Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lurendrejeri med PC!!


Anders Andersson222

Rekommendera Poster

Anders Andersson222

Att köp av en PC är att lura på folk saker som sällan fungerar utan en hel del kunskaper om datorer.Där jag arbetar blev vi erbjudna IBM-datorer,och så mycket krångel som det varit med dessa burkar är bara helt oacceptabelt.Att lura på oerfarna datoranvändare sådant skit är helt oansvarigt tycker jag.Inte ens våra utbildade tekniker kan hantera datasystemen särskilt smärtfritt.Skulle något annat som kostar Ca 15000kr fungera lika dåligt som en PC skulle ingen köpa den produkten,men av någon anledning erbjuds Pc datorer överallt utan att ens nämna att det finns en plattform som heter Macintosh,som dessutom fungerar betydligt bättre och inte krånglar mest hela tiden.Att det är ett faktum ser vi dagligen i alla PC tidningars frågespalter.

 

Anders Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Visst är det deperimerande att hela svenska befokningen är så outbildade att de inte klarar av att sköta en dator....men om inte era experter klarar av det?? Var jobbar du? Fritidshemmet Vitsippan? Aruf?

 

Jag tror att orsaken till att allting krånglar är att ni just skaffat IBM-burkar. IBM försöker ju desperat att likna Apples burkar med inbyggda skumma hårdvarufunktioner som inte fungerar ihop med normala OS. Det hela skär sig helt enkelt.

 

Poängen med PC är att man ska sätta ihop burken själv, man ska installera allt själv, men måste ha koll helt enkelt.

Det man tjänar på ovanstående är PENGAR!!!! PENGAR!!!

 

För priset på en iMAC får man en riktigt vass PC, bara man bygger själv.

 

IBM bygger åt dig, och tar betalt (!!) för det....

 

Jag funderar på att börja konkurrera med typ Gateway, eller AST, eller IBM...bara att röja lite i garaget och börja skruva lite ;-)

 

"Zoomdriver inc. - ZOOOOOOOoooom!"

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller absolut med. Den dator jag nu skriver mitt svar på är resultatet av att försäljaren i butiken inte visste vad Macintosh var för nåt, trots att butiken saluförde flera olika modeller, t ex 5500 och 6500!!!

 

Nu går jag på Datorteket och jag kan säga er alla att så mycket strul det har varit med wintel-maskinerna! I datasalen finns 12 stycken Fujitsu med 300 Mb HDD, 66 MHz 486:a. Det är främst dom som är källan till problemen. Exempelvis, så skulle man installera MS Ofiice 97 i datorerna. Efter det funkade inte internetanslutningen så man fick ta bort den.

 

Servern, en i sammanhanget riktigt bra dator, brukar krascha 3 gånger i månaden med utskrivningsproblem som följd. Den är nämligen "dada" åt alla andra datorers anslutning till de tre skrivarna där. Jag har fått dåligt rykte där på Datorteket bara för att jag visat på hurpass säker en Mac skulle vara. De tycks gå efter en variant av citatet "Det du inte ser, kan inte skada dig". Med detta menar jag att de faktiskt tror att en Mac skulle vara skadlig för nätverket på Datorteket!

 

På själva Datortekets huvudkontor finns en liten datasal med fyra Lectusdatorer varav tre med 233 MHz Pentium och en med 266 dito. Att öppna ett befintligt dokument på nån av dom kan ibland vara en rolig historia. Lite då och då dyker en blå heltäckande ruta upp som säger: "Kan inte läsa från enhet A:\" och då blir det att starta om eller hoppas att näsat diskett inte ska bråka. Datorerna kostade visst under 10,000 kr exklusive skärm. 233 MHz borde ju borga för en viss hastighetsskillnad mot äldre datorer men att formatera en diskett tar drygt en minut. På Högskolan Dalarna, där jag läst, har jag formaterat disketter på under en minut och det har varit Mac 6100/60...

 

Just på den punkten är jag inte så insatt i datorers inre men borde inte Lectusen vara snabbare på den punkten eftersom den har en snabbare processor? Billigt är inte alltid bättre!

 

Mvh Carl

 

(Det blev lite mycket men jag hoppas att alla har överseende med detta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas S. Westberg

Det man lätt kan konstatera är att olika datorer passar olika användare olika bra. Läste just en artikel på Wired om Steve Wozniak om varför han inte sysslar bygger datorer nuförtiden, väldigt intressant http://www.wired.com/wired/archive/6.09/woz.html .

Han ansåg att användarna måste anpassa sig alldeles för mycket efter datorerna när det borde vara tvärtom. Det är nog lite så många andra (inklusive mig själv) också tänker. För mig är det helt otänkbart att lägga ner tid på att jaga komponenter till bästa pris, få hem dessa och sedan sätta ihop allt. Även om jag förmodligen skulle lära mig mycket på vägen så funkar det inte för mig helt enkelt. I stället köpte jag ganska nyligen en PB G3, även om jag skulle fått mer för pengarna om jag köpt en PowerMac G3, eller (hmm) en PC. Detta därför att jag studerar och behöver kunna ta med mig datorn till skolan då och då. Nu förstår jag att alla inte har råd att föra samma resonemang som jag, men kanske är det så framtidens PC (läs: persondator) marknad kommer att se ut. Mer profilerade produkter.

