Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inköp


michael

Rekommendera Poster

Hej på er.

Har tänkt köpa en bärbar. Vad bör man satsa på? Vill ha minst 1GHz, TV-Out. Vad annat bör man tänka på? Spelar processorn stor roll(AMD, Celeron osv)?

 

Är verkligen helt nybörjare på bärbart, så all hjälp uppskattas.

 

Tack.

 

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

michael ericsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första du måste bestämma dig för är om priset är en fråga du bryr dig om (eller om det är nån annan som tar hand om den biten), av din text får jag intrycket att det är du som privatperson som ska köpa men priset kan ju spela mer eller mindre roll ändå. Därefter kan du iaf göra ett urval av vilka burkar som är intressanta att jämföra.

 

I övrigt är det nog rätt personligt vad man bryr sig om, ska man ha bärbar för att kunna jobba "bärbart" så är batteri alltid en faktor, vilken slags pekdon man föredrar kan också vara en faktor.

 

Vikt kan förmodligen också vara av viss betydelse, min senaste TP A31 väger t.ex väldigt nära gränsen för vad jag kallar bärbart, å andra sidan är den snabb, har bra skärm osv.

 

Prestanda kostar också kosing, fundera på vad du ska använda datorn till, ska du ordbehandla, programmera eller kanske t.om ha en lokal webserver/appserver?

 

En sak som är lite svår att få reda på om man inte känner folk med datorn i fråga är värmeutveckling. Jag har varit rätt trogen IBM de senaste åren men en sak som jag stört mig på med både T-serien och A-serien är att de blir på tok för varma för att det ska vara behagligt att ha dem i knät, om man sitter i en halvtimma så rinner svetten längs med benen.

 

Jag skulle höra mig för bland bekanta som förmodligen inte skulle rekomendera nåt de är missnöjda med, vidare skulle jag läsa allt vad Microdator-tester och dyligt jag kom över. Dessutom skulle jag knata runt lite i klassiska datorbutiker och känna lite på de som står uppställda för att få en uppfattning om hur tangentbord och pekdon känns.

 

Föresten tycker jag du ska läsa lite i EForum också, det har skrivits en hel del i just forumet "Bärbara datorer".

 

Vet inte om du blev klokare men nu är det skrivet iaf :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Förlåt om jag var lite snabb med att ställa en fråga som fanns tidigare. Tänkte inte så långt i min iver att köpa ny dator.

 

Har funderat på en DELL Inspiron 4150.

1.6GHz

256MB RAM

14.1" 1400x1050 upplösning

20GB HD

32MB grafik + TV-Out

Vikt < 3kg

 

Batteri vet jag inte och heller inte temperatur osv, men de som har DELL Inspiron (dock ej 4150) som jag känner rekommenderar dem. Min pappa har en tidigare modell och den är helt ok. Mest vad som bör vara iden som jag undrar över.

 

Verkar datorn ovan ok eller ska man satsa ännu högre? Priset spelar roll, men jag tänker inte snåla när jag väl köper. Det förlorar man på i längden.

 

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

michael ericsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min senaste erfarenhet av Dells bärbara var god men är daterad 1998 så jag har ingen jätteuppfattning. På pappret ser det ju ut att vara en trevlig maskin.

Hittade en review på http://computers.cnet.com/hardware/0-1027-405-20157151.html?tag=rev-rev

 

En grej som den verkar ha och som jag saknar på min nuvarande TP är möjligheten att slänga in ett extra batteri istället för CD-spelaren. Jag skulle skaffa ett extra batteri direkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte ultrabay i TP A-serien? Finns juh ultrabay-batterier... *hmm*

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell may have packed too many pixels into our test system's 14.1-inch display. The default resolution was 1,400x1,050 pixels, or super-XGA. The display looks nice and crisp, but at that resolution, text still appears very crowded. You can save $100 by stepping down to a more realistic 1,024x768.

