Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur är det med onlinepriser egentligen?


Weyland

Rekommendera Poster

Ja, de är inte intresserade av att skaffa ngn goodwill, den saken står pinsamt klart. De får gärna sätta mig på deras svarta lista oxå. Vill inte ha att göra med ett företag som visa sig såhär. Och är ju inte ensam om detta heller. datorhandel.com, ni slipper mig :-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Skapad
  • Senaste svar
Thomas Tydal

> 1. "Jag är extremt stolt över att vara

> på er svarta lista, här är en lista på

> fler personer som gärna vill vara med

> på den också..."

 

Jag gick nyss in på datorhandel.com för att kolla och möttes av följande text: "Tyvärr är Datorhandel.com för tillfället enbart anpassad för Internet Explorer 4.0+. Har du Netscape eller annan browser ber vi dig återkomma inom kort då detta ska vara åtgärdat." och därefter tvärstopp.

 

Mmm, och hur svårt kan det vara för dem att åtgärda det då? Bara att ta bort låtsaskontrollen de lagt dit förstås. Nötter.

 

För när jag ställde in Opera på att presentera sig som MSIE istället för sig själv fungerade sidan naturligtvis utan problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha :)

 

Jag ger upp, men roligt var det. Nu är det snart lördagkväll, have phun!

 

lagad.

[inlägget ändrat 2002-04-13 17:26:03 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik

Jag har tittat på datorhandel.com's sida men inte hittat något om att de levererar endast inom Sverige. 100 kr enhetsfrakt verkar vara bra, liksom leverans på 1-2 dagar. Jag borde kanske beställa något för att testa deras leveranser till Australien.

 

Att beställa mot postförskott kanske är bättre eftersom det inte finns här.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag att du ska göra :)

 

Det står inget om reservation mot prisfel i orderbekräftelsen heller för den delen (utöver att dom eventuellt ställer frågor på ordern), eller att dom svartlistar kunder vars ordrar dom inte lyckas leverera ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Sandvik,

Innan du gör en beställning, grunna på detta som står i försäljningsvillkoren:

 

Vid ej utkvitterad postförskottsförsändelse utgår hanteringsavgift med 500kr exkl moms. Dröjsmålsränta utgår med 6% per månad och påminnelseavgift utgår med 45kr exkl moms. För leveranser som går i retur till oss pga att mottagaren ej varit på plats/vägrat ta emot/fel adresserat uttages en avgift på 350kr exkl moms.

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik

Hur kan de tvinga mig att betala något?

Kronofogdemyndigheten i Sverige kan inte göra något utomlands.

Jag vägrar ju inte heller att ta emot paketet så det är inte mitt fel om de inte får sina pengar.

 

Tyvärr tror jag inte att de skulle sända något till mig.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-04-13 18:42:10 av LarsSandvik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag tog en paus i modellerandet och svarade - nu har jag säkert skrivit något jättekorkat, men vem bryr sig? :)

 

> Hej och tack för Ditt e-mail!

 

Godmorgon och varsågod, det var så lite så!

 

> Det är inte tal om falska priser, utan en enda felskrivning.

 

Fel = falskt, ett enkelt ordval för att uttrycka den bakomliggande stämningen - inget annat. Om det nu var "en enda felskrivning" borde ni faktiskt ha sett till att leverera lagda ordrar för att påvisa gott kundomdöme för ökad goodwill. Men ni hade väl gått i konkurs då får man förmoda? Nu kommer ni juh bara att tappa ett antal kunder och leva med att vi aldrig kommer att rekommendera er.

 

> Våra priser uppdateras dagligen och även datorer kan göra

> fel.

 

Nej, datorer gör inte fel. Datorer instrueras av människor, ansvaret kan inte läggas på datorn ;)

 

> Datorhandel.Com - Kundtjänst - FAQ:

>

> "fråga2 : Vad händer efter att jag har slutfört mitt köp? Jada-jada...

 

Vi fick varken frågor eller beräknat leveransdatum, bara en 'automatisk' annullering utan val, för att påvisa hur litet vi betyder för Er.

 

> Enligt lag handlar det om felskrivning (och inte falska

> priser) om priset avviker mer än 20% från ursprungliga priset

> och säljaren har rätt att neka sälja till kunden.

