Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ä i URL


Kristianstad

Rekommendera Poster

Jag kommer inte heller fram (gjorde inte många försök heller). Men vad jag kan minnas så tillåts inte svenska tecken på en webb-adress. Man får vara lite finurlig och göra så här:

å = a

ä = a

ö = o

 

alltså: man dumpar (tar bort) prickar och ringar över bokstäverna, och ersätter med a respektive o.

 

Mina 5 öres tankar.

 

//Bewern

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl erkänna att jag hade fel :-(

 

[editerat]

Prövade med att kopiera och past:a in hela adressen i nytt fönster, gick juh jättebra!

 

Får väl skylla på att jag både städade, tvättade och surfade samtidigt (killar brukar vara dåliga på att tänka på fler saker samtidigt)

 

//Bewern

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-04-28 11:26:29 av Bewern]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu har vi rört till det lite.

Det är svenska tecken i domännamn som har diskuterats.

För att det skall fungera korrekt måste alla DNS'er på nätet vara uppdaterade och begripa vad som menas med åäö.

 

Exemplet ovan innehåller ett svenskt tecken i sökvägen, och då är det helt upp till webservern och webläsaren att enas om vilken teckentabell som funkar bäst. Det har fungerat länge och har inget med DNS'er att göra.

 

/Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coldbringer

Inte riktigt sant. DNS har inget med nya tacken att göra. Man använder ACE kodning av domännamnet. Och det som kommer ut i andra änden läggs in i DNS.

 

T.ex:

 

räksmörgås.se

 

blir

 

zq--rksmrgs-5wao1o.se

 

Eftersom detta görs i klientendelen och inte i DNS delen så måste alla klienter uppgraderas, dvs browsers, mail och news klienter mm. Även mailservrar osv får en släng av sleven.

 

Så om jag skall regga räksmörgås.se så vänder jag mig till mitt ombud. De ACE kodar domännamnet och får ut zq--rksmrgs-5wao1o.se. Detta namn reggar jag hos Nic-Se som mitt domännamn. Sedan lägger jag in det precis som ett valigt domännamn i DNS. Sedan är det upp till klienten jag använder att förstå att översätta www.räksmörgås.se till www.zq--rksmrgs-5wao1o.se. Om det funkar slås det upp i DNS som vanligt.

 

Thats it.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man. Detta hade jag inte en susning om.

Bra förklarat dessutom.

 

/Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Pontus Strindlund

Vill man köra 'multilingual' redan idag så funkar ju .nu bra för det mesta. Vi hoppas på att .se också ska anamma det runt nyår om nu NIC-SE får tummarna ut för en ny revision av reglerna...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...