Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mag-skräp


Zpeke

Rekommendera Poster

Min Magskärm har pajat igen för tredje gången på 3 år och 10 mån, på samma ställe dessutom. Vad som hände är följande. När jag sätter på datorn sprakar det till i skärmens strömbrytare och skärmen börjar flimra. Jag stänger av skärmen direkt och provar igen och det piper och fräser i skärmen och ingen bild Nu har garantin gått ut. När Gandalf reparerade min Mag för andra gången, tror det var förra året, sa jag att jag ville ha en ny skärm av annan modell istället för reparation för att inte riskera att samma grej händer igen efter att garantin går ut. Men det skulle inte hända sa dom men det är precis vad som har hänt. Satt dom in en komponent av samma modell som den som gått sönder? Vad skall jag göra nu? Jo jag har anmält ärendet till Allmänna reklamationsnämnden. Vad är det för idé att lämna garanti när samma komponent inte håller? Gandlaf har erbjudit mig att köpa en Hansolskärm till förmånligt pris men när jag jämför priset med postorderföretagen så är skillnaden ca 150:-. Förmånligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sa jag att jag ville ha en ny skärm av annan modell istället för reparation

 

Du har rätt att kräva en NY skärm om inte felet är fixat efter upprepade försök. Du har dock inte rätt att välja vilken skärm du ska ha, utan leverantören ska ge dig en "motsvarande".

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kör väl inte utan jordad elanslutning till dator och skärm? Jordat kan ge 7 år längre liv på en MAG-skärm jämfört med ojordat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får se vad ARN kan göra åt saken, troligtvis inte mycket. Jag vill bara ha en skärm som inte går sönder.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1995 köpte en kompis 2 MAG skärmar. Den ena höll i 4 timmar innan bilden fladdrade till och sen svart. Den andra höll 1 minut innan svart bild. Hon fick tipset att köra jordat. Av ersättningsskärmarna höll en 5 år och den andra rullar än, dvs 7 år.

Hon har rätt stor elerfarenhet och har gjort så här, inget för oerfarna: I brist på jordat uttag men tillgång till element för vattenburen värme har hon skaffat en jordtyp hona för sladd.

Till polerna vanlig 2-ledar sladd med vanlig stickpropp utan jord i andra änden. Till jordkontakten i jordade honan vanlig 2 ledarsladd (två är dubbel säkerhet) denna sladden är i andra änden avisolerad ca 0.5meter. De två 0.5m koppartrådarna lindar hon runt en bit på vattenröret till värmeelementet där färgen är avskrapad för bra kontakt och knyter sedan fast. Till sist några varv tejp utanpå för bättre kontakt.

Ett helt OK elsäkert alternativ är jordad sladd från jordat uttag i tex köket till datorgrejorna.

Nu vet Du varför sladden till både bildskärmen och din dator är gjord för jordad kontakt. I instruktionsboken till stationarä IBM datorer brukar det stå att den ska anslutas till jordat uttag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik,

Tack för tipset, jag skall hädanefter ha lite mer resepekt för jord. Men man undrar varför grejerna håller bättre med jordade uttag.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Erik6!

 

Jag har kört en IBM-skärm i fem år utan jorduttag, för vad gör man när det inte finns något jordat uttag i hela lägenheten ;) Köket är väl det enda stället där det finns jordat uttag.

 

Intressant tips förresten. Tyvärr har jag inte någon elutbildning så det är väl inget jag ger mig på.

 

IBM-skärmen rullar än idag :)

MAG-skärmar är kanske känsligare...

 

---

/Stefan.E - Kunde inte låta bli att kommentera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...