Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

.net frågor


n_p1

Rekommendera Poster

Jag tänkte lära mig .net i sommar. Har lite allmänna frågor ang. .net som jag inte hittat några svar på.

 

Hoppas att någon på forumet kan svara på detta.

 

1. Vad är det som är bra med att kunna använda olika språk när man programmerar i .net?

 

2. Om man använder olika språk tex c++ och vb blandat. Kommer då den kod som skrivits i c++ exekvera lika långsamt som vb-koden?

 

3. Går det att exekvera .net på andra miljöer än windows? (har sett dom som påstår det men har inte hittat någon info om detta)

 

4. Används .net bara för webbutveckling eller kan man använda det till annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vad är det som är bra med att kunna använda olika språk när man programmerar i .net?

Varför tvinga folk att använda samma språk? Olika språk är bra på olika saker.

 

2. Om man använder olika språk tex c++ och vb blandat. Kommer då den kod som skrivits i c++ exekvera lika långsamt som vb-koden?

Ehhh, nej. c++ är bättre (tycker jag i alla fall) och snabbare.

 

.Net är fortfarande mestadels ett MS koncept, men det är på väg portar till andra OS.

Titta gärna på

http://www.microsoft.com/net/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vad är det som är bra med att kunna använda olika språk när man programmerar i .net?

 

Först och främst är det för att programmerare har olika favorit språk som de känner sig produktiva i.

 

Sen kan det ochså vara en fördel därför att vissa språk är mer lämpade att programmera i för olika uppgifter, man kan "uttrycka" problemet bättre i ett visst språk.

 

2. Om man använder olika språk tex c++ och vb blandat. Kommer då den kod som skrivits i c++ exekvera lika långsamt som vb-koden?

 

Alla .NET språk kompileras till IL kod och körs därför lika snabbt på .NET CLR

 

3. Går det att exekvera .net på andra miljöer än windows? (har sett dom som påstår det men har inte hittat någon info om detta)

 

Det finns projekt som försöker konvertera .NET till tex Linux och det finsn ett som kommit rätt långt men nu är ju söken paj här på forumet och jag kommer inte ihåg namnet.

 

Dessutom finns .NET CLR och C# kompilatorn för FreeBSD från MS själva, dock inte alla .NET biblioteken.

 

4. Används .net bara för webbutveckling eller kan man använda det till annat?

 

Det kan användas för system utveckling ochså.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Nilsson

Obs, jag är ingen expert, men detta är som jag har förstått det..

 

1) Bra för vem? För MS är det bra för att inte låsa ute stora delar av programmeringsvärlden. För en enskild programmerare är det såklart bra med valmöjligheten.

 

2) Så vitt jag vet går det inte att blanda språken, utan man får hålla sig till ett. Naturligtvis gäller detta bara inom komponent nivå, du skulle kunna skriva en service i C# och klienten i vb.net. Tänker du på webbutveckling så går det iallafall inte att blanda språk på en sida.

 

C++ ingår inte i .Net miljön.

 

3) Tror knappast det (förutom webbapplikationer genom en browser såklart).

 

4) All sorts windows-miljö programmering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren.

 

jag har inte hunnit titta så mycket på .net än, tänkte köpa någon bok och plöjja igenom under sommarn, men om man skriver koden i olika språk (och det skall vara möjligt att köra på olika plattformar) så måste väl den kompileras till någon form av bytekod eller något som kan köra av en tolk? Hur kommer det sig då att c++-koden exekverar snabbare än vb-koden?

 

 

Varför tvinga folk att använda samma språk? Olika språk är bra på olika saker.

 

Jag har sett det här argumentet tidigare men vad är det egentligen som vb är bättre på än c++? Som jag ser det så är det väl egentligen bara fråga om vilken syntax man gillar bäst?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet går det inte att blanda språken.

Man kan ju blanda c++ och fortran så varför inte c++ och vb?

 

Alla .NET språk kompileras till IL kod och körs därför lika snabbt på .NET CLR

Usch, vb är ju hopplöst när det gäller prestanda ;) i förhållande till c++. Ska då c++ kod exekveras långsammare? Fast MS har kanske skärp till sig den senaste tiden.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är det egentligen som vb är bättre på än c++?