 

mvh/

TSW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Andersson222

Fantastiskt enkelt,Bygg din pc så funkar allt.Men om man jobbar på fritidshemmet vitsippan och inte begriper sig den PC man redan har så är väll inte ett hemmabygge att rekomendera.

"Jag tror att orsaken till att allting krånglar är att ni just skaffat IBM-burkar. IBM försöker ju desperat att likna Apples burkar med inbyggda skumma hårdvarufunktioner som inte fungerar ihop med normala OS. Det hela skär sig helt enkelt."Är inte det där ett PC problem?

IRQ-krockar och div drivrutiner som skall passa med just det grafik eller ljudkort som sitter i datorn?Direct X är ett bra exempel en strulig drivrutin,varför kan man inte spela spel för utan att krångla till det så obarmhärtigt.

 

AA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

det verkar som alla PCmister ska skylla ifrån sig på att alla företag som tillverkar PC är så kassa!

Compaq är skit, IBM är skit Hewlet Packard är skit, allt är skit!

VAD FINNS DET DÅ KVAR????

nä just det... barar burkarna som dom sitter hemma och plockar ihop själv! och det är ingenting för en nybörjare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 

Naturligtvis kan inte olika filsystem formatteras lika snabbt. Precis som John säger vinner MACen när det gäller filsystemets snabbhet.

 

Sedan så tycker inte jag att man ska skylla på PCn som burk. Det är ju nästan alltid OSet som strular. Jag menar en MAC med MAC OS är ungefär lika stabil som en PC med Windows NT 4. En PC med 95/98 borde inte ens få finnas.. -bläk!

 

Om alla burkar skulle ha ett juste operativsystem som Linux eller WinNT skulle man ju slippa majoriteten av alla problem som skyddsfel och gud vet allt...

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå alltså!

 

Det svenska företag nu gör, med våra skattepengar förresten, är att köpa in wintel maskiner till sina anställda som de sedan får hyra under ett visst antal år. Och när företaget tjänat lite på avskrivningarna så får den anställde symboliskt köpa ut datorn så att den blir helt i den anställdes ägo.

 

Då undrar jag, hur många av dessa personer kan säga nej till ett erbjudande om cirka 50% rabatt på en dator. Knappast någon, inte i Sverige i alla fall. Hur många av dessa är dessutom rena hejjare på datorer? Ganska få.

 

Dessutom är det ju en viss skillnad att sitta i ett datasystem på jobbet när man får problem. Då ringer man på snabben till närmaste dataansvarig som får komma och lösa problemet. Plus att dataansvariga för det mesta också ser till att det finns backup och att diskarna är defragmenterade osv för att undvika konflikter.

 

Utan att vara oförskämd så är det nog mest finniga 16-17 åringar som kan bygga sitt eget system och få det att funka relativt smärtfritt. De flesta vanliga dödliga vill använda datorn som ett verktyg, inte leksak och därför blir helt ställda när någon .dll fil krashar hela systemet.

 

Zoomdriver säger att hela poängen med PC är att man ska sätta ihop burken själv. Det talar mot att så många wintelsystem nu blir sålda till människor som egentligen inte förstår hur datorer fungerar. Eller är det en stor komplott mellan alla registerade PC-verkstäder/tekniker och staten?

 

Alla behöver inte jobba på fritidshemmet Vitsippan bara för att de hyrköper ett datasystem som deras företag har bestämt. Det är tyvärr ett antal få unnat att verkligen ha full kontroll över sitt datasystem och hur dess operativsystem fungerar.

 

Själv har jag hållit på sedan 1985-86, men för den skull innebär det inte att jag kan allt. Jag kan väldigt mycket och klarar att lösa de flesta fel som uppstår. Men det beror på att jag har lång erfarenhet och även varit intresserad av att lära mig mer.

 

Men hur många är det som har så lång erfarenhet, eller tid att lära sig så mycket som jag eller finniga tonåringar (inget illa om dem, men de kan ibland tro att bara för att man är över 20 så har hjärnan brunnit) har gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Faan va alla klagar på WIN98... För mig har det funkat smärtfritt, fast jag sitter med en maxad (överklockad) dator.. Det är inte mycket som har förutom att grafikkortet ger upp ibland eftersom AGPn kör lite fortare än den ska.

Visst funkar NT bra i allafall 5.0... 4.0 tycker jag suger rejält, den är grå, tråkig, seg och dum. 5.0 är rena befrielsen bortsett ifrån att det 100år att starta NT5.0 plus att det tar lika lång tid att stänga av systemet.

Min personliga åsikt är att 98an är 100ggr roligare NT4.. Usch. Fast en ska som jag inte gillar med Windows är att det är så grått och trist, jag saknar verkligen allt svart som fanns i DOS...

