Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

modchip?


tjoff

Rekommendera Poster

Kaske inte passar in på IT-juridik, men xboxen är ju i grund å botten en dator så ;)

 

Jag undrar alltså om det är olagligt med modchip?

Modchippen möjliggör i och för sig piratkopiering, men det gör ju brännare också.

Om det nu är lagligt funderar jag på att skaffa ett, av den anledningen att jag har vunnit en US xbox och det är ju lite jobbigt att behöva köpa från US hela tiden - och att inte kunna spela upp mina DVD filmer.

 

OM det nu är lagligt, är det någon som vet om jag kan få tag på ett i Sverige?

 

Tjoff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och att inte kunna spela upp mina DVD filmer.

 

Jodå, det kan du. (Såvitt jag förstått) är Xboxen inte låst till någon specifik region när du köper den, utan låses när du pluggar i irmottagaren/fjärrenheten i en av portarna. Stoppa i en fjärrmoj köpt i en viss region så låser xboxen sig till den regionen.. så den saken kan du lätt ordna genom att köpa ett fjärrkit i Sverige och stoppa i ;)

 

Annars är jag också lite nyfiken över det juridiska med modchip'en. Köpte juh själv en xbox för väldigt lite pengar på datorbutiken och fick mina två spel å dosa fedexade från M$ UK häromdagen. Klart kap :)

 

[inlägget ändrat 2002-06-04 15:42:58 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utanför ämnet men...

 

Tänkte åxå ev köpa en X-box, kollade just hos datorbutiken, men jag kan inte hitta nån, vare sig pris lr consol, har dom slutat och säljer bara spel och tbh numera?

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

The orginal point and click interface was a Smith&Weston

 

[inlägget ändrat 2002-06-04 16:09:13 av Dreben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang. fjärrkontrollen trodde jag man behövde ett mod-chip för att "resetta" xboxen innan den accepterade andra fjärrisar.

 

(står i alla fall som "feature" på enigmah modchippet att man med deras modchip kan byta region genom att byta fjärrkontroll - men det är kanske bara en hype)

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte - men www.webbhallen.com verkar vara ganska billiga.

 

Tjoff

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang. fjärrkontrollen trodde jag man behövde ett mod-chip för att "resetta" xboxen innan den accepterade andra fjärrisar.

 

Jo, men det först efter att du redan har låst den på någon region genom att plugga in en fjärr. Har du en xbox som ingen stoppat i en fjärr i tidigare, så är de olåst tills du stoppar i en fjärr...

 

Tänkte åxå ev köpa en X-box

 

Elgiganten - 2495 sek måste väl vara bäst hittills?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det först efter att du redan har låst den på någon region genom att plugga in en fjärr. Har du en xbox som ingen stoppat i en fjärr i tidigare, så är de olåst tills du stoppar i en fjärr...

 

Ah, Nice :)

 

Tur att fjärrisen inte har kommit än då (vann den åxå) ;)

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har hittat lite info.

 

xtender modchippet ska tydligen vara olagligt (att sälja eftersom dom tydligen har kopierat kod från MS) men andra som Enigmah och MessiahX verkar vara lagliga.

 

http://www.psxcare.com (som för övrigt har utförsälning för tillfället, även om spelutbuder för xboxen verkar vara lite tunt)

 

Får Enigmah "snart" för 750 kr.

Fast det verkar vara problem med Enigmah (har ej fått det bekräftat) att DVD reset inte fungerar (dvs. att man kan ha en fjärrkontroll per region för att spela filmer från alla eller de regioner man vill ha)

 

Messiah X kommer senare (ett par veckor??) men ska ha alla funktioner som de tidigare mod-chippen fast med ett lägre pris (ca 500) och kräver bara 12 lödningsanslutningar till skillnad från 28 som de andra kräver för att få alla funktioner (fast det ryktas om ett kommande enigmah med 12).

 

Installationen av ett modchip kostar 1500 på psxcare vilket är lite väl mycket (tycker jag). Om jag skaffar ett så installerar jag det nog själv (eller låter min kusin fixa det ;).

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...