Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ignorera högerklick och inte "alerta"


Dennis B Goode

Rekommendera Poster

Dennis B Goode

Jag har hittat massor med script för att förhindra högerklickning på hemsidor, men alla poppar upp dessa förbannade meddelandefönster med alert("xxx"). Jag vill att den bara ska ignoreras utan irriterande meddelanden, men om jag tar bort raden med alert så funkar inte scripten... ;(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför blockera högerklick? Vad uppnår du? Annat än att förarga alla oss som använder högerklicksmenyn till att navigera..?

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer tipset som fungerar i IE och NS6, 7an vet jag inte än.

 

Jag har det just för att j*vlas med alla som har högerklick funktionen.

 

Du lägger in denna snutt i BODY tagen oncontextmenu="return false">

 

Prova höger klicka nu. Men som sagt, alt detta går att komam runt väldigt enkelt :-)

 

 

 

 

+ Thomas +

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis B Goode

grymt! det funkar fin-fint. nu ser min body-tag ut så här:

 

<body ondragstart="return false" onselectstart="return false" oncontextmenu="return false">

 

och hindrar både text och bild-nappning (givetvis på ett väldigt simpelt och för en babyhacker lätt överkomligt sätt, men ändå).

 

tack / d

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Stefan! Varför överhuvudtaget göra såna dumma funktioner? Du lär ju inte på något sätt förhindra någon att komma åt innehållet på din sida med en sån fånig funktion.

 

Till alla med högerklicksfobi därute:

 

1. Vill man komma åt era bilder så kan man helt enkelt stänga av javscript i webläsaren och på så sätt gå runt det.

 

2. Om inte det funkar så går man bara via källkoden som man får upp då man väljer view source. Därifrån kan man i princip få tag i det mesta som visas i webläsaren.

 

3. Om ni är så pass rädda om ert material. Varför lägger ni då ut det på nätet? Internet handlar om att dela information inte begränsa den.

 

4. Alla länkar på din sida borde gå att öppna i ett nytt fönster då åtminstone jag om inte alla andra ser hemsidan som professionellt gjord och då detta snabbar upp ditt surfande på sidan rejält.

 

5. Att ni ens orkar anstränga er för ingenting? Ni sabbar ju bara utmärkt funktionalitet i webläsaren.

 

Dessa är visserligen bara mina personliga åsikter men jag skulle inte bli förvånad om det finns en hel del surfare där ute som tycker som jag.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis B Goode

Att du ens orkar anstränga dig för ingenting, JANspeed.

 

Jag är mycket väl medveten om vad denna funktion begränsar och för vilka.

 

Tänk om jag håller på att göra ett bildspel i html för att köras lokalt på min egen dator och lägger in dessa funktioner för att mina småkusiner ska få en miljö som inte poppar upp konstiga meddelanden på språk de inte förstår, om de för den delen ens kunde läsa...

 

Jag bad om hjälp med funktionen och inte folks privata, nedvärderande åsikter om den. Det kanske finns nåt annat forum för detta om du behöver avreagera dig.

 

mvh / d

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är att du har inget att göra med högerklicken i min browser, allt körs på klientsidan, på min dator.

 

Att begränsa dylika funktioner borde gå att ställa in under säkerhet tycker man.

 

"tillåt klientscript att styra kontext menyer" Ja/nej

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas för din egen del att det verkligen är ett bildspel till några småbarn, för ingen webbsida någonsin överlever eller får nöjda besökare med sådana klientrestriktioner eftersom det blir _totalt_ omöjligt att navigera effektivt :]

 

Det är inte min åsikt, det är ett faktum! ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte min åsikt, det är ett faktum! ;)

Skönt med personer som är objektiva... ;)

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkar anstränga mig för att jag blir irriterad på det då det "sabbar" högerklicksfunktionen i min läsare när jag surfar. Dessutom gör det ju ingen nytta när man ändå kan sno bilderna?

 

Däremot är jag glatt överaskad att du till skillnad mot vissa andra inte insisterar på att det ska komma upp en ännu mer irriterande popupruta som måste stängas varje gång jag glömmer mig och högerklickar av bara farten.

 

Vore det inte bättre om du förklarade för dina kusiner istället? Man blir förvånad över hur snabbt barn lär sig om internet nu för tiden. Ungefär lika snabbt lär de sig också hur man ska rippa bilder från sidor med fåniga högerklicksskydd.

 

Notera att kommentarerna var riktade mot de med högerklicksfobi inte dig personligen. Om du inte tar åt dig dvs.

