Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips om syntar och programvara


Pålleman

Rekommendera Poster

Blir så sugen på att återuppta mitt gamla intresse för musik. Har varit offline från den branchen sedan 1990, då jag körde med Atari och Tentrax +Mt32 och D10. Hade även Cubase V1.0 om jag inte minns fel. Hur som helst, vad rekomenderar ni i dagsläget. Det jag vill göra är att kunna spela in på olika spår som man kan redigera på ett enkelt sätt. Har provat på synthar med inbyggd seq, men det var så plottrigt. Vill hellre jobba via programvara på datorn.

1. Ge förslag på lämpliga synthmoduler/syntar.

2. Programvara? Är det Cubase som gäller idag?

Har en viss förkärlek för Roland, men kan tänka mig annat. Här pratar vi alltså inte om proffsnivå, utan bara för klinkande hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Programvara? Är det Cubase som gäller idag?

 

Jepp, det är cubase som gäller idag...tycker jag iaf...;)

 

Kör du SbLive/Audigy kort så är kXDrivrutiner ett måste...

 

http://www.kxproject.com

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla Rolands virtuella Sound Canvas. Den har blivit ganska så omfattande i sin 3.0-version. Alltså mjukvarusynthen då alltså...

 

 

ivanavi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Sitter själv å klinkar på en Alesis QS7 som jag använder med Cubase VST 32 5.0-funkar kanon. Egna erfarenheter säger att en synth med inbyggd seq bara innebär ett jävla massa tryckande/gå vilse i menyer/glömma vad man egentligen skulle göra.. Cakewalk funkar också, lite mer lättarbetat, men om vanan sitter kvar från Cubase så är det att rekommendera. Om du av en händelse skulle ha en Alesis som inte gillar drivisarna till serieporten så funkar Yammaha's CBX driver ypperligt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Marcus Wrangö

Cubase är väldigt stort i Europa idag, men ganska dyrt om du vill ha den 'stora versionen'. Jag skulle rekommendera att ta en titt på många olika program. Det har dykt upp ett antal nya de senaste åren som jobbar på andra sätt. Exempelvis: Fruity Loops, Live, Acid, etc.

Dessa är dock nästan bara Audio-baserade. Jag föredrar Cakewalk Sonar för Midi-sequencing, det beror troligen på att jag aldrig riktigt har förstått mig på Cubase. :-)

 

Vad gäller synthar och modulet så kommer man ju väldigt långt med mjukvaru-synthar, många har ju sålt all sin musikhårdvara till förmån för mjukvara. Jag gillar dock känslan att knappa på saker och vrida på rattar. Även om man kan styra mjukvara via fysiska kontrollers så får det lixom inte samma känsla som en synth från 70-talet, eller en trummaskin från tidigt 80-tal.

 

Jag rekommenderar starkt att köpa någon hyfsad Virtuell Analog synth och hitta en programvara som passar dig. För att sedan köpa till mera hårdvara.

 

Det finns dock en fördel med att göra musik med exempelvis en begränsad sequencer, man blir väldigt kreativ. Man brukar ju säga att begränsningarna är kreativitetens moder.

 

Varför inte plocka fram den gamla Atarin och Mt32'an.. Synka den med en PC via Midi och mjukvarusyntar.. det kanske blir din grej?

 

Mvh

Marcus - Som fortfarande älskar hårdvara men börjat smyganvända mjukvarusaker.. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Min rekommendation är Cakewalk Sonar. Ett program som kanske saknar några av Cubase SXs alla funktioner. Men mina erfarenheter av Cubase SX är det är lite väl fullsmockat med funktioner. Resultatet blir väldigt ofta (!) osykroniserade spår, i synnerhet om man blandar MIDI och audio. Det har till och med visat sig ge ett uselt resultat även då jag gör rena MIDI-låtar, vilket är oacceptabelt. MIDI är ju väldigt enkla instruktioner att utföra, även för den långsammaste PC:n (minns att jag som första musikdator hade en IBM XT med 4,77 MHz processor utan problem).

 

Med Sonar har jag ännu inte upplevt några som helst problem av det slaget. =)

 

De få saker som jag faktiskt saknar i Sonar har jag hittills kunnat trixa ihop utan större möda med ett väldigt bra resultat som följd. =)

 

MVH

Bisonium

 

[inlägget ändrat 2003-03-17 13:15:25 av Bisonium]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min rekommendation är Cakewalk Sonar.

 

Sonar är bra. Och stabilt. Finns lågprisversioner som Cakewalk Music Creator som använder samma motor. Saknar dock VST/VSTi-stöd, förutom i den nya 2.2XL-versionen som inte är direkt billig. Det gör att en del mjukvarusynthar/effekter faller bort, DX/DXi är det som gäller.

 

Men, man kan använda en VST-wrapper med hyfsat resultat(Shareware).

 

En annan nackdel med Sonar är avsaknaden av ASIO-stöd i audiodelen, det ställer stora krav på att ditt ljudkort har mkt bra wdm-drivrutiner. Normalt sett är ASIO-rutinerna avsevärt snabbare/lägre latency på ljudkort som har ASIO-stöd.

 

Vad gäller Cubase SX:s kapacitet att synka midi, enligt forumen på Cubase.net verkar det som synken är tillfredsställande i den senaste versionen 1.051. Problem i alla dom tidigare versionerna. Uppgraderingen är helt gratis.

 

Men man behöver inte ha SX, VST finns fortfarande är billigare och synkar bra. Cubasis VST är dessutom väldigt billigt.

 

Köper du tidningen Computermusic( http://www.computermusic.co.uk/ ) får du numera med en helt komplett VST-mjukvarustudio gratis i varje nummer, kan vara något för den som bara vill "prova på"(jodå, grejerna funkar bra, jag har testat)

 

BTW, själv körde man juh midi bergstabilt på Amiga 500 med 3,16MHz processor och 3MB RAM(Dr T:s och Bars and Pipes)

 

[inlägget ändrat 2003-03-17 14:00:03 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...