Något som alla borde tänka på X, WIN, MacOS, bättre design i OSet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Jag var 17 när jag byggde min första PC och jag kunde ingenting om datorer när jag byggde.. Själva byggandet var inte speciellt svårt, det som var lite klurigt var själva operativsystemet, jag var tvungen att gå och köpa en DOS-bok..

Om jag klara en sån sak så borde vilken gubbe som helst (med lite grundläggande kunskaper i elektronik) kunna bygga sin egen PC, faktiskt så tycker jag att det roligare att bygga än att använda PCn..:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shinden Sôsa

Baka kaka?

Förresten en kul annekdot eller vad man nu ska kalla det.. Visste du att "Pula" betyder XXX på norska?

Snacka om perverst språk alltså.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, tack. Jag använder inte D3D eftersom det suger, alltså kör jag Glide, OpenGL etc...

 

Det fungerar utmärkt....

 

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alla!

 

Natuligtvis kör jag NT 5 oxo, men jag vågar inte köra bara den eftersom det är en beta.

 

Jag tycker att poängen med MS system är att all programvara i princip är anpassad till dem.

 

Jag kör inte UNIX för att jag har ett system som måste vara 100% kompatibelt med alla övriga WINTEL-grejor jag får från folk. Dessutom kör jag ingen server....så att säga.

 

När Petra klagar på sjuttonåriga finnisar kan jag ju inte svara annat än att om vi inte fanns och lärde oss saker från grunden, skulle ingen kunna bygga de enkla användarvändliga datorer som du efterlyser......någon måste veta vad som händer bakom kulisserna lixom...

 

När det gäller PC som hemdator måste jag nog säga att det inte är så lyckat. Om alla företag skulle ge macar till sina anställda skulle man undvika många problem....

 

PCn bygger på att man ska kunna välja; då måste man vara kapabel att kunna välja...och det är ju inte IBM, Gateway etc ...

 

Jag tror stenhårt på "Zoomdriver inc" hehe

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att företagen gör felsatsningar när det gäller PC maskiner till sina anställda. Men väldigt många klarar faktiskt av att koppla ihop en dator själv. Jag är varken finnig eller har glasögon (nej, inte ens linser) och jag är nog mer insatt i datorerän de flesta. Du verkar ganska glad för att hacka på folk som kan mer än du. Är det kanske för att folk med Macintosh inte utvecklas mentalt sen de köpt sig en egen maskin?

 

Jag har också hållit på sen (det glada?) 80-talet med datorer. Har passerat en EG2000, flertalet Commodore VIC64'or (som bränt efterhand av överanvändning), Amiga 500, Amiga 600, Amiga 2000, CD32, AMD K6 233 och AMD K6-2 300. Troligtvis kommer jag aldrig att köpa Mac om de inte kommer förinstallerade med ****BSD eller Linux (och så ska man givetvis inte behöva betala för MacOS).

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3.11 = Win16 (går att upgradera till Win32).

W95; W95sp3; W98; NT3.51; NT4; NT4sp3 = Win32

WinCE = ska man bara undvika. Köp en Palm Pilot istället.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga illusioner om Mac. Jag vet hur det är att jobba med det. Nu tycker jag vi lämnar det området innan jag får huvudvärk.

 

Angående MacOS betalning; jag syftade på det OS som levererades med dator, inte uppgraderingar.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Orkar inte gagga om allt detta, men i "det rent 32-bitars NT" finns det en massa 16-bit kod. (Fast den är mest för kompabilitet.) I 95 och 98 är det etter värre (inte bara kompabilitet), fast det beror också lite på vilken sp. man har."

 

Nu var det inte det vi diskuterade. Vi diskuterade vilka program man kunde få igång under vilka OS.

 

"Vad är det som gör att CE skall undvikas. Trodde det var det nyaste och mest rena från gamla traditioner som MS åstadkommit?"

 

MS produkter ska skys som pesten oavsett om de är nya eller gamla.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmen är självklart anpassade för respektive Win16 eller Win32. Sen att MS gör så att de fungerar bättre eller sämre i framtida OS har inte med saken att göra.

 

"Varför skulle CE avskys men övriga MS vara av värde?"

 

När har jag sagt att _någon_ av MS produker är något att ha????

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fel att säga att folk inte behöver datorkraften.....om det är någonting de behöver de närmaste åren är det väl just datorkraften.

 

Dagens datorer kommer att bli ommoderna snabbare än någonsin!

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Vilken variant av Unix vill du att jag skall köra på min Mac? Det finns åtminstone två versioner av Linux för Mac och dessutom FreeBSD och nån annan BSD-variant.

 

Sen kommer MacX som är Unix...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

va har jag sagt det??? jag tycker Mac är jävligt slö på att formatera disketter!!! annat är det med HDs, men det jag tror inte det går så mycket snabbare än på win.

 

Z:

Naturligtvis kan inte olika filsystem formatteras lika snabbt. Precis som John säger vinner MACen när det gäller filsystemets snabbhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...