 

Säljaren har alltid rätt att ändra priser, såtillvida att inget avtal har ingåtts, det är underförstått och behöver inte upprepas fler gånger. Däremot har jag bland annat rätt att anmäla er till ARN för vilseledande prismärkning, om det nu skulle roa mig. Sedan kan vi börja tolka lagtexter och konsumenträtt i all evighet utan att komma någon vart utan att gå vidare i högre instans... vad som är intressant i frågan är om er automatiska orderbekräftelse kan tolkas som ett avtal, vilket jag förstås är klart intresserad av att ta reda på oavsett utfall.

 

> Att ***** förlorade tid på detta är tråkigt med tanke på att

> det stod på hemsidan klart och tydligt att vi hade

> påskuppehåll mellan den 2:a till den 10:e april.

 

Självklart räknar jag inte med ert påskuppehåll i den förlorade tiden, det vore en monumental tidsförlust om jag gjorde det.

 

> Det var kul att Du startade tråden på ***, alla har

> yttrandefrihet, men samtidigt har du precis förlorat en

> webbutik. Eftersom Ni sprider dåligt rykte om företaget

> kommer vi att neka sälja till Er i framtiden.

 

Jag känner mig otroligt stolt över att få vara med på er svarta lista :)

 

Är det ok att maila er en lista på några till som gärna vill vara med?

 

Det är juh knappast troligt att jag någonsin skulle anlitat er igen så vad bekommer det mig? Däremot tappar Ni juh en betydande mängd kunder med avseende på mitt eventuella inflytande på köpkraftiga konsumenter, bland annat på ***. Vari logiken i Ert resonemang ligger kan man juh förstås fundera över, men inte verkar det som om Ni vill ha några kunder i alla fall?

 

Ert beteende är oförklarligt och arrogant, hur man än vrider och vänder på det. Har Ni missat att förmedla någon detalj som förändrar detta intryck är Ni förstås välkommen att delge oss denna.

 

> Ni sprider dåligt rykte

 

Jag förmedlar ert agerande i ärendet för andra att ta ställning till. Om datorhandel.com uppfattas som negativa i och med detta får Ni väl stå för det?

 

Sincerely,

/Oskar Duveborn

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klockrent :)

bra att folk vågar sätta dit dåligt skötta företag.

har du fått nått svar från KO? ska bli intressant vad denna myndighet tycker...

 

Covante

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Med meningen " varning för total avsaknad av kundvett - http://www.datorhandeln.com " - förmedlar du inte vårt agerande, snarare sprider falska rykten, vilket är inte heller laglig och kommer att användas mot Dig vid rättegång.

 

"Om inte annat får jag god lust att stämma dem för ett par tusen i förlorad tid, i bisarr USA-stil :]" - ska vi tolka det som hot? = olaglig.

 

Detta är nog Ditt sista besvarad e-mail, eftersom vi inte har tid att besvara onödiga och omogna e-mail (har du beräknat hur mycket tid du har förlorat på att skriva falska kommentarer på IDG?).

 

Hittills har våra kunder alltid varit 100% nöjda med vår support, så det kan inte vara något fel på oss.

 

Härmed avslutas diskussionen.

 

Adjö

 

Kan väl tillägga att jag har all tid i världen att lägga på eländigt kundbemötande som ren principsak ;)

 

Hur ett uttryck om stämningslusta kan tolkas som olaga hot förstår jag inte, men å andra sidan vägrar juh datorhandel.com att ta ställning till någon av mina allvarliga frågor.

 

Alltså, jag upprepar, varning för datorhandel.com - de saknar uppenbarligen kundvett, särskilt som det här har fått gå såhärpass långt utan ETT enda meningsfullt svar ifrån dem.

 

Det är nästan så man kan tro att allt bemötande ifrån datorhandel.com är avsiktligt formulerat för att i högsta möjliga grad irritera undertecknad - ett totalt bisarrt beteende för ett kundorienterat företag väl? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som företaget drivs av fjortisar, det kan inte vara på annat sätt om man tolkar de svar du fått.

 

Att hota med några former av rättsliga åtgärder är inte olaga hot och kan aldrig användas i någon rättegång.

