Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 Frågor


Don Tomas

Rekommendera Poster

Jag har två frågor ang Internet Explorer, jag hittar inte nån inställning där man kan ändra på detta.

 

1. Jag använder två datorer på jobbet med IE5.5, när jag klickar på en .pdf-fil så blir det olika resultat. Den ena laddar ned filen först och sedan startar Acrobat Reader, vilket jag vill. Den andra datorn gör tvärsom, vilket går seeeegt.

Var ställer man in sådant ?

 

2. När jag laddar ned en stor fil, typ en 650MB linux-iso, så går nedladdningen snabbt. Men sen när hämtningen är klar, så startar en kopiering av filen från nå'n slags temp-fil till den plats jag valt. Detta tar ca 7 minuter! Varför gör IE på detta viset ? Varför kopiera ? Varför inte bara flytta ? Det är ju samma hårddisk.

 

Nån ide ? (Poäng utlovas...)

 

 

_.-TN-._ 400

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fråga 1 kan jag svara på !

Kolla under "preferences.." i Acrobat Reader där finns "Web browser options".

Bara att bocka i lämpligt alternativ !

 

--------------------------------------------------

Det är aldrig för sent att ge upp !

 

[inlägget ändrat 2002-04-17 10:02:11 av konjogu]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men se där, det var 'Web Browser Integration' jag skulle välja bort.

Tack, Bara fråga två kvar då....

 

 

_.-TN-._ 401

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Hmm

Varför? Någon på mcirosoft tyckte väl att det var en bra idè.

Nej men ser man på att alla andra filer man kommer i kontakt med landas i "Temporary Internet Files" så är det inte så konstigt att IE lägger filen där så länge som den ladadr hem. När den är färdig kopierar den över filen dit du vill ha den.

 

 

/Neox -(Patrik J)

*Skrämmande statistik:

100 % av dem som krockar för första gången har aldrigt krockat tidigare!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. När jag laddar ned en stor fil, typ en 650MB linux-iso, så går nedladdningen snabbt. Men sen när hämtningen är klar, så startar en kopiering av filen från nå'n slags temp-fil till den plats jag valt. Detta tar ca 7 minuter! Varför gör IE på detta viset ? Varför kopiera ? Varför inte bara flytta ? Det är ju samma hårddisk.

 

Kanske är enda lösningen att inte använda IE när man laddar hem stora filer ;-)

 

[inlägget ändrat 2002-04-17 11:04:22 av NordicOne]

[inlägget ändrat 2002-04-17 11:54:21 av NordicOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, kör nu Opera igen hemma. Då startar nedladdningen direkt, medans man skriver in filnamnet, är det mindre filer så är det färdigt innan man skrivit OK.

 

 

_.-TN-._ 404

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar iofs i IE oxå, dvs den laddar ner medans du väljer vart du ska spara den. Vilket kanske är hela anledningen till beteende kom jag precis på :)

 

Tycker också det är segt, men det är en bra anledning att se till att ha operativsystemet på en separat fysisk hårddisk än resten av sina filer. Kopiering disk-disk går juh som bekant ljusår snabbare än kopiering inom samma disk.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket kanske är hela anledningen

Det kan finnas en anledning till.

Om man har flera parallella downloads så blir det väldigt fragmenterat eftersom filerna läggs om lott.

En "snabb" (beror på hur stor filen är) kopiering till annan plats rättar till detta.

 

"ljusår snabbare" ?

Ljusår är ett avståndsmått, Weyland. ;-)

 

/Anp

 

 

[inlägget ändrat 2002-04-17 22:30:03 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...