Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilder och ramar i word 2000...


Oskar Hansson

Rekommendera Poster

Oskar Hansson

Ända sedan jag bytte från office 97 till 2000 har jag haft problem med ramar kring bilder i word. I 97:an kunde man infoga en bild, markera den och sedan välja "frame picture". Då fick bilden en ram. Tryckte man på enter kunde man börja skriva bildtext som sedan följde med bilden när man flyttade den, enkelt och praktiskt.

 

I word 2000 vet jag inte hur jag ska göra samma sak på ett bra sätt. Har prövat med att infoga textruta. Det går inte bra eftersom den inte verkar gå att "fästa" kring bilden. För-storar/minskar man bilden/textrutan så hänger inte textrutan/bilden med.

 

Någon som vet hur man bär sig åt?

 

Vad är det för skillnad mellan svarta fyrkanter (när man markerar en bild) och vita?

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Är det verkligen ingen som vet hur man gör?

Jag är väldigt irriterad över detta. Håller nämligen på och skriver på mitt exjobb...

 

Alltså: Hur gör man för att få en ram runt en bild, i vilken man kan skriva bildtext som sedan följer med bilden.

 

Infoga beskrivning fungerar ju inte. Texten hänger ju inte med om man flyttar bilden.

 

Tacksam för tips...

 

 

 

 

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pålleman

Lösningen på ditt problem är nog "gruppera". Du kan infoga beskrivning så som du gjort tidigare, men för att både bild och text ska hänga med så måste du gruppera dessa två. Tryck ner shift och klicka på bilden och textrutan. Släpp shift och högerklicka, välj gruppera. Vips så har dina två objekt blivit en. Detta kan du göra med en helt vanlig textruta också, eller om du har många bilder. Ibland kan du behöva justera objekten med kommandot ordna (högerklicka), för att flytta objekt ovan eller under.

Var detta lösningen på problemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Nja, delvis. Synd att det inte är lika enkelt som i 97:an...

 

För det första så åker bilder och textrutor omkring hejvilt i dokumentet når man flyttar dem eller ändrar attribut.

 

För det andra lyckades jag inte markera både bild och textruta till en början. Tydligen måste fyrkanterna (som omger den markerade bilden) vara vita i stället för svarta för att det ska gå. Vet inte riktigt vad för inställning som styr det eller vad det innebär.

 

För det tredje så ändrars inte textrutan automatiskt när man skriver in mer text. Och ändrar man det själv, utan att "avgruppera" så blir ju bilden utdragen...

 

Annars så fungerade det när man flyttar bilden i alla fall

 

Det blir en poäng för bara det :)

 

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pålleman

Ok prova detta.

Dubbelklicka på bilden och välj "layout". Prova med nåt annat som bakom text eller tätt. Detta ska se till att bilden inte far omkring när du flyttar på den.

 

Problem med att markera. Prova använd ritverktygets egen pil och ringa in bild och textruta med den. Välj sedan gruppera som vanligt. Detta förutsätter att du i har bockat för i menyn "Visa --> vertygsfält --> rita".

 

Det bästa är att avgruppera om du ska göra några ändringar, för att sedan gruppera dessa igen. Textrutan borde ändra storlek själv, men det gör den inte.

 

Lycka till.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Tack för alla tips!

 

Testade alla olika val på layout-fliken. Svarta fyrkanter betyder visst att man har layouten "i nivå med text" (den går då inte att markera tillsammans med en textruta..).

 

Det fungerar iaf bättre än förut nu.

 

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...