Inget enligt min mening, men då har jag inte haft möjlighet att titta så mycket på VB.NET än.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par fel där, du kan visst blanda språk på samma ASP.NET sida, det kan man ju tom i "gamla" ASP.

 

När du utvecklar på systemet kan man naturligtvis skriva assemblies i andra språk och använda dessa men man kan inte blanda olika språk i samma source fil naturligtvis.

 

C++ ingår visst, i formen av C++.NET

 

Sen om andra system, jo det finns och kommer finnas, jag hittade nu länken:

http://www.go-mono.com/

de har kommit rätt långt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du läste inte mitt inlägg eller ;-)

 

så måste väl den kompileras till någon form av bytekod eller något som kan köra av en tolk? Hur kommer det sig då att c++-koden exekverar snabbare än vb-koden?

 

Ja ALLA .NET språk kompileras till IL kod och körs på .NET CLR (common language runtime).

 

Om det sedan betyder att det blir långsammare det får du fråga experterna men IL är åtminstone mer lågnivå än Java bytecode och enligt de senaste siffrorna för Java så ligger de ju ganska nära C kod om man kör med Hotspot klienten.

 

En runtime behöver inte vara så mycket långsammare.

 

Jag har sett det här argumentet tidigare men vad är det egentligen som vb är bättre på än c++? Som jag ser det så är det väl egentligen bara fråga om vilken syntax man gillar bäst?

 

Olika språk kan man uttrycka saker enklare helt enkelt på grund av just syntax och äen de saker som finns inbyggt i språket.

 

Men det främsta skälet är som sagt att programmerare kan använda det språk de känner sig produktiva i.

 

[inlägget ändrat 2002-07-10 16:05:24 av Xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh
Man kan ju blanda c++ och fortran så varför inte c++ och vb?

 

Eftersom när du väljer vilket programmeringsspråk du använder så väljer du också vilken kompilator du skall använda, denna kompilator kan kompilera både C++ och VB, alltså måste du välja ett språk rakt igenom när du skriver en komponent.

 

Vad du kan göra, vilket folk förväxlar, när man säger att du kan "blanda" språk, är att du kan skriva de olika komponentern i olika språk och sedan köra dessa, det är inget nytt, vad som är nytt är att du nu kan debugga live i de olika komponenterna, alltså börja debugga i C++ och sedan när komponenten skriven i VB körs så hoppar debugerna över till vb-kompoenten och fortsätter att debuga där...

 

Usch, vb är ju hopplöst när det gäller prestanda i förhållande till c++.

 

usch vilken gammal myt du hoppat på. VB kommer upp i runt 90% av C++ prestanda! Vilket du inte märker speciellt mycket av om du inte har en ruggit gammal dator. Anlendningen till att man väljer c++ istället för vb är att man har full kontrol när saker och ting skall göras och låter inte dator sköta lika mycket, vilket är viktig vid extremprogrammering för att få typ ett realtids program att fungera.

 

- magnus

----------------------------------------

Ropen skalla, BBB åt alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det främsta skälet är som sagt att programmerare kan använda det språk de känner sig produktiva i.

Håller med helt och hållet. Jag tycker vb är störande långsamt, men det finns kanske de som kan det bättre och tycker att det är bättre.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar ja, du kan göra betydligt mer operativ systems beroende saker om du kör .NET och till exempel C#

 

Eftersom du kommer från Java skulle jag föreslå att du lär dig C# eftersom dom är rätt lika i syntax.

 

Du kan fortsätta programmera i Java även på .NET med vissa restriktioner, det finns J# och JUMP som kan konvertera Java kod dock som du vet får MS endast använda version 1.1 av Java så det är ingen större idé att fortsätta använda Java om du ska programmera på .NET plattformen.

 

C# ger dig ochså en hel del saker som inte finns i Java, bland de mest uppenbara är ju stödet för pekare.

