Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vbcrlf och mellanslag


Makarena

Rekommendera Poster

Loopa gör ju RegExp också. Frågan är om inte RegExp drar mer resurser på servern än att bara göra en loop och replace även om de troligtvis är marginella. :)

 

Jo men generellt brukar man anta att inbyggda saker är optimerade, tror ju inte de har implementerat hela RegExp objektet i ren VBScript kod och visst någonstans använder de säkert loopar men en loop i intepreterad VBScript är ju garanterat inte lika effektiv som en loop i kompilerad C/C++ kod.

 

Hursomhelst, regexp objektet finns där, den är till för dylikt och den vanliga replace har sina starka begränsingar just i dylika fall när man vill ersätta ett mönster av något i en sträng.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men generellt brukar man anta att inbyggda saker är optimerade

 

Jag skulle nog vilja påstå motsatsen. Dessutom kan det nog inte bli mer optimerat än en loop och en replace.

 

Däremot har du helt rätt i att RegExp är ett himla bra verktyg och det är extremt kraftfullt när det gäller att jobba och ersätta i texter. Däremot tror jag att det i sammanhanget kanske är lite overkill för att bara ersätta mellanslag.

 

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motsatsen, nä, nu får du ge dig ;-)

 

Nä, varför det? Inbyggda komponenter är ofta kompletterande och anpassade för det generella behovet och kan därför innehålla en hel del resurskrävande funktioner som man i ett specifikt fall inte har något behov av.

 

I värsta fall (vilket jag iofs. inte tror i det här fallet) kan inbyggda komponenter finnas med bara för att tillverkaren ska kunna hävda att de finns där och därmed kunna placera sig högre än övriga konkurrenter. Det betyder inte att komponenten är optimerad överhuvudtaget.

 

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Knape

Gör en tidstest och se vad som händer.

Kör 1 miljon loopar och se vilken

komponenet som är snabbast istället

för att tjafsa teori.

 

;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det hade jag gärna gjort om jag haft tid och en server att göra ett ordentligt oberoende test på. :)

 

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...