Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får ingen färg...


Jojja

Rekommendera Poster

Jag har ett gforce kort, med TV ut på, och om jag sätter in s-vhs kabeln i tv´n så får jag färg och bra bild, men sen köpte jag en adapter, som "omvandlars" till en scart, så att jag ska kunna spela in på videon. Men till min förtret så blir det både svart/vit och hoppig bild. Men som sakt om jag sätter kabeln rätt in i tv´s så är bilden perfekt......

 

Går det att fixa? och hur....

 

Tackar

 

 

//Dreben

_____________________________________________

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...som "omvandlars" till en scart, så att jag ska kunna spela in på videon.

Fattar jag dig rätt om du kopplar adaptern/scarten till videon? Eller är det scarten till TVn? I så fall har du på fjärren en knapp för scart/AV eller något liknande. Tryck några gånger på den, så ska du förhoppningsvis få färg.

 

________________________

 

En idé är bättre än ingen alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, jag ska förtydliga mig lite, när jag sätter in s-vhs kabeln rätt in i tv´n så blir det färg och kanon bild, men om jag tar scart adaptern och plugga in i videon, så blir det svart/vitt, och bilden blir hoppig åxå......

 

:o)

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"men om jag tar scart adaptern och plugga in i videon, så blir det svart/vitt"

Hur har du då kopplat mellan TV och video? Kan din video ta emot S-video signal?

Är det alltså det du spelar in som blir svart-vitt och hoppigt?

 

________________________

 

En idé är bättre än ingen alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Om det blir dålig bild när du spelar in beror det sannolikt på att grafikkortet har Macrovisions kopieringsskydd. Problemet har behandlats tidigare...

 

/Oskar

 

 

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, inte när jag spelar in, utan bara kör genom scart ingången på videon...bara visar skrivbordet, och då är bilden svart-vit, men sen när jag spelar in skrivbordet, då blir bilden hoppig/svart-vit åxå....

 

alltså, det fungerar hur bra som helst, när jag går genom s-vhs ingången på TV´n, men inte alls när jag ansluter s-vhs kabeln till en scart adapter...den är då som det blir mega knas.

 

Så kan det vara att det liksom är ingen lösning att man kan använda en scart adapter, för att kunna spela in, för videon måste kanske ha nått stöd för s-vhs signaler...(jag fattar nada om detta ämne, så ha förtröstan :) )

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

En tv kan spela upp en videoström som inkluderar Macrovisions kopieringsskydd (som grafikkortet automatiskt verkar lägga till på tv-ut signalen). Men försöker man spela in på en video så blir bilden antingen hoppig eller växlar från ljus till mörk eller en kombination.

 

Står lite mer på:

http://www.digital-digest.com/dvd/nvidia/tvout.html

 

Det ska tydligen gå att avaktivera med hjälp av tv-tool.

 

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag köpte faktiskt TV-tool för nån vecka sedan, men jag har bara använt det några ggr, och inte förrän nu såg jag att det finns en grej att stänga av "macrovision"....ska testa det imorrn....tackar.

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Har du lyckats att spela in med bra bild?

 

/Oskar

 

 

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Dreben Idag 00:12: ...ska testa det imorrn....tackar."

Vi får nog ge oss till tåls till i morgon.

 

________________________

 

En idé är bättre än ingen alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heh nä, det blir inge bra alls, jag hadde redan inaktiverat macrovision.....

 

Det blir skit bild, bara jag änsluter s-vhs kabeln till scartadaptern och den i sin tur till videons scart ingång...(svart-vit och flimmrigt) Men ännu en gång, så måste jag säga att det blir kanon bild genom s-vhs om man anluter i tv´n...

 

Kan det vara så, fastän man använder en adapter, så klarar inte min video av s-vhs signaler (om det är så det heter)?

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

" s-vhs signaler (om det är så det heter)?"

Dreben,

Ska man vara riktigt petig, så heter inte signalen s-vhs, utan S-video eller Y/C. Det finns en tråd från 30 maj om detta:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=295369#295394

 

Tråkigt att du inte får färg när du går via videon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte videon explicit säger att den stödjer svideo så kan du lugnt räkna med att du inte kan ta in svideo via dess scart-ingång... tyvärr. Kör komposit istället. (ställ om i TVTool/drivrutinerna för grafikkortet).

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis också testat detta och fick samma fenomen. Använder senaste drivrutinerna och TV tool 6.0. Bilden på TVn är svartvit och tråkig.

Klarar mitt Grafikkort (GF3 200ti) att köra komposit istället?

 

 

--------------------------------------------

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ditt kort klarar att köra ut en kompositsignal istället, fast metoden kan variera beroende på vilket tv-ut-chip som tillverkaren har valt... du måste hursomhelst justera detta i drivrutinerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. Har inte hittat nåt än. Kan inte ens vbälja TV i nvidias inställningar. Den är grå! Har förresten ett point of view. CH7007 är chipet.

 

 

--------------------------------------------

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan välja tv-utgången i nvidias inställningar känns det som att något är lite tokigt... kör du med senaste detonators/drivrutinerna? Har du kopplat in kablaget ordentligt också? Valet är gråmarkerat om kortet inte känner av en ansluten TV eller motsvarande...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har senaste detonator. Dt fungerar med TVtool (fast det är svart/vit bild). HAr kopplat rätt tror jag. Köpte den dyrare varianten på kabel, dock så är den 10m. Kan signalen vara för svag?

 

 

--------------------------------------------

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Kan inte ens välja TV i nvidias inställningar. Den är grå

Ställer mig i kö jag åxå...kan inte heller välja det på grafikkortet.....och det enda jag hittade i TV tool var en "bock" som var i redan tror den hette compo...och sen var även "s-vhs" för kryssad......

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det på Point of views hemsida:

Make sure you have plugged in and switched on the TV before you boot the computer.

( The TV have to sent out a signal from 75ohms to your VGA card )

If the signal is to low the VGA card can not find the option to switch over to the TV

Please check if you have used the cable that is together with your VGA card.

 

 

 

--------------------------------------------

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag har min sladd kopplad från TV-out till scarten på videon. Det fungerade utmärkt enda tills igår kväll då det plötsligt blev S/V. Jag har inte ändrat några inställningar alls. Vad kan vara fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...