Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel tangentbordslayout i w98 SE


Martin77

Rekommendera Poster

Har nu installerat windows 98 second edition, engelsk, tre (!) gånger, på ett dygn, på min bärbara IBM Thinkpad 365 XD.

Problemet är att även fast jag väljer "keyboard layout" till "swedish" i installationen så blir det "slovakian" när installationen är klar. Kan tilläggas att under installationen så är "slovakian" det förvalda när man kommer till det, jag får ändra det varje gång. När man är klar med installationen funkar allt bra men å,ä,ö går inte att skriva (jag sitter på en annan dator nu om någon undrar).

Då kollar man i control panel->keyboardlayout: där står det sloakian som default men us-english är också med. Om man kollar på "regional settings" står det slovakian.

Ok, kanske ni tänker, det är väl bara att gå in och ändra från slovakian till svenskt? Trodde jag med. Regional settings funkar att ändra, det blir svenskt. Men efter man ändrat keyboard layout så går det forfarande inte att skriva å (bara å nu). Det blir ett litet L med ett streck över. Fastän det står att det ska vara svenskt tgb.

Vad i f*n är det för fel?? Jag blir tokig!

Någon som vet hur man fixar det?

Mycket tacksam för idéer och hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du? Skall jag ringa dit eller kolla deras web?

Datorn är ca 3 år gammal (P90, 40 MB RAM) så någon garanti är det nog inte frågan om. Tack ändå för ditt svar!

Dessutom kommer de säkeligen säga att det är microsofts problem och hänvisa mig dit.

Jag hade tänkt mig att någon här i eforum kanske kunde hjälpa mig med detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte det gå att fixa genom att skriva lite i autoexec.bat ex-vis:

 

mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)

mode con codepage select=850

keyb sv,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

 

och i config.sys skriva

 

Country=046,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

 

eller rota lite i *.ini filerna för Windows

 

 

 

/F.Sundström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Autoexec.bat & config.sys var det första jag kollade då det blev fel och mycket riktigt var det fel där.

MEN då jag ändrade till svenskt (exakt som ovanstående inlägg) blev det ingen skillnad!

Har kollat i ini-filerna (kör->sysedit) men hittar inget som verkar fel. Vad ska man titta efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ring till ibm supporten

 

kanske är det fler än du som har samma problem - kanske har de löst detta genom nån liten patch

vad vet jag...

att microsoft skulle ha ansvaret för detta låter ganska dumt...

då det används drivrutiner för att få hårdvara att funka

 

men som sagt det skadar ju inte att ringa till supporten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Grejen är att jag har installerat samma från samma windows skiva på en stationär dator. Då var slovakiskt tgb. också förvalt under installationen men då fungerade det att välja svenskt. Det är ju samma sak med den bärbara men den verkar strunta i vad jag väljer. Det är därför jag tror att det har med windows att göra. Jag skall kolla upp om jag hittar några telefonnummer till IBM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ringt IBM och där sa de att de inte hade något ansvar och att jag skulle vända mig till microsoft men där hittar jag ingen info alls om mitt problem.

Nu börjar jag bli riktigt trött på det här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollpanelen ===> Tngentbord====> Fliken "Språk" =====> "Lägg till" ==> svenska och vips så kan du skifta mellan vadetnuvar och svenska.

 

Detta är bara en nödlösning men om det funkar så får du göra som du vill.....

 

/F.SUndström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men det har jag redan prövat. Direkt efter installationen fanns där american-english (default) och slovakian.

Aha, tänkte jag och la till swedish och tog bort de övriga. Det här borde ju ha fixat problemet men det är samma sak. Det står där att det skall vara svenskt tgb men det går inte att skriva å.

Å är den ENDA bokstaven som inte går att skriva. Det är så djäkla konstigt. Ä och ö funkar. Istället för å blir det en sån här: í (ett l med en "fnutt").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel på tangentbordet då har du reflekterat över det kan vara det som strular, testa med ett annat om du inte gjort det.

 

Sen har jag inga fler ideer men maila om du behöver fler uppslag

 

/F.Sundström

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla idéer!

Det är en bärbar dator så det är lite svårt att testa med ett annat tgb. Eller? Hade w95 (ursprungsversionen) förrut och då funkade det. Sedan gjorde ren installation av 98 SE varvid detta problem började. Har testat NT4 svensk och då funkade det (vill dock ha strömspar fkn. mm.).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha...

Var det så enkelt...

 

Har dock ingen docka men det verkar som det finns en kombinerad tgb och mus port bakpå burken.

 

Ska testa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Klas Karlsson

Vi har haft samma, fel.

Vi valde engelska i installationen, och lade sedan till sevnsa mha language packs.

 

Tydligen en bug i SE...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 5 months later...

Jag hade samma problem. Den enda lösningen var att ta bort hela windowsinstallationen och lägga in windows på nytt och välja svenska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...