 

.NET biblioteken innehåller en hel del men lämnar trots allt en del att önska, men man ska komma ihåg att .NET endast funnits i drygt ett halvår i release form och naturligtvis kommer det komma nya versioner.

 

[inlägget ändrat 2002-07-10 16:30:15 av Xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Nilsson

Är det någon som har sett några prestandajämförelser mellan klassisk asp och asp.net? Helst med både c# och vb.net.. Eller kanske asp.net vs andra skriptspråk, typ php? Eller andra i sammanhanget relevanta prestandajämförelser?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog om du letar på nätet men generellt eftersom ASP.NET kompileras "on the fly" och de andra du räknade upp inte gör det utan interpreteras rakt upp och ned så är ju ASP.NET betydligt snabbare.

 

Om du däremot jämför med JSP så kan de nog vara likvärdiga eftersom även JSP kompileras.

 

[inlägget ändrat 2002-07-10 16:44:46 av Xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

usch vilken gammal myt du hoppat på. VB kommer upp i runt 90% av C++ prestanda!

 

Du har kanske rätt, men än har jag inte sett någon som talar om vb i mina favoritböcker...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan göra betydligt mer operativ systems beroende saker om du kör .NET och till exempel C#

 

Om man ska kunna köra .net på olika plattformar kan man verkligen göra detta? Hur fungerar det egentligen?

 

Jag skulle nämligen helst vilja utveckla på windows och (när mono blir klar) flytta den till linux för livemiljön...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska kunna köra .net på olika plattformar kan man verkligen göra detta? Hur fungerar det egentligen?

 

Ja där blir det ju klurigt eftersom det beror på hur pass bra de gör porten.

 

Jag skulle nämligen helst vilja utveckla på windows och (när mono blir klar) flytta den till linux för livemiljön...

 

Varför skulle jag vilja fråga ? MS teknologier kommer väl alltid funka bäst på Windows hur bra portar som än görs.

 

Det kommer nog funka men du är ju begränsad till att isåfall använda det som porten stödjer på det systemet du vill köra på.

 

[inlägget ändrat 2002-07-10 17:01:01 av Xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm på företaget jag jobbar vill de byta ut alla windowsservrar som går till linux. IT-chefen hävdar att driftkostnaderna för windowsmiljön är för hög.

 

hoppas att porten blir bra då...

 

Hur är det när det gäller browsern. Det är väl inget problem med att koden inte blir browseroberoende?

[inlägget ändrat 2002-07-10 17:14:44 av n_p]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför då utveckla i .NET från början? Varför inget annat, mer "anpassat" för linux?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har endast utvecklat för windows tidigare... skulle bli jobbigt att behöva byta plattform.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir det off topic men ändå.

 

Du får försöka övertyga din chef att behålla Windows.

 

Man kan diskutera konstnads frågan fram och tillbaka, undrar om inte det slutar ungefär på samma nivå.

 

Jag har sett undersökningar som pekar i båda riktingarna, dvs både dyrare och billigare.

 

Det brukar bero på vad man räknar in i det hela, hur har han till exempel tänkt lösa utbildning och sådant, eller ska han sparka alla som bara jobbat på Windows och nyanställa ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IT-chefen är rätt ny här, men på hans förra arbetsplats var det linux som gällde.

 

Vi kan vara glada att vi får behålla windows på våra desktops... än så länge iaf...

 

vet inte hur det skall lösas praktiskt...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

är det en kille som säger... "på min förra arbetsplats...."

 

om så fall, berätta för honom att han inte jobbar kvar på det stället.

 

Visst skall man ta till sig bra ideer och visst skall man inte vara rädd för förändringar, men att byta hela serverparken från windows till Linux bara för att han hade det på sin föra arbetsplats verkar ju inte speciellt begåvat...

 

Det skulle vara kul att se hans kostandsplan för det hela. Vore också roligt att se hur han löser problem med inköpta dyra program som endast körs på windows (om ni har några). De kanske skall köras kvar på windows, så får man en blanda miljö blir säkert mycket billigare än en homogen windows miljö...

 

Den som lever får se...

 

- Magnus

----------------------------------------

Ropen skalla, BBB åt alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...