 

Lämpligare ställe än det här lär jag nog inte hitta då avsikten med mitt inlägg var att upplysa de som sysslar med dessa högerklickssabotage. Håller med xyz i den punkten.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkar anstränga mig för att jag blir irriterad på det då det "sabbar" högerklicksfunktionen i min läsare när jag surfar. Dessutom gör det ju ingen nytta när man ändå kan sno bilderna?

 

Får jag fråga hur du ställer dig till min användning av det när min kund kräver att användarna inte ska kunna vänsterklicka på en länk utan bara högerklicka och välja 'spara som...'?

Är detta oxå irriterande?

 

Saken är den att om man ställer en fråga så vill man gärna ha ett svar. Spelar ingen roll vad man ska använda det till anser jag. Kommer du till hans sida så är det väl bara att gå därifrån. SJälv behöver jag som sagt funktionen för att min kund ska bli nöjd med det han betalar för.

 

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

michael ericsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SJälv behöver jag som sagt funktionen för att min kund ska bli nöjd med det han betalar för.

 

Kanske ditt ansvar då att upplysa om vilken badwill det skapar.

 

[inlägget ändrat 2002-05-31 08:28:56 av xyz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SJälv behöver jag som sagt funktionen för att min kund ska bli nöjd med det han betalar för.

 

ÖÖhhh? Jag säger som xyz, varför vill du göra en hemsida åt en kund som irriterar användarna och ger kunden badwill? Det får du väl upplysa din kund om att det inte är särskilt klokt och ge förslag på alternativ, annars gör du väl ett dåligt jobb? :)

 

...för övrigt är det rätt stor skillnad på att spärra alla contextmenyer som tråden handlar om och att spärra vänsterklick på en enstaka länk. En enorm skillnad faktiskt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att om man ställer en fråga så vill man gärna ha ett svar. Spelar ingen roll vad man ska använda det till anser jag.

 

Varför? Vilken rätt har du att kräva att du får endast omedelbara och gångbara svar? Är det inte ett diskussionsforum, får vi inte diskutera ämnet utifrån din fråga? *doh*

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så är detta en del av ett intranät, så varken ni eller jag behöver irritera sig på det.

För det andra så begär kunden detta. Jag har upplyst om konsekvenserna, men kunden vill ändå ha det så här, åtminstone i början.

 

Min poäng var/är att man ställer en fråga här på eForum för att man undrar något och VILL ha ett svar, inte för att få "fan va dum du är som förstör min upplevelse på Internet". Jag kanske har en bra anledning.

 

Själv avskyr jag verkligen att folk försöker skydda sin kod på det sättet som beskrivs i denna tråd, men jag är trött på att folk vägrar svara för att man själv anser att en funktion inte bör avändas.

 

Så, jag håller med er, men tänk på att man kanske vill ha ett svar ändå.

 

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

michael ericsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför? Vilken rätt har du att kräva att du får endast omedelbara och gångbara svar? Är det inte ett diskussionsforum, får vi inte diskutera ämnet utifrån din fråga? *doh*

 

Självklart får ni diskutera, det gör mig inget. Man jag ställer inte en fråga till all den kompetens som finns här för att få ett irriterat svar att jag gör ett dåligt jobb, vet inte etikett, irriterar andra osv. Man kan säga sin åsikt, men jag är av den åsikten att jag säger vad jag tycker OCH hjälper personen ifråga.

 

Som t.ex. din kommentar *doh*. Vad menar du med det? Är det "din dumma j*vel" eller "vilket idiotiskt inlägg" eller vad betyder det? Om det är något av de två förstnämda så är det ett typiskt exempel på att JAG inte fick säga vad jag tycker utan att bli nertrampad för det.

 

Vill inte starta en stor diskussion, eller klanka på någon. Jag anser att alla har rätt att tycka och tänka, men jag ser eForum som ett medel att få svar på mina frågor. Något som en del ibland inte verkar förstå.

 

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

michael ericsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som t.ex. din kommentar *doh*. Vad menar du med det? Är det "din dumma j*vel" eller "vilket idiotiskt inlägg" eller vad betyder det?

 

*doh* syftar på att du inte är den första som på något vis förmedlat att kommentarer i en tråd som _inte_ besvarar frågan borde stampas ner, tuggas sönder och kastas ner till helvetet. Särskilt om dom ifrågasätter frågeställarens fråga.

 

Instinktivt sorterar jag dig då i facket "tror att eforum är lika med gratis support med krav på svar och inga dumma kommentarer".

 

men jag ser eForum som ett medel att få svar på mina frågor.