 

Låter som samma killar som driver datorbutiken.com för det är samma typ av jargong i deras mail när de gjort något fel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara "GO GO GO!" ;) Datorhandel.com framstår mer och mer oseriöst i mina ögon och det är bra att du står på dig! :) Om man tänker efter så är det en hel del kunder dom förlorar på att hålla på såhär, om man tar mig som exempel, jag har c:a tio kompisar som brukar handla dataprylar online och dom är givetvis varnade... en hade t.om. tänkt beställa från datorhandel.com för ~6kkr men han kommer handla från datorbutiken.com eller komplett.se istället... om bara hälften av dom i tråden gjort som jag så blir det faktiskt en hel del i uteblivna intäkter :)

 

Ska bli kul å se hur det här slutar :)

 

 

.:def:.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Jag gillar speciellt deras slutledningsförmåga; att eftersom alla som varit nöjda med deras support varit nöjda så kan det inte vara något fel hos dem när någon blir missnöjd.

 

På något sätt verkar de ligga på en sådan nivå att de inte ens kan stava till "professionellt kundbemötande".

 

Visst är det inte alltid så lätt att ha med människor att göra, men på något sätt tycker jag nog allt man bör lära sig sånt först, innan man blir ett företags ansikte utåt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittills har våra kunder alltid varit 100% nöjda med vår support, så det kan inte vara något fel på oss.

Jag har följt diskussionen på avstånd och hade väl inte tänkt att blanda mig i heller.

Men ovanstående citat kan bara inte lämnas därhän utan minst 4-5 kommentarer.

Hur i h**e kan ett företag slänga ur sig nåt så korkat??

Enligt deras sätt att se det så spelar det ingen roll hur de bär sig åt eftersom de har 100% nöjda kunder.

(Tror fasen det eftersom de inte tillåter klagande kunder att vara kunder längre)

 

/Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man får nöjda kunder om man svartlistar alla missnöjda... Svartlistade kunder är ju inte kunder så då har man plötsligt inga missnöjda kunder...

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man får nöjda kunder om man svartlistar alla missnöjda... Svartlistade kunder är ju inte kunder så då har man plötsligt inga missnöjda kunder...

 

*lol* Onekligen lätttolkad & elementär logik. =)

 

-Jag har inga missnöjda kunder! (å andra sidan har jag inga kunder alls...)

 

*poäng*

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir bara roligare och roligare detta... Vore kul att se hur (/om) detta påverkar deras kommande försäljning :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man får nöjda kunder om man svartlistar alla missnöjda...

 

Underbar logik ;)

 

Jag har skickat en kort sammanfattning av ärendet till min morbror som sägs ha studerat juridik ett bra tag - tills jag får svar ligger jag lågt, även om det är frestande att ge ett kort svar på tal ;)

 

> Härmed avslutas diskussionen.

 

Önsketänkade? :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med meningen " varning för total avsaknad av kundvett - http://www.datorhandeln.com " - förmedlar du inte vårt agerande, snarare sprider falska rykten, vilket är inte heller laglig och kommer att användas mot Dig vid rättegång.

 

Hmm. Så om man har en åsikt gör man med andra ord bäst i att hålla den för sig själv, annars bryter man mot lagen? Ojoj, detta får mig att tänka på jobbiga diktaturer med åsiktskontroll osv.

 

Yttrandefrihet, tryckfrihet.. åsiktsfrihet? Jag kommer att tänka på så många nya ord till datorhandeln.com:s ordlista.

 

Nåja, hur än den här (numera smått komiska) historien slutar, kan vi väl konstatera en sak: Ordspråket "All publicitet är bra publicitet" är inget som datorhandeln.com bör fortsätta lita i alltför stor utsträckning på.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten.. jag har läst hela den här tråden, är jag svartlistad nu?

 

Och kan det här inlägget användas mot mig vid rättegång?

 

Så många frågor..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man får nöjda kunder om man svartlistar alla missnöjda... Svartlistade kunder är ju inte kunder så då har man plötsligt inga missnöjda kunder...

 

Ahaa.. samma resonemang som internetbankerna som vägrar anpassa sina webbplatser till något annat än Internet Explorer 4.0, eftersom alla (som har lyckats komma in på deras webbplats så de kan synas i statistiken) ändå använder den.

 

Smart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå jonasn, det ser mörkt ut för dig/oss.. förmodligen kommer hela tråden att bli dragen inför rätta inom kort och stämda för olaga dittan och olaga dattan :]

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik

Datorbutiken har idag uppdaterat sina websidor och nu står det att de bara levererar inom Sverige. Kanske de läser eforum! Det är alltså ingen ide att försöka beställa något nu längre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...