Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Citat-toppen


NoiseKiller

Rekommendera Poster

NoiseKiller

För mig är inte bara forumet en källa av kunskap - även ett tidsfördriv då arbetsmoralen förfaller. ;)

Därför kan det oftas bli ganska skoj när någon gör ett tokigt inlägg, eller när man själv får till det på nåt bra sätt.

Ganska ofta resulterar också dessa tillfälligheterna i ganska luriga citat - ibland roliga och ibland inte.

 

Det har sedan länge varit diskution om poäng-toppen ska finnas å vem som är toppen-skribenten (som om inte alla vet det redan).. I vilket fall..

Jag tycker att vi ska införa en CITAT-Toppen där trådar listas som på ett eller annat sätt kan pigga upp tillvaron.

 

Exempel på citat som sprider ett leende hos mig är:

det fungerade alldeles utmärkt innan jag bytte moderkort, processor och minnen.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=293951

 

Inger bekantar sig med eForum. Översta inlägget.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=294163

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det! Simon, Vi är inte här bara för skojs skull, utan för att ha roligt också! In med en citat-topp!

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör hårt Simon! En citat-topp vill vi ha!

 

Det gäller bara att lösa hur man ska rekommendera inlägg och vem som ska bestämma vilka citat som ska finnas på listan.

 

Det är väl bara att göra en funktion liknande poängröstningsfunktionen, men men det är säkert någon annansom har bättre förslag på hur det ska implementeras...

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

När man citetar nu, skriver man ju CITAT inom hakparanteser. Man skulle kunna göra en ny tag, som heter CITATET och alla citat som har den tagen lägs automatiskt på citat-toplistan.

Något att börja på i allafall...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna göra en ny tag, som heter CITATET och alla citat som har den tagen lägs automatiskt på citat-toplistan.

 

Nää, men ska det inte vara så att folk röstar på ett citat som de vill ha på Top-Listan...som Almir sa...

 

Jag tycker att det är bättre iaf...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är exakt det jag menar.... att man röstar.

 

Hur ska man annars kunna välja ut ett citat ur ett inlägg? Eller menar du att man ska rösta på hela inlägg?

 

Eller ska något göra en lista med citat som man sen röstar på?

 

Med mitt förslag väljer man både ut ett citat och ger det en röst. Självfallet ska man kunna titta på listan över citat röst direkt där, om man inte vill leta upp ett eget "röstvärt" ut något inlägg.

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-28 12:58:00 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att du menade att de citat som man skrev i [CITATET] tagen, skulle automatiskt hamna på Listan...men då hade jag fel...nu låter ditt förslag bättre...;)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker i och försig att det är en kul idé men det finns isåfall viktigare saker att fixa först.

 

Som tex en röstning till en FAQ, man skulle kunna nominera ett inlägg till FAQ:n och om tillräckligt många röstar på det läggs det in på en separat FAQ sida.

 

Extremt många frågor upprepas ju ständigt här på eforum och en FAQ vore bra att ha.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Helt korrekt, det är viktigare med FAQ-funktionen. Citatlistan är ju mer en kul grej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en knapp man klickar på där det kommer fram en ruta där folk skriver inte citatet...citatet hamnar på listan där folk sedan röstar för bra placering i listan...lr nåt liknande...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Som ett komplement, om man vill svara på inlägget och samtidigt lägga det på citatlistan, kan man använda CITATET-tagen (eller liknande). Dels görs det ett vanligt citat som idag, dels så läggs det på citatlistan.... Men ditt förslag är bra om man bara vill rösta utan att svara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu förstår jag vad du menar...bra förslag...

 

/Eminos

 

[inlägget ändrat 2002-05-28 13:16:04 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt kul grejj, men jag tror att dessa citat blir egentligen "veckans-mest-puckade-inlägg-topplista"

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

The orginal point and click interface was a Smith&Weston

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det kommer ju att bli så... kanske rent av mobbing? Men de som skriver inlägg är ju medvetna om att det faktiskt är publicerat och att vem som helst kan läsa det man skrivit?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst är man medveten om detta, men jag tror att det kommer att bli lite för mycket jakt efter "dumma" inlägg/ordval, och sen gör det inte saken bättre om nu denna kanske har ett problem med att skriva och att uttrycka sig, kolla bara tråden med särskrivning, uttrycksfel och stavfel.

