailadress i sitt white paper, som lösenordet ska skickas till.

Den adress som stod där när han stal det var en hotmailadress.

 

Denna adress kan man ändra, men om det skulle vara nödvändigt kan man gå in på ICQ's hemsida, och be dom skicka mailet till en adress man har angett tidigare. Därför gjorde jag det, och angav min gamla swipnet-adress, som inte längre existerar.

 

Och det är inte att denna person har lyckats stjäla mitt UIN jag klagar över, utan att ICQ så nonchalant struntar i att det sker.

Och hävdar att det enda sätt man kan bevisa att man "äger" ett UIN är genom sin mailadress.

 

ICQ loggar faktiskt det som händer på kontona, så om bara viljan finns, kan dom kontrollera det jag säger, men det finns ingen vilja.

 

Att jag sen inte förstår nöjet i att stjäla andras UIN, det är en annan sak.

Men det verkar som om denna person är ute efter att få ett så lågt UIN som möjligt, och det är därför jag har bett ICQ om att ta bort kontot, för jag har folk på min lista som har 6-siffriga UIN.

 

Jag vet att jag inte är ensam om att ha drabbats av detta, eftersom jag kom i kontakt med personen ifråga, genom att han hade gjort så mot en av mina bekanta.

 

Jag anklagar inte ICQ för själva stölden,det är inte ICQ's fel att han kunde göra det, eftersom det var mitt hotmail han hackade för att komma åt lösenordet.

 

Men hotmail gjorde i alla fall något åt det för min del.

 

Och jag har svårt att se att det spelar någon roll vad jag har för password, bra eller dåligt, för det var ju en turk som knäckte det, och eftersom jag hade svenska tecken i det, måste han ju ha använt någon form av program för att knäcka det, dom bokstäverna finns ju inte i det turkiska alfabetet.

Skillnade skulle möjligen vara att det tar lite längre tid att knäcka det om det är mer komplicerat.

 

Jag har komplicerade lösenord där det behövs, men eftersom min hotmail bara finns för att jag ska ha MSN, så kändes det inte som något jag behövde ha ett komplicerat lösen till.

Mina mail går till en telia-adress.

 

Jag är ju tydligen ganska naiv, som inte tror att någon skulle vilja stjäla min hotmail.

 

Som ett tidigare inlägg så riktigt påpekar, det är ju gratis. Varför stjäla något som är gratis?

 

Corven

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ett tidigare inlägg så riktigt påpekar, det är ju gratis. Varför stjäla något som är gratis?

 

script-kiddies...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen dess har jag försökt få ICQ att hjälpa mig, men de återkommer hela tiden till att jag ska använda password retrieval. Problemet är att den emailadress jag angav 1997, när jag fick mitt ICQ är en swipnetadress, och jag har inte haft tele2 som ISP på tre år.

Alltså, jag kan inte få fram lösenordet.

 

Jag hade definitivt provat att prata med Tele2 och förklarat läget för dem och bett dem lägga upp dig som användare igen låt säga ett dygn. De har ju en ärlig chans att kolla att du verkligen varit kund tidigare hos dem. På detta sättet måste ju ICQ (Mirabillis??) skicka lösenordet rätt, eller hur?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, bra ide.

Jag har just pratat med tele2, och nu har jag tecknat ett gratisabonnemang hos dom, och mailat och bett om min gamla adress.

 

Synd att det tar ca en vecka innan man får den.

 

Skulle ju vara typiskt om ICQ nu gör som jag bett om, deletar kontot,

när jag nu fått ett bra tips om hur jkag ska få tillbaka det:)

 

Corven

 

[inlägget ändrat 2002-08-13 11:24:40 av Corven]

[inlägget ändrat 2002-08-13 11:25:23 av Corven]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På detta sättet måste ju ICQ (Mirabillis??) skicka lösenordet rätt, eller hur?

Om nu inte turken ändrat den primära e-postadressen till sin egen...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska alltid kunna använda den äldsta adress man angivit.

Den adressen finns alltid kvar som en sista utväg om man inte kommer åt adresser man angivit senare.

 

Vilket för mig bevisar att ICQ loggar det som händer.

 

Corven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...