Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hotmail - Som om vi inte visste?


Jmull

Rekommendera Poster

  • 2 veckor senare...

Grymt, men förväntat:

Parul Shah, product manager at Microsoft, admitted that spam accounts for 80 per cent of messages that pass through the company's servers.

Undrar varför min yahoo adress aldrig har blivit sönderspammad? Är det för att Hotmail är så stort att det lönar sig att slumpa adresser, eller håller yahoo adresserna hemliga på ett bättre sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> eller håller yahoo adresserna hemliga

> på ett bättre sätt?

Ja, det kan man kanske säga. Det går nämligen att fråga Hotmails servrar (utan att skicka brev) om en viss adress existerar och så får man svar. När man försöker det på Yahoo får man alltid till svar att adressen existerar även fast den inte gör det, så där har man ju ingen nytta av det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Hotmail är totalt oanvändbart p g a all spam. Fattar INTE hur folk står ur med eländet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Hade min HM adress 1996-1998 då jag stängde den för all spam.

 

Öppnade en ny i ~jan i år och stod ut i 2 minuter då första spammet kom. Jag hade inte ens mailat någonstans; uppenbarligen säljer M$ adresserna till farsci.. "spammare".

 

Mvh

Glenn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hotmail är bra just för spammet. Hotmailadressen kan man dela ut till höger och vänster på internet när man registrerar sig för olika tjänster osv.

 

Jag har också en adress hos telia som jag endast lämnar ut till personer jag träffar IRL och som jag litar på. Telia-mailen är helt spamfri!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror inte hotmail säljer adressen "för spam".

 

Om man däremot har ett relativt normalt ord "som adress" ([ord]@hotmail.com) så är det inte så konstigt att man får spam (många skickar till [ord ur ordlista]@hotmail.com).

 

Om det var samma adress som 1998 som du nyregistrerade så är det förmodligen så att du är kvar på en bunt listor, och förmodligen så har de försökt skicka en massa brev till dig sedan 1998.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Om det var samma adress som 1998 som du nyregistrerade så är det förmodligen så att du är kvar på en bunt listor, och förmodligen så har de försökt skicka en massa brev till dig sedan 1998."

 

Jag TROR inte att ngn har kvar en adress som studsar i sina utskicka i 4 år, inte ens en spammare...hahaha

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag TROR inte att ngn har kvar en adress som studsar i sina utskicka i 4 år, inte ens en spammare...hahaha

 

Skratta du. Jag har sett ett treårsfall. Det kan bero på flera olika saker. Det mest pinsamma är diverse epostlistor som inte hanterar "user does not exist", eller administratörer som struntar i det. (Jag har varit med om sätta reject på en svensk domän av just detta skäl. Då blev det fart på dem. Ett tips...)

 

Andra orsaker är att adressen i fråga hamnar i diverse databaser, CD-skivor och utskick som gör sina rundor på Nätet.

 

En riktig spammare får faktiskt aldrig "user does not exist" eftersom han alltid fejkar avsändare. Det blir den domänens postmaster som får floden av felmeddelanden. Då går man in och ser varifrån spammet egentligen kommer och varskor den ISP-n.

 

Sagda ISP stänger sedan av vår spammare eller struntar i alltihop. I det senare fallet blir ISP-n förr eller senare svartlistad och alla på den domänen får sin e-post blockerad.

 

Vår spammare rycker på axlarna och lägger upp ett konto någon annanstans och kör ett varv till med samma mottagare och andra "avsändare" på e-breven.

 

...ungefär så går det faktiskt till.

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Intressant det där...

Har själv inte fått mycket spam i min hotmail trots att jag har haft den sen i gymnasiet (drygt 6 år?) och har låg filtreringsnivå , har förresten fortfarande lösen på fyra tecken :) Spammet har dock eskalerat på senare tid och nu får jag nog minst ett om dan, trots att jag spärrar och skriver in ord i filtret.

 

Nu senast så har jag fått några där både avsändare, mottagare och "det andra" är min egen adress. Hur lätt är det att blockera?

 

Snart kanske jag måste byta adress eller öka till max filtreringsnivå..

 

/Oskar

 

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...