 

De som nu kommer in på "listan" kanske inte uppfattar det som särskilt roande, för när dom skrev tråden/inlägget som var dom med stor sannolikhet 100% seriösa, och sen så toppar inlägget nån lista, som faktiskt i mina ögon är lite av en "titta-villka-som-har-gjort-bort-sig-denna-vecka" lista.

 

Men nu ska inte jag sitta och vara nån "party killer" för jag tycker vissa saker är dropliga och "askuliga", men listan i fråga är jag lite osäker på, och det är för att:

folk kommer nog att fokusera på olika fel, och dumma inlägg/rader i inlägg" som kommer att kunna bli veckans citat stoff, och sen om man blir uthängd, nja.

 

Och sen gör det inte saken bättre, att när man vill redigera sitt inlägg, så får ingen ha svarat på det, för tänk om man har skrivit en "klanig" fråga, som man själv inser är rätt "puckad", som innan man hinner redigera den, har fått ett svar som är av typen..."LOL pucko du är nominerad till veckans pucko topp" hmm mycket hjälp man fick av det....

 

Men det kan ju ändå vare genomförbart, och skötas på ett ok sätt...

 

 

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

The orginal point and click interface was a Smith&Weston

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Sant. Det grundläggande funktionen med ett forum är ju att kunna få hjälp eller tips av andra som kanske vet.

 

Den som ställer "en dum fråga" riskerar ju att direkt utses till "veckans pucko", och det är väl inte meningen?

 

För övrigt finns inga dumma frågor - bara dumma svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag har en kandidat till veckans mest korkade eller liknande:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=294452&reloadtop=1

 

:)

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Den som ställer "en dum fråga" riskerar ju att direkt utses till "veckans pucko", och det är väl inte meningen?

Skrota idén med "citat-toppen". Hur kul är det för den som lyckas med en formulering som hamnar överst på veckans "pucko-topp"?

 

"För övrigt finns inga dumma frågor - bara dumma svar!

Håller med Mr Andersson om det.

 

Keep on runnin`

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Idén är fortfarande kul, men i praktiken kommer det att få motsatt effekt. Ingen vågar skriva något med risk att hamna på puckotoppen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=294452&reloadtop=1

 

Hehe! Jo, den var rolig!

Undrar vad han har för handicap... ;)

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant, jag ser hellre att folk vågar ställa dumma frågor än att de är rädda för att skriva nåt som kanske kan hängas ut och skrattas åt.

I majoriteten av de fall nån frågar nåt så är det ju just för att de inte kan nåt om det de skriver om, då kan de ju inte heller förväntas förstå om de är korkade eller inte.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant, jag ser hellre att folk vågar ställa dumma frågor än att de är rädda för att skriva nåt som kanske kan hängas ut och skrattas åt.

I majoriteten av de fall nån frågar nåt så är det ju just för att de inte kan nåt om det de skriver om, då kan de ju inte heller förväntas förstå om de är korkade eller inte

 

Ett mycket bra inlägg som jag inte bara repriserar i sin helhet, det får en poäng av mig. Emellertid:

 

Ett fenomen jag har noterat i vår, är något jag vill kalla enfrågetyper. En enfrågetyp lägger upp en signatur på Eforum och spammar två eller flera trådar med samma fråga utan att bry sig om att den är ställd och besvarad ett antal gånger, ibland i inägget före

 

I de forum jag läser, verkar det här med XP och W9X som inte ser varandra i hemmanätet vara stort just nu.

 

Där har IDG ett ansvar. Nytillkomna måste få tung info om att deras fråga faktiskt kan ha ställts av andra före dem. Detta löses lämpligen med ett mer stringent medlemsintagningsförfarande och en god FAQ.

 

Annars kan Eforum spåra ur och bli en enda tjafsig nybörjarchat som förr eller senare överges av den tunga kompetens som bevisligen finns här.

 

I längden är det ärligt talat lite tröttande att svara http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/adsl02se.html på var och varannan fråga.

 

Vem har f.ö talat om för dessa enfrågemänniskor att och hur de kan hemsöka Eforum utan att tipsa om regelsidan?

 

 

 

 

___________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...