 

Då är väl det ditt problem eftersom det är din personliga åsikt? Forum, inte gratis support - som konstaterats tusentals gånger tidigare... frågeställaren gör sig oftast förtjänt av ett svar, eftersom vi lägger vår tid på denne utan att begära ersättning.

 

Läs gärna detta oxå: http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/smart-questions.html

 

Om någon frågar _hur_ man gör en, i 99 fall av 100, _korkad_ sak, varför är det då så himla elakt, sjukt och översittaraktigt att ifrågasätta frågeställarens avsikter istället för att blint svara? Anlita en konsult om du tycker du har ett svar på detta...

 

jag ställer inte en fråga till all den kompetens som finns här för att få ett irriterat svar att jag gör ett dåligt jobb, vet inte etikett, irriterar andra osv.

 

Lär dig ta konstruktiv kritik då? Du kanske _är_ irriterande? Eller dum? Eller saknar etikett? Är det en tanke som man inte får yttra eller?

 

Om det är något av de två förstnämda så är det ett typiskt exempel på att JAG inte fick säga vad jag tycker utan att bli nertrampad för det.

 

För många gånger för att räknas trampar folk ner mig för att jag kommenterar en tråd eller en fråga utan att göra frågeställaren nöjd. "En sadistisk jäkel och elak översittare den där Weyland" i princip. Vem trampar vem? Tro inte att du är ensam...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh
blir _totalt_ omöjligt att navigera effektivt

Så du menar att om man tar bort högerklicks menyn, så kan du inte gå backåt, gå framåt, refresha sidorna???

 

Har du missat knappsatsen ovanför url-fältet!!!

 

Det finns inget i högermeny som du inte kan göra med menyn och knapparn högst upp förutom just "sno bilder och kod", men som sagt det finns vägar runt det med.

 

Det är inte min åsikt, det är ett faktum! ;)

Bara för att det är din åsikt är det inget faktum!!! :)

 

Sedan är det befogat att ta bort menyn om man vill. jag har gjort ett admin-script där jag inte hade kunnat ha kvar högermeny eftersom den hade förstör mer än den gjort nytta. http://www.gladh.nu/admin

 

- magnus

----------------------------------------

Ropen skalla, BBB åt alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du missat knappsatsen ovanför url-fältet!!!

 

Ja, för jag har ingen knappsats! ;p

 

Bara för att det är din åsikt är det inget faktum!!! :)

 

Det var ett skämt! ;p

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh
Ja, för jag har ingen knappsats! ;p

 

Som sagt, är huvudet dumt får kroppen lida... :)

 

- Magnus

----------------------------------------

Ropen skalla, BBB åt alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Som sagt, är huvudet dumt får kroppen lida... :)

 

Å det motiverar du hur? Bara för att jag inte slösar vertical SRe på meningslösa knappar? Varför dra markören upp till knappsatsen när man kan navigera på plats utan att anstränga handen? Är det dummare? :P

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För många gånger för att räknas trampar folk ner mig för att jag kommenterar en tråd eller en fråga utan att göra frågeställaren nöjd. "En sadistisk jäkel och elak översittare den där Weyland" i princip. Vem trampar vem? Tro inte att du är ensam...

 

ok, Weyland. Jag ber om ursäkt om du tagit detta personligt, kränkande eller på annat sätt negativt. Jag har ingen uppfattning om dig som person, varför jag inte kommer slänga ut mig kommentarer om dig, och jag hoppas inte du anser att jag trampat ner dig.

 

Själv fick jag lovord av min arbetsgivare vid resultatet, och precis som du nämde tidigare, det är en stor skillnade på mitt användningsområde och trådens skapares. Jag använder helt enkelt en "onClick=return false;", inget annat.

 

Visst har vi lite olika uppfattning om Eforum. Jag brukar alltid svara på frågan om jag kan, eftersom jag själv fått mycket hjälp så vill jag betala tillbaka lite. Jag ifrågasätter ingen diskussion, men ibland svar.

 

Tack för denna diskussion. Jag förstår att du gillar dem ;).

 

Ha en trevlig vecka. /michael

 

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

michael ericsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh
Varför dra markören upp till knappsatsen när man kan navigera på plats utan att anstränga handen? Är det dummare?

 

Japp! För då fungerar det ju inte utan högermeny. Precis som vi sagt hela tiden. :)

 

 

----------------------------------------

Ropen skalla, BBB åt alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därav anledningen till ovanstående diskussioner. Hur dumt är det inte att tvinga folk navigera via en knappsats som inte behövs och som dessutom tar en massa plats i webläsarfönstret?

 

Precis som jag sagt hela tiden?

 

/JANspeed

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...