Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

apache & mod_rewrite


Bob3

Rekommendera Poster

Behöver en funktion för att skicka alla som skriver domän.com --> www.domän.com

Borde gå att lösa med mod_rewrite men vet ej hur ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte säkert det är en lösning men om du bara behöver det för att få rätt SERVER_NAME och SERVER_PORT i t.ex cgi-scripts så kan du använda "UseCanonicalName On" och sätta namnet i ServerName. Men det kommer fortfarande att stå domän.com i url-raden (dvs den gör ingen redirect).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen det jag önskar, att den ska göra en redirect eller helt enkelt skriva ut www.domän.com i adressraden trots att man inte skriver det.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan ju inte jag mod_rewrite då, så där kan jag inte hjälpa dig.... men du kan ju alltid lösa det på andra sätt:

 

* Gör två virtualhosts, en som heter domän.com och den andra som heter www.domän.com, i domän.com sätter du en redirect som går till www.domän.com.

 

* Kör bara en virtualhost, kalla den www.domän.com, sätt ett ServerAlias som heter domän.com. Då kommer servern svara på båda adresserna. Skriv sedan i förstasidan med hjälp av ett scriptspråk att om surfaren går in på domän.com så ska servern redirecta till www.domän.com

 

Om du har PHP på servern så kan det se ut såhär:

 

<?php

if ($HTTP_HOST == "domän.com") {
Header("Location: http://www.domän.com");
exit;
}

?>

 

 

 

-- Efter edit --

 

Att man alltid ska skriva nånting fel.... ARRGHHH

 

[inlägget ändrat 2002-07-05 14:55:48 av Bj0rN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som jag menade på mitt första alternativ, fast kanske inte riktigt skrev.... på det andra alternativet kan du inte använda apaches redirect eftersom samma virthost svara på båda adresserna. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...