 

Nu borde inte textstorleken vara ett problem med ett vettigt operativsystem - men jag har ändå svårt att se nyttan av en såpass hög upplösning på en bildskärm som motsvarar en 15"-skärm? Billigare med XGA förmodar jag, kan man spara en slant? ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv inte sett just denna modellen, men en polare till mig har en äldre DELL med upplösningen 144x1050 och han tycker det är perfekt. Sen säger han att upplösningen på bärbara är inte riktigt som på stationära. Han är mycket nöjd iaf.

 

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

michael ericsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att det finns ultrabay-batterier till A31, jag noterade att den DVD-spelare och sånt såg annorlunda ut jämfört med T-serien och har inte letat så mycket än.

 

Vad gäller upplösningen kör även IBM med 1400x1050 på sina 15-tummare, jag tycker det är rätt lagom men jag antar att det är en vanesak.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller upplösningen kör även IBM med 1400x1050 på sina 15-tummare, jag tycker det är rätt lagom men jag antar att det är en vanesak.

 

Är valbart tror jag.. iaf på 14.1"-burkarna, dom mindre alltså...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-07-28 21:34:19 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv letat laptop en längre tid (Desktop ersätter då).

 

Som jag ser det så finns 3märken att välja mellan:

Dell, Toshiba, IBM (viss mån HP)

Alla andra jag testkört känns väldigt plastiga, och upplever dem som dålig kvalité. Lägger man ut så mycket

pengar så vill åtminstone jag att allt ska kännas gediget och smart.

 

 

Dell=något billigare, kvalité, bra konfigurationsmöjligheter, stilrena

 

Toshiba= Snygga, stabila, nyskapande (Kolla in 1900 modellerna, kanske lite för multimedia, men design!)

 

IBM=Genomgående utarbetad, kvalité, nyskapande, stilrena

 

Var själv ute efter en "desktop replacement" Så det blev en Dell Inspiron 8200, med 1600x1200 15tummare, bra grafikkort, hd och minne...

Men skulle inte köpa annat än p4 och det gäller nytt. Mycket mer än bara processor som är bättre!

Kolla in nya Inspiron 4150, se riktigt bra ut, med ett bra pris!

 

 

mvh

/Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt en Inspiron 4150. Kommer om ett par veckor. Kan knappt bärja mig!

Ska bli kul att testa den och se om den lever upp till förväntningarna. Har du fått din 8200 ännu? Antar att de är ganska så lika fast 8200 är ännu lite mer "saftig".

 

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

michael ericsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä, kommer nog om en vecka...

Den blev rätt saftig, slog på stort...

p4 1,7Ghz, 512Ram, 40Gb (5 400rpm), DVD Cd-rw combo, geforce 440 64Mb och en fet 15tums skärm! (1600x1200)

 

I praktiken så äre väl 15tum istället för 14.1tums skärm...

 

 

/Andreas

 

[inlägget ändrat 2002-08-03 19:11:26 av Andreas81]

[inlägget ändrat 2002-08-03 19:13:00 av Andreas81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter sjysst. Jag hade inte riktigt lika mycket pengar att satsa, men jag tror jag blir nöjd ändå.

P4 1.6GHz, 1x256MB RAM, 20GB HD, 32MB grafikkort, 1400x1050 14.1" skärm

Men jag har en stationär som jag änvänder oxå, så jag ansåg inte att jag behövde mer. Ska inte finnas massa spel och liknande på den är det tänkt.

 

Skriv gärna nånting när du fått datorn så man får höra om du blir nöjd.

 

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

michael ericsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips:

 

Starcraft i sängen med wlan å batterier, med en liten trackball för navigering - rockar fett när man inte orkar gå upp :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter trevligt, men jag är inget stort fan av spel som Starcraft, Red Alert osv. Dessutom brukar jag inte ta med mig DATORN till sängen, det får vara andra saker... ;)

 

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

michael ericsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...