Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ATA/100 ?!


Heinek

Rekommendera Poster

Någon som kan rensa dimman för mig lite...?

vad står dom olika beteckningarna ATA/100 för? finns ju allt ifrån ATA/33 till 133 vad jag har fattat. Antar att dom lägre talen är äldre? Så vad kan man köra på vad kan man köra en ny hd på ett gammalt moderkort/kontrollerkort tex ifrån 98? och blir det någon prestanda förlust om det går? Ni kan ju gärna dra lite om raid också...

mvh

/tomibollen

 

[inlägget ändrat 2002-07-16 19:35:55 av Johan Jäderström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, ATA-standarden är bakåtkompatibel, så en ATA133-hårddisk går att köra på ett moderkort med ATA33-stöd, och tvärt om. Självklart blir prestandan begränsad till den långsammaste länken i kedjan. Fast ATA33 innebär 33MB/s - och det är endast dom allra nyaste hårddiskarna som når sådana hastigheter, så har man ATA66-stöd så finns det i princip ingen disk som drabbas av prestandaförlust längre.

 

Däremot skiljer sig protokollen något mellan exempelvis ATA66 och ATA100, så man tappar kanske finesser som bättre felkontroll och annat för användaren i princip oväsentligt.

 

Hårddisktesterna på Storagereview kördes senast jag tittade efter på en ATA66-kontroller, eftersom ingen disk är snabbare än vad ATA66 klarar att hantera.

 

(marginella förluster kanske går att notera då disken endast spottar ur sig data från cache'n - men det är tveksamt om det spelar någon roll)

 

Vad som förstås är vettigt att veta är att om man kopplar två snabba hypermoderna ATA-diskar på en och samma ATA66-kanal, så är det förstås rimligt att prestandan blir begränsad, då båda diskarna får dela på de 66MB/s.

 

(En modern och snabb disk toppar kanske 35-40MB/s i ytterspåren och sjunker till 20-25MB/s i innerspåren - kvalificerad gissning från min sida, det var ett tag sedan jag kollade på sån't här, rätta mig gärna :)

 

ATA133-standarden inkluderar även stöd för LBA48, vilket tillåter diskar större än 137GB som var den tidigare gränsen. Dock finns det vissa kort/kontrollers med ATA100 eller tidigare som också stöder LBA48 som en extra finess.

 

(undrar om inlägg misslyckas när folk hinner före en? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah ok tack för länken.. nu fick man lite mera koll :D

Så om man köper en ny ATA/100 hd till en gammal dator med ATA/33 så får man ingen prestanda ökning? Eller kan man köpa till ett kontrollerkort med ATA/100 til den gamla datorn?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod :)

 

Så om man köper en ny ATA/100 hd till en gammal dator med ATA/33 så får man ingen prestanda ökning?

 

Förmodligen erhåller man en rätt stor prestandaökning - lite beroende på vad det är för disk man har tidigare förstås. Men om disken är av ungefär samma ålder som moderkortet så finns det mycket att vinna på en modern och snabb disk...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. tack för det :)

Antar att ide kabel är en lika viktig länk i kedjan också då?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, kan vara värt några ord i alla fall :)

 

ATA66 och uppåt kräver annorlunda kablar för att fungera, kablar med 80 ledare i istället för 40. Kontakterna ser dock fortfarande likadana ut, 40 stift. ATA66+-kablar är oftast färgmärkta, med en blå, en grå och en svart kontakt (blå = i moderkortet/kontrollern, svart = till master, grå = till slav).

 

Ska du köra en disk på en ATA33-kontroller så behöver du alltså inte skaffa någon ny kabel, tvärtom.

 

Ibland ser man tester (ofta när folk testar rundade kablar) att olika kablar av samma specifikation ger olika prestandaresultat. Frågan är om det stämmer, eller om mätningarna inte görs korrekt... dock är det logiskt att prestanda går ner såfort kabeln utsätts för störningar, då det blir fel och data får skickas om oftare = lägre prestanda.

 

Men det enda jag skulle bry mig om är huruvida det ska vara 80pols-kablar eller inte. ATA66 och uppåt, använd ATA66-specifika kablar, annars använd vanliga 40poliga IDE-kablar.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok så det funkar med att köra en ATA100 med en 40 polig IDE kabel i alla fall då?

Så om jag vill dra upp hastigheten och köper ett ATA100 pci kontrollerkort till den gamla datorn, kommer det att fungera då eller säger oldies komponenterna stopp?

 

Fn vad jag känner mig kunnig nu ;D

 

/Heinek

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, nu vet jag inte riktigt vad du har för 'oldies' - men det borde inte vara några problem att stoppa i ett ATA100-kort i burken för å dra nytta av lite snabbare diskar/flera snabba diskar på samma kanal :)

 

En PCI-buss är juh en PCI-buss är en PCI-buss.. hoppas jag.. fast prestandaskillnaden lär vara grymt mkt större om du byter disk på din ATA33-kontroller till en modern, än om du redan har bytt disk till en modern på din ATA33-kontroller å stoppar dit en ATA100-kontroller oxå - börja i rätt ände (eller båda samtidigt) :)

 

(glöm inte byta kabel till en 80polig om du stoppar i en ATA100-kontroller å en ATA66+ disk ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-07-16 21:39:11 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe nej då det ska jag inte glömma, nu är man ju expert efter alla dessa frågor ;)

Aja, men tack för all hjälp då

 

/Heinek

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...