Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

(asp-rookie) Cannot update. Database or object is


dwid_dsgn

Rekommendera Poster

håller på med ett asp-projekt i skolan och jobbar mesta dels på skolans asp-sever. Men har fått tillgång till en asp-server tillfälligt på annat håll, i skolan gick det bra att lägga till poster från sidan, men nu när jag flyttat över sidan till denna andra så får jag felmedelandet:

 

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Cannot update. Database or object is read-only.

 

det ligger ingen ldb-fil på servern, killen som satt upp servern har bara gjort det för skojskull och har inte några direkta kunskaper i hur en asp-server funkar, kan det va så att han har låst servern från att det ska gå att skriva till databasen? är det möjligt?

 

har testat med andra .mdb-filer och det har inte heller funkat.

 

mycket tacksam för svar!

mvh

/david

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Knape

Han måste sätta rättigheter på den mappen du har mappen i att man får skriva på den.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen som har servern här..

 

Jag la till iis kontot så att det fick skrivrättigheter i databas mappen.

 

Är det verkligen rätt väg att gå?

Känns lite olustigt att ge ett anonymt konto skrivrättigheter på en webbserver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

japp!

 

För att access skall fungerar måste webservern ha skrivrättigheter i mappen och på access-filen.

 

Det är inga större problem att låta webservern ha skrivrättigheter i en mapp, bara du ser till så att man inte kan köra filer från webservern så är det okej.

 

Oftas brukar man dock lägga databaserna i en mapp som ligger utanför webservens "räckvidd" alltså man kan inte nå denna mapp från en webläsare. Men man låter ändå webservern ha skrivrättigheter i mappen.

 

- Mangus

----------------------------------------

Ropen skalla, BBB åt alla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...