Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bäst under 3.000 kr?


Chakotay

Rekommendera Poster

Är det något särskilt fabrikat av digitalkamera som kan sägas vara bäst/sämst inom prisklassen upp till 3.000 kr?

 

Tacksam för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! (Hoppas det kommer flera.)

 

Jag har redan tittat lite extra frestat på Olympus, men igår kväll läste jag (på http://www.smartson.se) att 'PC World' tyckt om en Olympus C-1: "Det mest negativa är att batteriet endast räcker till 29 bilder eller ca 20 minuters driftstid, avsevärt sämre än för konkurrerande modeller."

 

För mig låter det groteskt! Att batterierna knappast skulle räcka under någon av de vanligare cermonierna man brukar "bevaka" ibland.

 

Är det någon av er som har egna erfarenheter? Slukar Olympus batterier?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du frågar efter kaneror under 3.000 antar jag att du är priskänslig i viss mån. Om så är fallet tycker jag att du ska titta efter kameror med Compact Flash som lagringsmedia eftersom priset per MB är lägst på denna typ av minne (Olympus har Smart Media).

Det troliga är att du kommer att vilja ha mera minne ganska snart även om du inte tror det nu.

 

Kolla också på vad det är för typ av batterier. Vanliga standardbatterier är billigast. Specialbatterier är mycket dyrare (Canon Digital Ixus - 500 Kr). Extra batterier är också en sak man upptacker behov av väldigt fort.

---/samoht

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-05-28 08:15:43 av Thomas Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Priskänslig" är jag nog allt och helst skulle jag förstås önska en ännu billigare kamera ty jag tycker egentligen att digitalkameror är orealistiskt dyra; särskilt som jag inte planerar att övergå helt till digitalfotografering.

 

Men jag skulle vilja ha en digitalkamera som komplement till min vanliga gamla systemkamera, som jag använder 36-bilders rullar till.

 

Det vore toppen att snabbt kunna knäppa och maila bilder om det är nån pryl man vill annonsera ut, eller om man behöver beställa "en likadan" av någon grej.

Eller liknande nyttoanvändning.

 

Är det en "barnsjukdom" hos digitalkameror att sluka ström?

 

Kanske vore det läge att vid ett ev köp av en digitalkamera även köpa några patronbälten att förvara batterier i?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Är det en "barnsjukdom" hos digitalkameror att sluka ström?

 

Japp, definitivt. Det krävs en särskild sorts batterier för att det ska vara någon mening med kamerorna, och en särskild hantering vad det gäller att använda å ladda dessa, samt hur man använder kameran. Ta reda på vad som drar mest ström på en specifik modell, om det är blixten, eller motorn som ev. rullar ut objektivet (stäng då inte av å på så ofta) osv osv...

 

Brukar använde en gammal ixus till å från med en uppsättning originalbatterier från canon. Det är helt klart på och av-manövern som drar mest ström, om man fotar på en 'tillställning' så är det mkt sällan man fotar upp ett 48mb-kort innan båda batterierna dör...

 

..fotar man däremot något bestämt, typ ett projekt, någon byggnad eller föremål (dvs tar upp alla bilder inom ett ganska kort tidsintervall) så brukar det inte vara några problem att fylla 48mb (~70 bilder i det här fallet). Jobbigt värre .)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-05-28 23:42:51 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kameran jag har kör på batterier av freestylestorlek (LR6 eller va' den heter), och jag använder uppladdningsbara.

 

Dessa finns i två varianter: en som har 1300 mAh och en 1600 mAh. Den är en klart märkbar skillnad mellan dom. Dom med lägre kräm tyckte jag att jag bytte hela tiden, den andra varianten sätter jag i fräsha på morgonen och dom räcker nästan hela dan, ja i alla fall 50-75 bilder.

 

En annan sak jag har märkt: Om du har en LCD-display, så drar den oerhörda mängder kräm ur batterierna. Jag gör som så att jag sätter på skärmen just när jag ska ta kortet, då ser jag bättre hur kortet blir, o så stänger jag av skärmen direkt när jag har tagit kortet (men har kameran i sig fortfarande igång ett tag till om jag kaske ångrar kortet och vill ta en ny). Så tänk på displayen det är den som slukar batterier.

 

----------------------------------

//Bewern

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av en händelse kom jag att för en tid sedan göra research om 'Mustek GSmart 350' som verkar ha en helt annan typ av sökare, som är mycket strömsnålare:

 

"The GSmart 350 is the world's first camera to use CyberDisplay technology. This display dramatically increases battery life and improves viewability of your images."

(Från http://www.epinions.com/elec_Cameras-Digital_MustekDigitall-Mustek_Gsmart_350/display_~full_specs)

 

Någon av er som testat en sådan (sökare)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en sådan kamera för ett par år sedan, kan inte rekommendera den.

 

Tyckte nog att sökaren hade rätt taskig bild ochså men det kan ju vara på just den kameran kanske.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...