Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemmabio system


|Surfarn|

Rekommendera Poster

Då får jag väl ta och inviga detta forum :)

 

Jag har tänkt mig att investera i ett hemmabiosystem som max får hamna kring 5500:-.

 

Det finns ju mer eller mindre hur många Recivers som helst att välja mellan. Yamaha har ju intressanta modeller som tydligen skall ha riktigt bra ljud tex RX-V 430 RDS & RX-V 530 RDS. 430 modellen kostar ~2600 medan 530 modellen kostar ~3300. Fördelen med 530 modellen är att den har 3 stycken optiska digitala ingångar och en koax digital ingång medan 430 endast har 1 optisk digital ingång samt 1 digital koax.

 

Jag är rädd för att jag kommer att irritera mig på bristen på digitala ingångar när det gäller 430 modellen eftersom jag har tänkt koppla in Parabolmottagare,DVD-spelare och en Xbox konsol till Recivern. Att ständigt behöva byta kablar mellan DVD-spelaren och xboxen lär ju inte vara så roligt.

 

En annan Reciver som också är intressant är

Sony STR-DE475 som tydligen skall ha ganska bra ljud samtidigt som den är billig (~1800:-) Den har tyvärr inte funktioner som tex Dolby Souround EX och Dolby Pro Logic 2. Även här finns det bara 1 optisk digital och 1 koax digital ingång :(

 

Sedan är ju frågan vad det finns för 5.1 högtalarsystem som bra.

 

På högtalarsidan har jag inte en aning vilka som är bra respektive dåliga.

 

Hur mycket påverkar högtalarna ljudkvalitén jämfört med recivern. Vad finns det för bra högtalare ute på marknaden? Har ni några rekommendationer när det gäller val av reciver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

downshift.org

jag kan varmt rekommendera 420/520/620 serien av yamaha, jag har själv en 520 som fungerat felfritt och spelar bra med mina audiopro ego högtalare.

 

vad gäller högtalare kommer du får olika svar vem du än frågar, och såvida du inte är väldigt säker på högtalarmodell, gå till närmaste hifi-butik och lyssna själv.

 

högtalare/reciever är som vilken kedja som helst, dålig reciever+bra högtalare ger dåligt ljud precis som tvärt om, så försäkra dig om att förstärkaren och högtalaren är i samma klass, att förstärkaren "orkar spela" högtalarna innan du köper.

 

och om det nu är populärt eller inte kan jag inte hjälpa att rekommendera http://www.minhembio.com - troligtvis sveriges största hembio-site.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack så mycket för feedbacken :)

 

En yamaha 530 borde nog vara bra också eftersom det är en vidarutveckling av 520 med stöd för lite fler standarder.

 

Jag skall kolla runt på sidan du rekommenderade för att se om jag kan hitta någon matnytting info...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har nu hittat en högtalaranläggning som verkar mycket intressant. Canton Movie 5-CX blev bäst i test i HemmaBios Nr 1-2, 2002. Funderar därför starkt på att köpa in modellens storebror Movie 10-CX har ett rekommenderat pris av tillverkan på 665 Euro men den går att få tag på från Tyskland för endast 306 Euro :)

 

Kan nog bli ett bra system tillslut i alla fall ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...