Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med eZi-text på R600


Mikael Hellquist

Rekommendera Poster

Mikael Hellquist

Jag undrar om manualen till R600 är fel, eller om det är något fel på min telefon? När jag använder eZi-text för att skriva står det i manualen (sid 14) att man ska trycka på YES och 1 för att godkänna ordet och göra ett blanksteg. Det verkar dock som om det räcker med att trycka YES för att godkänna OCH göra blanksteg. Det kanske är bra ibland, men om jag vill skriva "Hej, hur mår du?" så vill jag inte ha blanksteg efter Hej. Då måste jag radera ett tecken. Kanske inte låter så jobbigt men det blir det efter ett tag. Vidare står det att man ska trycka 1 för att göra en punkt, men det blir ett mellanslag istället!? Längre fram (sid 15) står det att man kan hålla ner 1 för att infoga symboler som ? eller ,. Det fungerar inte. Håller jag ner 1 så blir det, föga förvånande, en etta... Symbolen 1 och # måste vara förväxlade i manualen, eller? Det kan jag visserligen leva med, men kan man inte godkänna ett ord UTAN att göra ett blanksteg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vidare står det att man ska trycka 1 för att göra en punkt, men det blir ett mellanslag istället!"

Jag har ingen erfarenhet av R600 eller eZi-text. Men Ericssons menyhantering brukar vara sig lik från modell till modell.

Ett tryck på 1 blir mellanslag, två tryck blir -, tre tryck ?, fyra tryck !, fem tryck , och sex tryck blir . Men håller du nere volymknappen samtidigt som du trycker 1 så blir det direkt ?. Släpp på volymknappen och tryck snabbt på 1 så blir det ! osv. Ett långt tryck på 1 blir en etta. Så fungerar Ericsson. Så det är ingen förväxling av 1 och #.

 

________________________

 

En idé är bättre än ingen alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som en bugg... Fann samma sak i manualen på nätet:

 

http://www.sonyericsson.com/se/images/GPD_R600_Manual_R3A_EN_26_0_811.pdf

 

Ring till Customer Care Service på 013-244500 och kolla vad de har att säga om saken.

 

I T9 på min T68i kan man godkänna ett ord genom att trycka höger men enligt manualen till R600 så bläddrar man mellan ord å¨det sättet i eZi-text. Vad händer om du trycker upp eller ner? Bläddrar den ord då med?

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Hellquist

Jag kan inte göra snygga citat som Maratonmannen, jag gör såhär:

 

"Så fungerar Ericsson. Så det är ingen förväxling av 1 och #."

 

R600 verkar skilja sig från "vanliga" Ericsson. Hålla ner volymknapparna vid textinmatning gör absolut ingenting på R600!? Trycker jag 1 så blir det mellanslag, Trycker jag två gånger på 1 så blir det två mellanslag...

 

Sen hittade jag en manual på nätet, vet inte om det är från länken som Stefan tipsade om men där var det ändrat i texten från 1 till # så den PDF manualen stämmer! Kul. Synd att jag hann få iväg ett argt mail till Customer Care Service.

 

Dessutom står det om funktionen "E-post-gateway" i PDFen. Det avsnittet är helt utelämnat i min tryckta manual. Numret till gatewayen ska f ö vara 100, om du har Comviq.

 

"Vad händer om du trycker upp eller ner? Bläddrar den ord då med?"

 

Om jag tex skriver hej (med eZi-text) så kan jag:

 

gå vänster för "hejdad"

gå ner för "hejdande"

gå höger för "helt"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag kan inte göra snygga citat"

För att göra det så är det bara att läsa vad som står under fliken Så fungerar Eforum och rubriken "3. Läs/skriv inlägg". Sedan kan du också i dina inlägga kursivera dina ord mm.

 

 

________________________

 

En idé är bättre än ingen alls!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hålla ner volymknapparna vid textinmatning gör absolut ingenting på R600!? Trycker jag 1 så blir det mellanslag, Trycker jag två gånger på 1 så blir det två mellanslag

För att grejen med volymknappen ska fungera så måste du byta inmatningssätt från eZi-text till vanligt, håll inne * så växlar den läge. Tror iaf att det var * på R600 också...

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Hellquist

:P Volymsknappsgrejen fungerar inte i vanligt läge heller, tråkigt. På R600 växlar man skrivläge med #, men man växlar inte direkt som man t ex gör på Nokia 6210 utan det kommer upp en meny. Där får man stega sig fram mellan alternativen. Jag konstaterar att R600 inte är den snabbaste telefonen att skriva meddelanden på. Tur att det inte var därför jag köpte den...

 

Tack för all hjälp! Otroligt snabbt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volymknappstricket funkar inte..? *chockad*

 

Det måste vara ett misstag av SonyEricsson... Inte kan de väl överge en så smart finess? Ring Customer Care Service och klaga lite... Det borde ju kunna fixas till nästa mjukvaruuppdatering.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...